Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnaden mellan ATA-66 & ATA-100?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 01:46

Jag satte in en extra hårddisk i min G4 2x1,25. Såg då i manualen att dom platser som sitter under CD-facken är ATA-66 medans dom två där jag har mina diskar nu är ATA-100.
Vad är skillnaden?
Kan jag sätta fler diskar där det är ATA-66 och måste jag köpa någon speciell sort då?

  • Medlem
  • 2004-12-18 05:22

Ja. Du kan stoppa in så många hårddiskar som du har anslutningar för (lilla ström + breda IDE), vilket är två fram och två bak. ATA-66 anger att den anslutningskedjan går i 66 MHz, medan den bakre (alltså närmare datorns baksida) går i 100 Mhz. Andra här i forumet kan nog tala med bättre på fötterna, men kort sagt: i främre anslutningen går kommunikation till/från hårddisken lite långsammare än i den bakre. Vilket inte är något problem om du inte ska hålla på med videoredigering. Du kan ha fyra IDE-hårddiskar sammanlagt, plus, om du är galen, minst två externa Firewire-hårddiskar. Du behöver ingen särskild sorts hårddisk i framfacket (så länge det är en IDE), men en ATA-100 hårddisk kommer inte att skyffla data fortare än ATA66-anslutningen tillåter. OK?

Edit: Jaha, nu skäms man igen. Just det, 66 Mb/s, inte Mhz. Jag borde sova oftare. Nej vänta, dricka mer kaffe.

Senast redigerat 2004-12-22 01:12
  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 09:14

Ja men det var precis vad jag ville veta.
Undrade bara om man kunde köra vanliga diskar där fram också.

Tack så mycket.

Sen är det ju så att ATA66 betyder att maxhasigheten är 66 MB/sek. Det är ingen hårddisk som klarar den farten, så det spelar ingen roll var du sätter din disk.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 09:56

Har du utrymmesbrist går det även att koppla in en disk på samma buss som CD-spelaren. Denna buss är dock ATA-33, så det blir max 33MB/s på den bussen. Totalt 5 diskar alltså. OS X startar dessutom diskarna en och en, vilket minskar beslastningen på nätaggregatet väsentligt.
Vi har en snålinstalltion hos en kund med 60GB system och 4st 180GB med mjukvaru-RAID5. Fungerar riktigt bra och kopieringshastigheten ligger runt 25MB/s.

En viktig sak dock: Ställ samtliga diskar till "Cable Select". Vi har varit med om system som har krånglat med vanlig Master/Slave-inställning och som sedan blivit helt fräscha med ombygling till "Cable Select". Det står även lite om detta i Apple Servicemanualer och drabbar olika diskfabrikat och modeller.

1
Bevaka tråden