Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple får ris och ros i Ny Tekniks lista

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I dagens nummer av Ny Teknik går tidningen igenom de tio bästa och de fem sämsta produkterna under 2004. Apples produkter blir både hyllade och sågade

Glädjande är att Apple lyckats få med 3 produkter bland de tio bästa, nämligen iMac G5, Airport Express och iPod mini. Bäst placerad av dessa är iMac G5 på en femte plats, där NyT i motiveringen kallar den för "en superdator när det gäller design, både estetiskt och funktionellt. Med OS X på skärmen är iMacen definitivt världens snyggaste persondator"

Skrivet av: Patrik Löfgren

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=832

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-15 12:19

Kan väl bara hålla med till 100% att allt dom skrivit stämmer,, fast jag tycker att iMacen borde ha tagit hem guldet!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-15 13:08

Det är ju i vilket fall som helst mycket glädjande och kanske ett tecken i tiden att apple får så mycket uppmärksamhet!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 13:24
Ursprungligen av hgus:

Det är ju i vilket fall som helst mycket glädjande och kanske ett tecken i tiden att apple får så mycket uppmärksamhet!

Bara att Apple (et. al.) nämns och övervägs på fem ställen (av 16) är väl trevligt.
visar ju på en hög medvetenhet om Apple och deras produkter.
(ex.v. skulle Aftonbladet aldrig tänka på ITMS ex.v. - möjligtvis poppsnömos.se)

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 14:57

Intressant att Ny Teknik poängterar det där med den uteblivna lanseringen av iTunes Music Store.
Inte direkt en branschtidning för datorer och musik, bra att fler "vill ha" iTunes Music Store så Apple kanske kliver in i matchen!

Förmodligen Ringholms fel med skatt på skatt på skatt osv..

Jag har för mig att det sitter en eller två Mac "nördar" på redaktionen av nyTeknik.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 17:04

OK att iPod photo inte kan lagra bilder direkt från kameran, men att kalla den för årets flopp tycker jag är att ta i lite

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 17:02

Trevligt, helt klart.
Apple är på frammarsch! Ska bli spännande kommande år och se hur det utvecklar sig. Hittills har ist alla prognoser varit för Apples fördel. Och man har chans att njuta från första parkett med ens mac dator.

att Apple får så många platser med på listan är ju löjligt kul! eftersom jag inte testat iPod Photo kan jag inte uttala mig om det...men kan vara benägen att hålla med om att det är lite "crazy" att man inte bara kan koppla in digitalkameran föratt tanka över bilderna...typ

Känns bra att man just packat upp sin nya 20-tums iMac G5. Det var alltså inte bara jag som *tyckte* den var underbar - den är det!!

Anders

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-12-15 22:12

Antar att det ska vara Nokia 6630. Vet inte vad deras motivation är till att utnämna den till en av årets sämsta produkter men om det är pga att den inte har nån frontmonterad kamera blir jag nästan lite upprörd. Telefonen är ju underbar och videotelefoni är trots allt grymt överskattat.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 12:08
Ursprungligen av xtimmyx:

Antar att det ska vara Nokia 6630. Vet inte vad deras motivation är till att utnämna den till en av årets sämsta produkter men om det är pga att den inte har nån frontmonterad kamera blir jag nästan lite upprörd. Telefonen är ju underbar och videotelefoni är trots allt grymt överskattat.

Ja gud va less man blir på det där tjatet. Jag har aldrig haft en bättre telefon och det enda jag läser om den i tidningar (allså inte när det gäller Ny teknik) är gnäll över att kameran saknas. Väldigt märkligt och inkompetent. Mobils test var ju skrattretande. När ska de skriva om alla fördelar symbian 8 ger? processorerna?

Ny tekniks kritik mot vaggan får man väl skriva under på. Men det är å andra sidan ett tillbehör som e frivilligt.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 22:22

iTunes föll på kronan kan man vist uttrycka det. Hade Sverige och Danmark haft Euro som valauta hade vi kommit med. Det är nu en gång så att det att växla valuta är det bakerna som förtjänar på. Och Apple vart inte villig att förlora pengar där.

Sitter btw på 2 st 6630 nu hemma, fadern köpte 2 st och jag fick en, men ska nog behålla min SE T630 som lirar så bra med SallingClicker.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-12-16 10:10
Ursprungligen av Tjacke:

Sitter btw på 2 st 6630 nu hemma, fadern köpte 2 st och jag fick en, men ska nog behålla min SE T630 som lirar så bra med SallingClicker.

funkar inte salling clicker för dig heller? har hört flera som har haft problem med salling clicker och 6630. för mig funkar det utmärkt ju.

Riktigt bra artikel Patrik!

Självklart ska det vara 6630, ändrar.

Deras motivering till den telefonens placering var: "Nokia håller tjurnackat fast vid att mobila videosamtal får vänta. Med nya Nokia 6630 kan man visserligen titta på den man pratar med, men bara vid skrivbordet. telefonen placeras då i en liten kameraförsedd docka. Eftersom dockan kräver strömförsörjning kan inte ens entusiaster ta med den på stan. Och videotelefoni från en fast punkt har varit en permanent flopp i decennier."

Tack Mats!

Bland dator-/tekniktidningar måste jag nog säga att Ny Teknik har den bredaste bevakningen, vilket är mycket positivt. Jag kan tycka att t.ex. Computer Sweden, som för övrigt är en bra tidning, kanske är något för snäv i sin rapportering i jämförelse.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 10:56

IPod iPhoto blir en flopp i Sverige. Om man kan ladda i bilderna direkt från en valfri digitalkamera kommer den att slå. Nikon har en dylik "bild-iPod" men det är inte många som har köpt den.

Rent teknisk är iPod Photo fantastisk, men beteendet visa-bilder-på-teven finns inte hos svenskarna. Tyvärr. Jag har aldrig (aldrig!) träffat på någon eller hört någon som visar bilder på teven för släkt och vänner. En ens jag själv, trots att de tekniska förutsättningarna finns klara
Vid ett tillfälle besökte jag en god vän som var lika stor Sony-fanatiker som undertecknad. Nytagna bilder skulle visas för cirka 5 personer och alla ombedes gå in i arbetsrummet och ställa sig bakom datorn (PC-häck).

- Men du, du har ju MemoryStick-läsare i teven! Visa oss bilderna där istället, sa jag. Snabbt och smidigt.
- Jaså jaha, men vem tittar digitalbilder på en teve? blev svaret. Slut på diskussionen.

Inget fel i det svaret. Folk är vana vi att titta på digitala bilder på en datorn, för det gör alla andra...precis av samma skäl att en dator är en PC.

/om jag har fel, kan väl någon lyfta den här tråden. Vore roligt att följa ett radikal beteendeförändring + en dåres försvarstal.

Schuckert,
Håller med fullständigt om iPod Photo. Har inte haft något sug efter en vanlig pod (är ganska djupt rotad i MD-träsket sedan typ '96), men att kunna ladda ned bilder från kameran var precis den extrafiness som behövdes för att väcka habegäret.

Sedan måste jag faktiskt anmäla mig som visandes bilder på TVn. Trodde inte det var intressant när jag köpte kameran utan fick finessen på köpet. Har varit jättesmidigt med videokabeln in på fronten av bekantskapskretsens TV-apparater.

schuckert - jag håller delvis med dig - men...jag visar ofta mina iDVD's på teven och där har man ju bildspel också...och jag har kompisar som gör likadant...och det är mycket populärt. och ipod photo gör ju lite samma sak - väl? sen är ju amerikanare mer för att "visa upp" än vad vi är

Ska bli intressant att se på nästa expo om Apple visar försäljningssiffrorna för iPod photo. Tror det finns många produkter som det gått betydligt sämre för..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-18 03:13

Känner flera kompisar som har köpt den,, så nog fan finns det köpare!!!

  • Medlem
  • 2004-12-18 03:34

NyTeknik rockar..

Att iPodphoto inte har 'USB-to-go' gör att den floppar.. hela idén går lixom förlorad..

1
Bevaka tråden