Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Copyright Firmanamn AB?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 18:30

Någon som har koll på vad som gäller då man skriver sina,

©2004 DinBiz AB, All rights reserved.

Måste man ha med "AB" för att det ska gälla!?

Ltd, Inc, allt ser och låter bättre än AB... Som enskilld så slipper man ju undan, men som sagt, vad är det egentligen som gäller?

/D

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 19:21

Hej!

(C)-tecknet har ingen som helst rättslig betydelse i Sverige. Du kan alltså skriva vad du vill.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 21:36

Hur menar du? Vad ere som är "rätt" i sverige? eftertryck förbjudes!?

Jag menar ju Copyright worldwide, att om rättigheterna ägs av DinBiz AB så faller det sig ju naturligt att man skriver ut just detta, men om man skippar AB, har det då nån inverkan för den kåpy-rajtade informationen?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 21:42

Hej!

Det jag menar är att svensk rätt inte knyter några rättsliga följder till användandet av (c)-tecknet. Med andra ord så påverkas inte dina rättigheter av att du använder tecknet. Användningsområdet för (c) är mestadels för att upplysa omvärlden om att materialet kan vara föremål för upphovsrätt.

Jag har kass koll på immaterialrätt och särskilt utländsk immaterialrätt, men om ditt bolag äger några såna rättigher spelar det, som jag sagt ovan, ingen roll huruvida du skriver ut AB eller inte. Jag skulle också gissa att det inte spelar nån roll ur immaterialrättslig synvinkel om du skriver ut fullständigt firmanamn eller inte. Frågan om bolaget har en rättighet eller ej blir en bevisfråga vid en eventuell tvist.

/Fredrik

Fredrik har helt rätt. Att det inte står något om upphosrätt betyder inte att det är fritt att användas av andra. På samma sätt åtnjuter saker inte skydd bara för att man skriver så på det, oavsett om det är en symbol eller inte. Symbolen och märkningen kan ha en viss betydelse för att avgöra om det är ett uppsåtligt intrång eller inte, men huruvida det utgör ett intrång är oberoende av uppsåt.

Ledstjärnan bör vara tydlighet. Om företaget heter DinBiZ AB , bör det stå så - vad som låter "coolt" är helt underordnat

  • Medlem
  • 2004-12-15 23:08

Det där med © och (p) etc är från USA, där man måste registrera material hos en speciell myndighet för att uppbringa upphovsrätt, på samma sätt som vi i Sverige registrerar patent.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-16 17:46

Upphovsrätt gäller by default även i USA, men man har däremot mycket större möjligheter att få ersättning för advokatkostnader och andra kringkostnader vid en tvist om man har registrerat sitt material hos Copyright Office.

Om man vill kunna skriva "Inc", "Ltd", "Corporation" eller vad man nu vill så är det inget som hindrar en att starta ett företag i något lämpligt land med syfte att äga (och som affärsidé att licensiera ut) varumärken och copyrightat material.

Glöm inte att man också måste skriva ut vilket år som copyrightskyddet började gälla för materialet (normalt produktionsåret). Ex:

© Copyright MyBiz Ltd 2004

Detta eftersom copyrightskydded gäller ett visst antal år.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 03:23

Man har upphovsrätt för allt man skapar som är att betrakta som "litterärt eller konstnärligt verk" (i väldigt vid mening, det inbegriper t.ex. mjukvara). Det man skapat måste även vara någorlunda originellt för att omfattas av skyddet (tidigare talade man om att det skulle uppnå s.k. verkshöjd, men vad jag förstår har man slopat det begreppet i och med den senaste översynen av lagen).

Man därför inte ropa "haha, sucker!" och knycka något bara för att de inte skrivit Copyright Blah Blah längst ner på sidan.

Grejen är, man kan undra vem man skriver för? Dom som är seriösa vet vad som gäller, dom som plockar andras material ("blir insporerade") gör det i alla fall, oavsett vad som står skrivet.

Men det är klart, det beror på vad det är. Men det känns kanske lite meningslöst att lägga ner "ett stort engagemang" på detta... Det är som det är! Det är lika för alla!

1
Bevaka tråden