Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det är officiellt: Apple och Motorola gör mobil tillsammans!

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu är det officiellt, Apple och Motorola gör mobiltelefon tillsammans!

Det handlar om en mobil som kan spela musik köpt på iTunes Music Store, framtagen i sammarbete mellan Apple och Motorola. Det finns inte så mycket info ännu, t.ex. om det är en telefon designad av Apple eller om sammarbetet bara gäller musiktekniken.

En tanke som slog mig: Är det detta Apple ska ha sina flashminneskort till??

Såhär skriver MacNN:

Apple Computer and Motorola could soon show the mobile phone they are developing to play music purchased from Apple's iTunes online music store, according to Forbes. "We've said we have something coming on this in the first half of 2005 and we're definitely on schedule for that. Hopefully you'll be able to see more about it soon," said Eddy Cue, vice president in charge of applications at Apple. "What we've talked about is a something that is valuable for the mass market," Cue added. "It has to be a phone in the middle-tier of the market, not a $500-tier phone. It has to be very seamless to use. And we're very happy with the results." Cue reportedly declined to say whether CEO Steve Jobs would introduce the phone at next month's Macworld Expo in San Francisco.

MacNN: Apple and Motorola may soon produce mobile phone

Engadget: Apple and Moto announce partnership on cellphone

Forbes: Get Ready To Call ITunes

Spännande

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-16 23:17

Mycket spännande. Trodde inte på ryktena, men tji fick jag. är den snygg köper jag den direkt

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 23:22

Om det brukar vara som när apple släpper nytt så kommer den bara fungera i USA. i alla fall det första året. Undrar om de klarar av att tillverka produkter med så kort livstid som telefoner. Det är ju inget man uppdaterar bara en gång om året.

/Johan

Har Apple gjort användargränssnittet så köper jag en så fort den kommer till Sverige

Apple och Motorola gör mobiltelefon tillsammans

Det handlar om en mobil som kan spela musik köpt på iTunes Music Store, framtagen i sammarbete mellan Apple och Motorola. Det finns inte så mycket info ännu, t.ex. om det är en telefon designad av Apple eller om sammarbetet bara gäller musiktekniken.

Är det detta Apple ska ha sina flashminneskort till??

Apple Computer and Motorola could soon show the mobile phone they are developing to play music purchased from Apple's iTunes online music store, according to Forbes. "We've said we have something coming on this in the first half of 2005 and we're definitely on schedule for that. Hopefully you'll be able to see more about it soon," said Eddy Cue, vice president in charge of applications at Apple.

Skrivet av: Adrian Bengtson

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=837

Fantastiskt spännande!

Oavsett vad det blir av det... Personligen hade jag hellre sett ett samarbete med någon annan mobiltillverkare, men Motorola är amerikanskt så det är inget konstigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-17 08:33
Ursprungligen av Leftrustle:

Fantastiskt spännande!

Oavsett vad det blir av det... Personligen hade jag hellre sett ett samarbete med någon annan mobiltillverkare, men Motorola är amerikanskt så det är inget konstigt.

JO jag har väntat på att detta ska hända, ett mobil företag som låter apple göra gränssnittet. Sen hade jag hoppats på Sony Ericsson istället men så länge se tävlar i musik så går det ju inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 09:24

Wow! Ja, visst kan det vara detta flashminnena ska stoppas in i...

Enligt några nyare rykten kommer mobilen ha Apples varumärke och då får man förmoda att den är designad av Apple. Det viktigaste är dock användargränssnittet, hur många gånger har jag inte hört klagomål på att mobilers användargränssnitt är ogenomträngligt? Kan nån kan Apple!

Ursprungligen av Leftrustle:

Fantastiskt spännande!

Oavsett vad det blir av det... Personligen hade jag hellre sett ett samarbete med någon annan mobiltillverkare, men Motorola är amerikanskt så det är inget konstigt.

Ja tex med SonyEricsson. Då skulle det bli en SonyEricssonApple

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-12-17 00:51

Apple och Motorola har ju en tidigare gemensam historia...

Vad ska man tro om "ansvarsområdena"?
Motorolas hårdvara, Apples design och mjukvara?
Eller blir det månne en ny symbianlur?

En iPod med mobil i - DET skulle vara koolt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-17 02:54

Undrar om det är till denna mobil som Apple ska ha flashminnena som det talats om tidigare? Jag tror inte på en iPod med flashminne a la iPod micro, men varför inte en iPod-mobil med ett sådant minne?

Dock hade jag nog hellre sett ett samarbete med Sony Ericsson som bättre matchar Apple vad gäller design, teknik och målgrupp. Motorolas mobiler känns lite mossiga och har direkt dåligt macstöd. SE:s däremot känns klockrena tillsammans mac.

För övrigt hoppas jag att det blir en 3G-lur. Så fort som denna mobil kommer till Sverige kommer jag att hänga på låset till återförsäljarna och det skulle kännas lite surt att gå tillbaka till 2G efter att ha använt mig utav 3G i ett år. Jag hoppas också att den inte enbart kommer till t.ex. Vodafone utan olåsta och utan en massa fula operatörsloggor.

  • Medlem
  • 2004-12-17 13:59
Ursprungligen av Anton S:

Dock hade jag nog hellre sett ett samarbete med Sony Ericsson som bättre matchar Apple vad gäller design, teknik och målgrupp. Motorolas mobiler känns lite mossiga och har direkt dåligt macstöd. SE:s däremot känns klockrena tillsammans mac.

Jag tror att vi kan utgå från att en Appletelefon blir kompatibel med Apples övriga produkter.

Jag hoppas att Motorola idrar med det de kan, dvs teleteknik, och Apple med resten.

Jag skulle köpa den där mobiltelefonen direkt - förutsatt att man kan spara fler än 100 SMS såklart (till skillnad ifrån min SE K700i som har 44MB RAM men ändå bara kan spara 0.1MB i SMS).

Tiden är mogen för en designad mobil, många har försökt men ingen har lyckats ännu.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 10:07
Ursprungligen av Björnström:

Tiden är mogen för en designad mobil, många har försökt men ingen har lyckats ännu.

Jodå, Motorola själva. I verkligheten är den ett mästerverk: http://www.motorola.com/mdirect/hellomoto/experience/v3/flash/default.shtml

Design

Ursprungligen av DaPhox:

Jodå, Motorola själva. I verkligheten är den ett mästerverk: http://www.motorola.com/mdirect/hellomoto/experience/v3/flash/default.shtml

Jo den ser intressant ut, jag tycker även att Nokias 8210, 8310 (när dom kom) var snygga, sen tog 6610 över. SET 610 gillar jag också.

Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle köpa den där mobiltelefonen direkt - förutsatt att man kan spara fler än 100 SMS såklart (till skillnad ifrån min SE K700i som har 44MB RAM men ändå bara kan spara 0.1MB i SMS).

Tiden är mogen för en designad mobil, många har försökt men ingen har lyckats ännu.

Jag har ju berättat för dig att du ska skaffa dig en Nokia med Series 60. Min gamla avdankade Nokia 3650 som är mycket äldre än SE K700 kan spara långt över 1000 SMS och då är det bara 16 MB minneskort...

Min Nokia 3650 kan faktiskt spara fler _skickade_ SMS än vad K700 kan spara i inkorgen... Bara att ställa in antalet skickade SMS/MMS man vill spara kopia av. Det är perfekt, så man vet vad man skickat.

Dom nya modellerna 6630, 6670 osv från Nokia har 64 MB minneskort och megapixelkamera. Satsa på en av dom. Dessutom är Series 60 ett multitaskande system. Finns mängder av spel och program du kan installera.

Med 6630 o 6670 kan du ha MP3-filer som ringsignaler. Det kanske K700 också kan?

Kan även meddela att Nokia 6630 spelar upp AAC-filer (.m4a) alldeles utmärkt. Gissar att det även är så med 6670.

Ett par grabbar på MacNytt har en Nokia 6630. Jag har sett den "in action" och den är ruskigt bra. 10 MB inbyggt minne och 64 MB RS-MMC-kort. USB-sladd medföljer men det är något som PC-användare kommer få nytta av, iallafall just nu.

Får väl se om iPhoto 5 kommer ge stöd för kameramobiler med megapixelkamera...

  • Medlem
  • 2004-12-16 23:40

iPhone

Det har ska bli mycket spännande att följa. Jag vill poängtera att det fortfarande är oklart "hur mycket Apple" det blir i telefonen, om man säger så.

Den minst spännande lösningen är ju en ren Motorolatelefon med med stöd för iTMS-musik.

Den mest spännande är om Ive och hans designteam på Apple fått fria händer och om Apples grymma gränssnittsutvecklare fått göra gränssnittet till telefonen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-12-17 19:14
Ursprungligen av Adrian B:

Den mest spännande är om Ive och hans designteam på Apple fått fria händer och om Apples grymma gränssnittsutvecklare fått göra gränssnittet till telefonen.

Men, så MÅSTE det ju vara. Vilken nyhet så här på fredagskvällen

Vilken himla tur att jag inte gått och köpt någon ny telefon, nu skall jag vänta på den här nya. Å, vad jag längtar redan.

Motorola är väl inte kända för att gör någon revulotion när det gäller design och funktionalitet.
Det är där i mot Apple, så min vilda gissning är att Apple står för det mesta men Motorola står för hårdvaran som får allt att fungera. Vem förutom jag tror att iChat kommer att bli inblandad för eller senare. ITMS i mobben "bara yes allså"

Klart det blir Apple som designat! Vore märkligt annars...
De tror detsamma på Mac OS Rumors!

http://www.macosrumors.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 23:48

Det hoppas jag också. Motorola är ju inte direkt kända för att göra bra gränssnitt om man så säger.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 23:51
Ursprungligen av C-mon:

Det hoppas jag också. Motorola är ju inte direkt kända för att göra bra gränssnitt om man så säger.

Second that opinion - begriper hur de lyckas få något så ganska enkelt så fullkomligt obegripligt (en bedrift i sig…)

Intressant, den kända bloggaren Mike Davidson (känd i blogosfären alltså) skrev redan den 25 juli en lång artikel om varför Apple skulle komma ut med en mobiltelefon och att den skulle komma i januari 2005. Detta var till och med före det att Apple och Motorola i juli presenterade sina första planer tillsammans. (Här är hans kommentar om dagens nyhet.)

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-17 00:23

Underbara nyheter som innebär att min T68 får hänga i ett tag till. Sen blir det en iPhone så fort den lanseras.

härligt att läsa!
otroligt höga förväntningar har man nu, hoppas den blir en dräpare, mobilutbudet behöver ett uppsnäpp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 09:57

Jag är lite orolig över att att telefonen blir mer Motorola än Apple. Jag tror tyvärr att så blir fallet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-17 10:53

Jag hoppas att telefonen blir kompatibel med andra telefoner. :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 11:19
Ursprungligen av Macus:

Jag hoppas att telefonen blir kompatibel med andra telefoner. :rolleyes:

Jag hoppas att man kan spela musik som man redan har köpt på cd. Har inte lust att köpa om all musik!

Vänligen, Ylan

Bevaka tråden