Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 fastnar i vila..

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 02:13

Min G5a fastnar i viloläget!!
när den sedan vaknar så går fläktarna igång i ett par sekunder sedan så händer det inget mer, skärmen är helt svart och jag måste boota om hela datorn, vilket ibland måste göras 2 gånger innan den startar upp igen,, problemet började idag, har det har hänt 4 gånger under kvällen, nu senast när jag boota om den så dundrade fläktarna igång i full fart, så jag var tvungen att boota om den igen... hoppades på att 10.3.7 uppdateringen skulle göra suset men så var inte fallet..
Vad kan vara fel? vad kan jag testa att göra..
Jag kan tilllägga att jag inte har hunnit stoppa in något mer minne eller HD i datorn, dock så är en extern HD kopplad till G5an via firewire..

/Fred

Ursprungligen av Fredric:

Min G5a fastnar i viloläget!!
när den sedan vaknar så går fläktarna igång i ett par sekunder sedan så händer det inget mer, skärmen är helt svart och jag måste boota om hela datorn, vilket ibland måste göras 2 gånger innan den startar upp igen,, problemet började idag, har det har hänt 4 gånger under kvällen, nu senast när jag boota om den så dundrade fläktarna igång i full fart, så jag var tvungen att boota om den igen... hoppades på att 10.3.7 uppdateringen skulle göra suset men så var inte fallet..
Vad kan vara fel? vad kan jag testa att göra..
Jag kan tilllägga att jag inte har hunnit stoppa in något mer minne eller HD i datorn, dock så är en extern HD kopplad till G5an via firewire..

/Fred

Har du provat att koppla den externa hårddisken till en annan firewireanslutning på G5'an? Annars kanske det beror på något program du nyligen installerat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 02:45

Jo, Jag har ryckt ut den nu samt nollställt PRAM,, hoppas att den vaknar på rätt sida i morgon..

Sweet dreams

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 11:08

Nix pix,, det krävdes 4 omstarter innan den ville se dagens ljus... så all hjälp är välkommet..
Tror iof att det blir ett samtal till Apple senare idag..

MVH
Fredrik

Senast redigerat 2004-12-16 11:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 17:35

Nollställde NVRAM

Ringde supporten och det verkar som att det hjälpte..
Stängde av datorn och drog ut sladden i 30 sekunder.
Sedan nollställde jag NVRAM genom att hålla in alt+äpple+O+F efter pingljudet när datorn startade upp,, då kom det upp en grå skärm med en markör där fick jag skriva in några kommandon, ((minus tecknet hittades under +? tangenten eftersom datorn gick som amerikanskt tangetbord)).

reset-nvram (enter)
reset-all (enter)

Datorn startade om och problemet med vilan verkar vara borta...

So far so good

**

1
Bevaka tråden