Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

långa filnamn och os9 server?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-15 22:37

Har en gammal burk som står i källaren och leker musikserver,den kör os 9 (om det är 9.1 eller 9.2 är jag osäker på men jag tror att den kör 9.2.2 installerat med hjälp av XPostFacto). Det funkar alldelles utmärkt, så länge man inte vill lägga dit långa filnamn, mkt frustrerande att behöva först lägga musiken lokalt på datorn i huset, döpa om alla filer och sedan kopiera ner dem. Transmit klagar högt och bestämt om man försöker ladda direkt till källaren.
Finns det nått sätt att komma runt detta? Har egentligen ingenting emot att skära bort delar av filnamnen, mer än att mp3 taggen inte får försvinna, det mesta är ju ändå id3 taggat...
Har inte hittat några smidiga lösningar, än...
hade gärna kört linux på den, men det fick jag aldrig att funka med alla externa diskar och alla konstiga scsi kedjor (fyra stycken om jag inte missminner mig, en intern med fyra diskar, varav en är trasig men den startar inte om man tar ur den.. en scsi2 med en hyffsat stor extern disk, en vanlig scsi extern med två diskar och en cd spelare, å sen sitter det ytterliggare en kedja på scsi2 kortet, en intern scsi där jag undrar om inte startdisken ligger), inte undra på att jag fick mecka ett tag för att få den att boota, och hitta alla skivor.. :rolleyes: Så linux går tyvärr bort, det största problemet var att den inte kunde hitta scsi kortet då...
Kan man hitta på nått smidigt som kortar ner filnamnen då de skickas ner?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-15 23:47

Du kan fixa det med AppleScript på OS 9 eller X, eller ännu hellre R-Name för OS X.

  • Medlem
  • 2004-12-16 19:23

Tack, går det att göra ett applescript som ändrar namnen utan att man behöver spara filerna till os x maskinen först? Dvs. så jag kan använda transmit till att plocka filerna direkt dit jag vill ha dom (os9)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 19:43

Ja, men AppleScript är mördande långsamt och klumpigt. Satsa på R-Name för OS X!

  • Medlem
  • 2004-12-17 17:56

R-name var trevligt... testkört lite nu. Enkelt och smidigt, men...
...jag har inte hittat så jag kan sätta max antal tecken utan jag får bara dra ifrån ett bestämt antal... Och det funkar ju fortfarande inte att dra direkt från en ftp ner till os9 maskinen. =(

AppleScript är ingalunda mördande långsamt eller klumpigt. Mondos begränsade kunskap om det kan däremot få honom att tro det...

Min spontana reaktion är att det optimala vore ett applescript som i ett steg döper om och kopierar ner filer till din server, det behövs inget transmit för det, så länge du bara vill kopiera filer till os 9 servern

Kör garanterat brallorna av alla andra lösningar.

MVH

Richard - AppleScript-expert,

  • Medlem
  • 2004-12-17 18:38
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Min spontana reaktion är att det optimala vore ett applescript som i ett steg döper om och kopierar ner filer till din server, det behövs inget transmit för det, så länge du bara vill kopiera filer till os 9 servern

Transmit behövs visst då implementeringen av ftp i finder är fullkomligt värdelöst, tanken var att jag skulle slippa lagra filerna på datorn. Alltså kopiera direkt från en extern ftp till os9 burken i källaren...

Visst, FTP i Finder suger, men däremot finns curl inbygt i OS X, och kan anropas av AppleScript, och det suger verkligen inte, men jag kanske missförstår hela problemet.

Vill du kopiera från en extern ftp-server direkt till din os 9-maskin? Jag uppfattade det som att du ville kopiera från en OS X-burk till din OS 9-burk, med hjälp av ftp

Kan du förklara exakt vad du vill göra så att även en fåkunnig man som jag förstår?

  • Medlem
  • 2004-12-17 22:07
Citat:

Vill du kopiera från en extern ftp-server direkt till din os 9-maskin?

Jepp...
Jag tankar musik från min kusins ftp server. Idag måste jag ta ner den till min lilla g3 powerbook med klart begränsat utrymme. Vill ansluta till os9 servern i källaren i finder, sedan använda transmit för att plocka från ftp servern, direkt till os9 maskinen. Vilket inte går eftersom filnamnen är för långa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-18 00:08

Jepp. R-Name är kanon. Det R-Name klarar av på en sekund tar det flera minuter för ett AppleScript att slutföra. Dessutom är det busenkelt att använda.

  • Medlem
  • 2004-12-18 13:22

Fast jag tyckte att Skooby Renamer var bra mycket bättre än R-name, om man bortser från att det inte riktigt fungerade i alla lägen, ganska uppenbart att det var en beta....

Saknar fortfarande att kunna dra direkt från ftp till os 9 maskinen!

1
Bevaka tråden