Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis databasprogram?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 03:00

Jag behöver ett enkelt, bra och gratis program för att göra databaser över allt möjligt, t.ex. CD-samling, pin-koder etc. Nåt som funkar bra under OS X och har de vanliga funktioner en inte alltför krävande användare behöver.

Var kan jag hitta ett bra sånt?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 10:59

NÅN måste väl veta nåt

Visst finns det, men det beror lite på hur du vill använda det. Databaser finns det flera, MySQL t.ex. Annars är FileMaker ett bra program med både gränssnitt och bas, men långt ifrån gratis dock.

Vanliga databaser som MySQL kräver ju ett gränsnitt för att jobba i. Finns bl.a. Complete MySQL som är ett bra gränssnitt. Eller phpMyAdmin som är ett webbgräsnitt för samma databas.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 18:39

Jag får prova det då. Mina behov är väldigt basic.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 19:33
Ursprungligen av petsematary:

Jag får prova det då. Mina behov är väldigt basic.

Det fanns ju en enkel databas/register i ClarisWorks. Följde inte den med till AppleWorks?

Ursprungligen av kjelle:

Det fanns ju en enkel databas/register i ClarisWorks. Följde inte den med till AppleWorks?

Jovisst. Jag har använt den i Apple Works (heter register) och är som en förenklad FileMaker. Fungerar mycket bra som registerprogram och som inkörsport till FileMaker Pro.
Rekommenderas varmt för registerhantering. Har du någon i-Modell så har du redan Apple Works på installationsskivan.

MR

Ursprungligen av petsematary:

Jag får prova det då. Mina behov är väldigt basic.

En mycket enkel databas = Excel

Delicious Library ? Fast hur bra det är vet jag inte då jag inte kört det i nån större utsträckning.

Ta en titt på RagTime Solo. Kombinerat layout-ordbehandling-spreadsheet mm. Gratis om Du inte använder det komersiellt. Finns för Win - OS 9 - OS X. Det enda som behöver kompletteras är ordlistor som kan köpas för EUR15/språk.

RagTime Solo

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 20:37

Passar du in på något av följande, så är även 4D gratis, och skall du bara göra enkla grejor så är det relativt lätt även i detta program.

4D offers the 4D Academic Standard Edition completely free-of-charge to students, staff, and employees of eligible academic and not-for-profit organizations, in addition to offering other 4D products at substantially lower prices.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-07-02 11:00

Nu har ju denna fråga några år på nacken. Jag undrar samma sak idag. Jag vill ha ett enkelt och helst gratis databasprogram på min mac? FileMaker är ju lockande, men dels allt för avancerat och så kostar det ju skjortan. Jag undrar om det finns nåt gratis program man kan ladda hem, lagligt? Typ någon lightvariant av FileMaker? Eller något liknande? Någon som har något tips?

Ursprungligen av KOL:

Typ någon lightvariant av FileMaker?

Bento kan väl sägas vara en lightvariant av FileMaker. Inte gratis, men inte särskilt dyr heller.

Berätta gärna vad du tänker använda databasen till, så blir det lättare att tipsa om program som ligger på rätt nivå för dina behov.

Det finns en databasdel i OpenOffice, men jag har ingen aning om hur kompetent eller lättanvänd den är.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-02 20:39

Zoho Creator är ett enkelt verktyg för att skapa databaser - online. Det innebär att all din data ligger "i molnet" och du måste vara uppkopplad mot internet för att kunna använda det. Det finns några exempel på hemmaprogram av den typ du söker. Zoho Creator är gratis för privat bruk, 1-2 användare, sist jag kollade.

Annars skulle jag också titta på nåt av kalkylprogrammen i Microsoft Excel, OpenOffice, och/eller NeoOffice. Funkar för cd-samlingar och pin-koder, men saknar förstås en massa finesser som ett "riktigt" databasprogram har.
NeoOffice och OpenOffice är helt gratis, Microsoft Office kanske du redan har?

1
Bevaka tråden