Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Vägrar mata ut CD

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 04:26

Min iBook vägrar mata ut en skiva som sitter i den. Följande har hänt:

Jag matar in en skiva bränd i vår PC. Lite bilder och grejer jag vill ha på Macen. Skivan funkar - jag har testat den förr.

Datorn suger in den men inget händer. Den dyker inte upp på skrivbordet. Jag trycker EJECT och symbolen visas på skärmen, men inget händer. Jag trycker igen, symbolen visas nu inte på skärmen och inget händer. Försöker några gånger, startar sen om. Försöker igen, inget händer.

Vad i helsike kan detta bero på? Datorn är splitt ny, har aldrig haft problem med den förr. Hade trubbel med att läsa multisessionsdiskar brända på PC, men inte såhär att den vägrar EJECT:a.

Nån som vet?

Jag har en ny iBook, helt original förutom 512 RAM. Nyaste Panther 10.3.7 installerat. Om det kan ha betydelse, skapade jag innan jag matade in skivan som nu sitter fast ett nytt konto på datorn. Ska väl inte ha nån betydelse, men jag nämner det här ändå. Har heller inte provat putta in skivor sen jag uppdaterade till nya 10.3.7 igår natt.

HELP!!

EDIT 1: Jag öppnade Toast och tryckte REC bara för att se om den ville knuffa ut skivan då eftersom den redan är skriven på. Då står det - och jag blev kall inombords - No Recorder Found. Please Check Cables & Power.
What the fuck!?

EDIT 2: Jag har nu testat att boota upp och hålla in musknappen som jag läste nånstans att man kan göra. Inget händer då heller. Jag testade också att hålla in option-knappen vid reboot med samma resultat.

Driven kan väl inte bara paja från en dag till en annan? Jag har ju fan inte rört datorn från sin plats.

Senast redigerat 2004-12-17 04:49
  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 06:29

Tyvärr får man inte felmeddelande om man använder knappen. Dra den till papperskorgen och kolla vad datorn säger. Säkerligen får du att skivan används.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 11:00
Ursprungligen av Per-Olof Rupp:

Tyvärr får man inte felmeddelande om man använder knappen. Dra den till papperskorgen och kolla vad datorn säger. Säkerligen får du att skivan används.

Det var ju lite av det skumma - den mountades ju aldrig på desktopen. Som att skivan inte fanns.

Jag hade exakt samma problem med min iMac G5 i förrgår.

Jag fick hjälp av Apple Support att starta om i open firmware (kommando-alt-o-f) och skriva "eject cd", därefter "mac-boot" (bindelsestrecket ligger under frågetecken/plustecken pga amerikansk teckenuppsättning i open firmware-läget.)

Sedan fick jag även dra ur strömförsörjningen till datorn i 30 sekunder för att återställa PMU, vet inte om samma metod funkar på en iBook.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 10:59

Tack för svaren.

Ja, mina vänner, efter en natts orolig sömn (är ju rädd om älsklingen) så slog jag på datorn igen och nu funkade det! Jag tryckte bara EJECT några gånger under uppboot och den kom ut. Den hackade och lät sådär skumt som den alltid gör när skivan inte passar. Får väl bränna om och se om jag glömt att stänga skivan eller stänga av multisession i Nero, då funkar det aldrig i Macen.

Men men, det funkar nu i alla fall. Eller ja, jag får ut skivan i alla fall.

Även strömförsörjningen "lade av" igår också, d.v.s. det lyste ingenting vid strömkontakten i datorn. Jag blev less och lade mig, något som tydligen fungerade. Det kanske är så att den "glömmer" något när den får vara avslagen ett tag då?

Skönt.

Jag hade ett sådant problem igår med en skiva bränd på en PC. Den funkar där, men dök inte upp på skrivbordet på en PB och matades inte ut vid omstart med musknappen nertryckt. Men i skivverktyg syntes den och där finns ejektknapp och ut kom skivan.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 11:17

Otroligt konstigt.

Min är väldigt känslig för CD-R överhuvudtaget. Fick slösa 4-5 skivor på olika bränningsinställningar innan den slutligen svalde en och mountade den. Den bara knarrar och säger att den inte kan läsa dem annars. Bl.a. multisession och o-stängda skivor är ett problem. Fick trixa med ISO-inställningar också. Däremot funkar alltid skivor brända på Macen i PC:n.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-12-17 12:02

Man kan hålla ned musknappen under hela uppstartstiden så matas cd:n ut.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 12:07

Fast inte i mitt fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 12:12

Håll in command + E vid uppstart, har aldrig varit med om att det inte fungerar.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 12:22

Nästa gång ska jag prova det. Om det blir en nästa gång vill säga.

Har haft problem med några DVD-R som inte vill matas ut. Får följande meddelande:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-06 20:58

"Avslut några program och försök igen." ???

:eek:

Har aldrig fått detta meddelande men själva resonemanget är farligt likt de man får i windows...

Fungerar efter omstart, får se när den får för sig att knasa sig igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-07 00:27
Ursprungligen av atomlab:

Hmm,

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-07 00:30

atomlab: klockrent!

1
Bevaka tråden