Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATi X850 till mac?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 00:15

AtIs nya kort sägs stödja OpenGL "via extensions" vad nu det betyder. På deras "archive" sida står det också "Platform; PC/MAC", Dock på deras huvud-mac sida listas fortfarande 9800 PRO som bästa mac-kortet.

Nån som vet vad som gäller? Lägger gärna mina händer på ett spnthär kort!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 16:35

ATi har ju visat deras x800-serie av kort för Mac på en Mac tidigare i höst. När/om dessa kort kommer till Mac är en annan fråga. Det kan mkt väl vara Apple-policy av någeslag som gör att de endast kör med nVidias GeForce FX6800 som "top-of-the-line" kort.

Både Apple och ATi kör ju deras "Apple in Motion" kampanj där du får köpa ett Radeo 9800 kort + Motion i ett paket.

Vore kul om MacOSX kunde ta nytta av "FULLSTREAM" också (video post-filtering).

Vi får se vad som kommer i Januari…

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 17:12

ok..

vad är fullstream?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 09:50

FULLSTREAM och PURESTREAM (tror jag det hette) är två tekniker ATi lagt in på deras grafikkort för att förbättra kvalitén på video. De tar bort blockigheten som lätt uppkommer vid lägre bitrates, speciellt på strömmad media, som jag förstått väldigt effektivt. Framför allt så slipper CPU:n i datorn göra detta jobb, i vart fall lika mycket, som den gör nu (VLC har bl.a. en hel del post-filtering man kan slå på om man spelar upp DivX-material).

Vad jag vet sen jag satt på en PC så VAr Nvidia bäst när det gäller OpenGL spel, och Ati bäst i DX9. Så varför skulle ni vilja köra ett sämre kort än Nvidia i en mac övergår mitt förstånd. Sist jag kollade så är det bara OpenGL i mac, och inte Microsofts DX. nä, tycker att man ska köra nvidia, min sista PC hade ett 6800GT i sig, och jag ångrar inte ett dugg att jag valde det istället för ett ATI X800XT PE.
Sen så är Ati X800 lite billigare men till sämre prestanda, men det är endå ca 90% bättre än 9800pro.
Men får endå storpisk av Nvidias 6800 serien.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-18 01:15

Jo, fast där har du ju en drivrutinfråga. Det kan mycket väl vara så att ATi:s drivrutiner är mkt mer optimerade för Mac än vad nVidias är. Också, eftersom ATi hållt med med hård och mjukvara för Macen sedan 1995 och nVidia funnits på plattformen sedan ett par år bara så finns en risk att deras produkter här är mer optimerade.

Men som det är nu så är ju 6800GT grymt mkt snabbare kort än Radeon 9800. Vore klart intressant om X800 och X850 kom till Mac så man hade valet att välja dem. ATi har till Mac även bättre mjukvara för TV-ut osv.

1
Bevaka tråden