Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur radera via UNIX-kommando?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej....
Jag sitter med Apple Remote Desktop och ska uppgradera ett program (FirstClass-klient) på ett antal Macar. För att det ska fungera så måste jag först slänga programversionen innan som redan ligger på alla datorer. Som jag ser det har jag två alternativ:

1. Via ARD manuellt gå in på varje klient och slänga programmet i papperskorgen. (tidskrävande)
2. Via ARD skicka ett UNIX-kommando till alla klienter som säger "släng programmet X".

Sökvägen till programmet som skall tas bort är /Applications/FirstClass®

Så, hur skulle ett Unix-kommando se ut som gör detta jobb?

EDIT: Förtydligade lite

Senast redigerat 2004-12-17 00:17
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Hej....
Jag sitter med Apple Remote Desktop och ska uppgradera ett program (FirstClass-klient) på ett antal Macar. För att det ska fungera så måste jag först slänga programversionen innan som redan ligger på alla datorer. Som jag ser det har jag två alternativ:

1. Via ARD manuellt gå in på varje klient och slänga programmet i papperskorgen. (tidskrävande)
2. Via ARD skicka ett UNIX-kommando till alla klienter som säger "släng programmet X".

Sökvägen till programmet som skall tas bort är /Applications/FirstClass®

Så, hur skulle ett Unix-kommando se ut som gör detta jobb?

EDIT: Förtydligade lite

rm -rf /Applications/FirstClass

eller eventuellt beroende på permissioner, så behöver du göra det genom sudo ..

<CMH/>

Var väldigt noga med att skriva rätt sökväg med detta kommando, speciellt när du kör det med sudo du kan uppnå oanade och onönskade effekter.
En liten vänlig varning bara.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 09:52

man kan lägga dit ett litet 'i' (dvs rm -rfi) så lär man få svara "-jajjamensan, var det inte det jag precis sa" på alla kataloger (eller är det filer till och med?) som rm vill dyka på

(Tror det är 'i' - kolla med man (RTFM ))

  • Medlem
  • 2004-12-18 00:08

Det stämmer bra, det är "i".

/TFM ...

Det kan bli många svara j det....

1
Bevaka tråden