Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac Fadderbarn?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad tror ni om att 99mac stödjer ett antal fadderbarn genom våra medlemsintäkter, medlemsgåvor och annonsintäkter?

Jag läste på den här sidan:
http://www.barnfonden.se/att_bli_fadder.asp?id=1

Kostnaden är 180kr per månad plus att vi har möjlighet att stödja på andra sätt också. Utan att vi tar i skulle vi kunna stödja minst fem barn, säkert många fler om vi alla hjälps åt. Personligen skulle det kännas väldigt bra med den här typen av verksamhet.

Troligen skulle projektet fungera enligt "snöbollseffekten" - om man drar igång det skulle vi troligen få sympati ifrån många och kunna stödja fler barn.

Säg att vi får 200 aktiva som vardera skänker 100kr, då har vi 20.000kr som täcker tio årsavgifter. Ett annat sätt är ju att man blir Plusmedlem och att det automatiskt ger en viss del till fadderverksamheten.

Skulle du skänka 100kr till detta ändamål?

Japp!

Utan problem!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 11:12

Med de oförutsedda utgifterna jag fick på grund av vilt festande i onsdags så inte de närmaste månaderna. Tyvärr. Jag känner att min syn måste prioriteras.
Men om ett par månader så självklart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 11:39

Att skänka pengar genom 99mac tycker jag låter utmärkt. Dock kan det finnas en risk i att ta på sig ett såpass långvarigt åtagande. Vad händer med de kvarvarande om en del hoppar av?

Hur administreras verksamheten? Skall pengarna fonderas?

Det kanske finns andra möjligheter att skänka pengar!

Vänligen, Ylan

Så länge det rör sig om 10-20.000 per år kommer det nog inte bli några problem, ett större åtagande kan dock bli svettigt.

Jag tror det fungerar så att vi sätter upp ett autogiro ifrån 99mac där pengarna dras automatiskt varje månad helt enkelt. En del dras ifrån 99mac Pluskonton och en annan del dras ifrån gåvor ifrån medlemmarna. Gåvorna listas på en sida och om det blir för mycket pengar kan vi säkert hitta andra hedervärda ändamål.

Om vi fick stor uppslutning bland dom andra forumen också (har ju sju) skulle detta kunna bli väldigt bra. Tror även att fadderbarnen skulle uppskatta så mycket uppmärksamhet ifrån så många.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 15:03
Ursprungligen av Björnström:

Så länge det rör sig om 10-20.000 per år kommer det nog inte bli några problem, ett större åtagande kan dock bli svettigt.

Jag tror det fungerar så att vi sätter upp ett autogiro ifrån 99mac där pengarna dras automatiskt varje månad helt enkelt. En del dras ifrån 99mac Pluskonton och en annan del dras ifrån gåvor ifrån medlemmarna. Gåvorna listas på en sida och om det blir för mycket pengar kan vi säkert hitta andra hedervärda ändamål.

Om vi fick stor uppslutning bland dom andra forumen också (har ju sju) skulle detta kunna bli väldigt bra. Tror även att fadderbarnen skulle uppskatta så mycket uppmärksamhet ifrån så många.

Tror du det så är jag på!

Vänligen, Ylan

Det är hedervärda tankar/gärningar Martin!
Är det din Christmas Spirit som börjar göra sig påminda?

Jag kan gärna skänka 100kr, men då först i January då jag har pengar till det.

Nemas problemas!

Mycket bra ide!
Jag är på.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-12-17 15:08

Utan problem.

Aboslut.

  • Medlem
  • 2004-12-17 16:57

Jag är mer tveksam. Jag ger redan pengar till vad jag tror på (Amnesty) och har valt att ge till just dem. Jag menar inte att fadderbarnen skulle vara mindre värda, men jag har i alla fall gjort mitt val. Jag tror att man ska hålla kopplingen till medlemspengarna lite mindre tydlig. 99mac som företag/institution/projekt kan ju skänka pengar till vad som helst utan att behöva be om lov.
Ett alternativ är att ställa upp några alternativ, som Röda korset, Amnesty, Greenpeace, http://www.pandemic.com/catboat/ eller nåt annat om det är så att det ska vara ett lockbete för att få folk att gå med i 99mac.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-12-17 19:47

Jag betalar redan till en "fadderby" i Umtata i Sydafrika så jag skulle inte vilja lägga alltför mycket pengar till ytterligare fler fadderbarn. Men självklart ställer jag upp och deltar om 99mac bestämmer sig för att stödja ett projekt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-12-17 19:51

Förresten, Björnström. Vilket fint initiativ

Självklart

idén är ju bra som alltid. men målet borde väl vara att kunna starta 99barn.se och ha minst 99 barn .

Min tanke är ju att vi är så himla många. För en person kan det kännas väl ansvarsfullt att ha ett fadderbarn men om vi är 10.000st som delar på ansvaret för 5-10 fadderbarn är ju situationen annorlunda.

Se så, punga upp nu alla med er i-landsproblem (Nu kommer folk bli upprörda och flamea)

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Se så, punga upp nu alla med er i-landsproblem (Nu kommer folk bli upprörda och flamea)

Hur lyder uttrycket? "Put your money where your mouth is"

Varför inte bekosta en ny brunn hos några som behöver? 99mac-brunnen!

En hundring har man absolut råd med. Bara att skippa ett par öl på krogen eller ett par pizzor

--
Daniel

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 16:24

99mac-brunnen låter stencoolt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-18 16:54

Min familj skänker redan pengar till ett fadderbarn, samt att jag inte har så värst mycket pengar att röra mig med nuförtiden.

idén är riktigt bra. Dock så skänker jag i nuläget till barncancerfonden och eftersom jag studerar har jag inte mycket pengar att röra mig på. Men så fort jag får jobb så lovar jag att skänka.

  • Medlem
  • 2004-12-20 21:32

Varför inte stödja folks datorisering i outvecklade områden? 99mac Varför inte stödja Läkare utan gränser? Eller Journalister utan gränser? Skolor i Venezuela? Gatubarn i Brasilien? Herrelösa hundar i Taipei?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-12-27 12:12

Jag tycker att det är hedervärt.
Vi stöder redan barn via Barnfonden, Amnesty, läkare mot kärnkraft m.m.
Jag tycker att detta egentligen bör hamna på Offtopic och inte på Mac99, eller?
Däremot skulle vi kunna stödja "Macs To Africa" eller något dyligt,
det är mer relevant tycker jag.

Överstiger medlemsintäkter, annonser och gåvor redan nu driften utav forumet...

Om det finns ett överskott så är det väl inga problem...Men jag har svårt att se varför medlemmarna skall skjuta till mera pengar till annat än forumets väl och ve.

Hedersam tanke Björnström!
Jag är på!

T-son

Bevaka tråden