Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utbyte av logikkort?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det nån här som nyligen fått sin Ibook reparerad på grund av problem med logikkortet? Skärmen på min Ibook från november 2002 svartnade för en vecka sedan och i onsdags skickades den i väg på service till Holland. Är det nån här som har nån aning om hur länge reparationen i Holland tar? Har någon erfarenhet av om reparationerna åtgärder problemet, dvs att logikkorten inte får återfall? Jag har hört att de ibookar som åtgärdats nu senast för detta problem har återvänt med Panther installerat. Har någon erfarenhet av det här?

  • Medlem
  • 2004-04-23 18:57

Jag har skickat in min dator för reparation av detta problem två gånger. En gång innan Apple kom på att det berodde på en konstruktionsmiss. Då var det en himla cirkus innan jag lyckades få datorn reparerad - eftersom min garanti gått ut.
När jag väl fick tillbaka datorn, som reparerades av LAN Master i Stockholm, så tog det tre månader innan samma problem uppkom igen. Denna gång gick det dock betydligt lättare att få igenom reparationen eftersom Apple börjat med sitt nya reparationsprogram för detta särskilda problem. Ett bud från UPS kom och hämtade datorn vid dörren ett par dagar efter anmälan. Därefter tog det en vecka innan datorn var tillbaka från Amsterdam och Holland.
Ingen av gångerna har jag fått tillbaka min iBook med formaterad eller ny hårddisk. Alltså låg all min data kvar precis som innan haverierna.

/majk

Min kom tillbaka med panther, men det var i Turkiet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-23 20:00

Min iBook har varit inne på reparation för detta innan Apple kom ut med sitt reparationsprogram för problemet. Nu har dock liknande problem uppkommit igen och det är dags att skicka iväg den igen...

Min beter sig med massa skumma grafikproblem.

Jag raderade min disk innan jag skickade in den förra gången, och fick en ren installation av dåvarande OS X inlagd.

Problemen för mig uppenbarade sig så att skärmen började blinka för att därefter frysa helt och hållet. Försökte jag starta upp datorn direkt efter startade den upp med helt svart skärm. Väntade jag en stund gick det dock att starta den igen, men så småningom började problemen återkomma med allt kortare intervaller. Till slut hann jag inte ens längre logga in utan att skärmen frös. Det något märkliga var dock att skärmen ibland förblev svart och då gick det att logga in. En gång testade jag logga in, tryckte sedan äppel+shift+a, skrev sedan Itunes, tryckte äppel+o och sedan enter och plötsligt började den spela låtar ur itunes. Great stuff...
Jag har hört att de logikkort som dom lägger in numera i trasiga ibookar endast är kompatibla med Panther. Passar mig utmärkt eftersom jag fortfarande kör med Jaguar. Gratis uppdatering...
Har någon nån aning om hur många ibookar som drabbats av detta fel? Jag läste nånstans att Ibook logic board extension program totalt omfattar 800 000 ibookar. Knappast alla har väl fel på logikkortet, men dyrt blir det säkerligen för Apple i alla fall. Min ibook hämtades upp av UPS i onsdags på morgonen. Kollade för en stund sen med verifieringskoden att datorn hade kommit fram i torsdags förmiddag. Förhoppningsvis får jag tillbaks den nån gång nästa vecka.

Min käkade upp 3 grafikkort och reparerades lika många ggr.
Sen ringde dom och sa att vi skulle få en ny dator och då fick jag en G4 med cd-brännare.
Det tycker jag var schysst men med så mycket elände som jag fått stå ut med så var det nog inte mer än rätt!

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-07-26 14:19

Lyfter upp den här tråden istället för att starta en ny... Ska ha in min iBook för samma problem för tredje gången, kul värre! De senaste två innan Apple erkände problemet, så nu hoppas jag att de vet vad de ska göra! Verkade dock inte som killen på Apple hade några högra tankar om dem i Holland... Börjar nästan hoppas att de misslyckas, för då lovade han att jag skulle få en ny!

Är det någon som har erfarenhet av reparation efter att Logikkortsprogrammet trätt i kraft? Har det funkat efter det?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-28 00:45
Ursprungligen av Clas:

Är det någon som har erfarenhet av reparation efter att Logikkortsprogrammet trätt i kraft? Har det funkat efter det?

Visst har det fungerat - i hela fyra månader... Min iBook är reparerad tre ggr, varav två i enlighet med reparationsprogrammet. Senaste turen till Holland var för några veckor sedan och skärmen har redan frusit en gång.

Såvitt jag kan bedöma har de ingen tillfredställande lösning på problemet. De lär testa moderkort med andra, "hållbarare" grafik-chip. På senare tid står det dessutom "RPRD, W/GLUE" på reparationsbeviset, vilket skulle kunna tyda på att de försöker förstärka konstruktionen på något vis med klister.

En riktig fix borde antagligen innefatta en mer radikal förstärkning av chassit som t.ex. byte till kraftigare bottenplatta, montering av extra distanser på moderkortet el. dyl.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-28 07:54
Ursprungligen av LFH:

Visst har det fungerat - i hela fyra månader... Min iBook är reparerad tre ggr, varav två i enlighet med reparationsprogrammet. Senaste turen till Holland var för några veckor sedan och skärmen har redan frusit en gång.

Såvitt jag kan bedöma har de ingen tillfredställande lösning på problemet. De lär testa moderkort med andra, "hållbarare" grafik-chip. På senare tid står det dessutom "RPRD, W/GLUE" på reparationsbeviset, vilket skulle kunna tyda på att de försöker förstärka konstruktionen på något vis med klister.

En riktig fix borde antagligen innefatta en mer radikal förstärkning av chassit som t.ex. byte till kraftigare bottenplatta, montering av extra distanser på moderkortet el. dyl.

Kanske skulle kräva en ny?...

Ursprungligen av DaPhox:

Kanske skulle kräva en ny?...

Jag försökte lite skämtsamt med det idag när jag ringde Apple, jag förslog att de skulle skicka en ny iBook istället om de var less på att reparera, men jag fick inte gehör för det förslaget...

Annars så känns det jobbigt, jag trodde jag skulle klara mig ifrån detta problem för min iBook ha fungerat finfint i nästan två år. Fram till igår. Samtidigt som mina iBook-ägande vänner en efter en råkat ut för problemet. Kring jul förra året var det min flickväns iBook som dog, nu senast var det en kompis i Uppsala.

Det är förstås bra att de reparerar, men det är knepigt att vara utan datorn en längre tid när det är det viktigaste redskapet man har för att kunna jobba.

Min iBook G3/500, köpt sommaren 2001, har funkat sen den var inne i våras. Lämnade in den på en måndag hos MacForum Gbg och hade tillbaka den fredag samma vecka från Holland.
Djäkligt snabbt tyckte jag.

Tråden börjar bli gammal. Men också vår iBook pajade nu inför julen. Har precis skickat fruns G3 800 "14" till Holland efter artefakter, frusen video, och svart skärm när man startar upp. Datorn är köpt april 2003 och är pedantskött. Hoppas de fixar den trasiga högtalaren och glappet i ethernet-porten också. Sen har hela bottendelen av datorn liksom mycket svagt deformerats, böjts, av värmen i den. Är lite rädd att de ska tro att vi tappat den.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 01:10

Skynda fynda

Snart går reparationsåtagandet från Apples sida ut (18 dec). Apple slutar då att byta logikkort på de iBook som inte har garanti kvar om jag har förstått det hela korrekt. Är det någon idé att få sitt logikkort utbytt? Jag sitter på en iBook G3 500Mhz (första varianten av den vita) och har redan haft den inne en gång. Nu har jag samma dassiga skärm igen som visar rött. Kan Apple reparera maskinen flera gånger utan att finna lösningen eller finns det en väg ut ur träsket?

Det finns andra här som fått sin iBook reparerad upp till tre gånger, förhoppningsvis fungerar det väl till slut. Här i vårt hem har vi två iBook som både fått logikkortet utbytt. Jag håller tummarna för att det inte inträffar igen, nu när reparationsprogrammet går ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-15 20:03

På Apple.com står följande angående reparationsprogrammet: "The program covers affected iBooks for three years after the first retail sale of the unit or until December 18, 2004, whichever provides longer coverage for you."

Innebär alltså att programmet bara går ut för iBook som är inköpta 18e december 2001 eller tidigare. Så än behöver ni inte våndas om ni har köpt era senare än så Min bör alltså kunna repareras gratis fram till i april 2006 (köpte den ny i april 2003).

Ah, det tänkte jag inte på. Då har jag ett år till på mig innan jag behöver bli orolig på allvar, och det skulle väl vara tusan om jag inte skaffat en ny mac tills dess...

Min dog för 3 v sen, teknikern bytte först lcdn, sen inverterkortet och sen kom han på att det kunde vara logikkortet, då var den restnoterad hos apple i holland. Fick tillbaka min G4 igår, idag klämde jag in alla uppdateringar osv, sen reparerade jag behörigheten och började surfa lite smått. 25 min efter jag började ANVÄNDA min iBook så dog skärmen igen. Det tog fan inte ens 12 tim sen jag fått tillbaka den från service.

Till saken hör ju att jag har skjutit min PP i 3v nu snart och ska göra den på måndag. fan jag har ju inte ens skrivit den klart.

Nää, Apple får byta in den så köper jag en 12" PB istället. Därmedbasta!

/En mycket irriterad Tjacke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-22 19:08

Idag ringde jag in min flickväns Ibook som dog igår. exakt samma problem
som för ett år sedan men nu får jag höra att jag inte längre kan reparera den,
för deras logic board garanti har gått ut.
har jag totalt missförstått stycket:

"The program covers affected iBooks for three years after the first retail sale
of the unit or until March 18, 2005, whichever provides longer coverage for you"

min ibook är inköpt i mars 2003. alltså borde väl garantin enligt stycket
räcka till mars 2006?

har jag fel eller suger min engelska?

är inte så sugen på att betala 5500 för något de lyckats skapa i början.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-22 19:16
Ursprungligen av Vinh:

"The program covers affected iBooks for three years after the first retail sale
of the unit or until March 18, 2005, whichever provides longer coverage for you"

min ibook är inköpt i mars 2003. alltså borde väl garantin enligt stycket
räcka till mars 2006?

Fattar faktiskt inte "first retail sale" (?). Bortsett: ligg på Apple igen, & hota med ARN. Om de inte lyssnar framför detta till en konsumentvägledare/ARN & samla all info som skrivits om detta & att det verkligen är ett tillverkningsfel. Deras skräpiga logikkort är ju ällmänt kända... Kort: ligg på som f-n.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-22 19:39

tack!.ska göra det. Har redan börjat leta upp sverkers nummer.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-05-11 22:29
Ursprungligen av Vinh:

tack!.ska göra det. Har redan börjat leta upp sverkers nummer.

Hur gick det?

Min iBook la av nu i kväll igen… Fjärde gången den åker in på reparation i så fall!

Så här står det angående giltighetstiden:

Citat:

Hur länge kan jag skaffa Expanded iBook Logic Board Repair Extension Programme?

Avtalet täcker drabbade iBook-datorer i tre år efter det att den såldes första gången eller t.o.m. 18 mars 2005, beroende på vilket som ger dig längst täckning. Apple kommer fortsätta att utvärdera reparationsdata och utökar reparationen om det behövs.

Clas
Efter tre ggr får du en ny!

Jag hade en G3/700 som skulle skickas iväg för 4:e gången, ringde och "skällde" lite på Apple, jag fick en ny, men det tog nästan 2 månader, för de höll på att uppgradera, jag fick en G4/1.2GHz, så jag kan inte klaga.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-05-15 21:47
Ursprungligen av sventa46:

Clas
Efter tre ggr får du en ny!

Jo, så sa de när jag jag pratade med dem i höstas, men nu var det på vippen att det var logikkorts-programmet som gällde enligt Apple. Kom mig inte för att begära en ny just då, är inte så rapp i tanken som man önskar ibland.

Ska åka in med den till Gothia i Linköping i morgon, får se vad de säger…

Hmpf, min skärm flimrade till för ngn vecka sedan, o allt var frid o fröjd till ikväll när den flimrade till igen, och sedan slocknade - för gott, som det verkar. Det som jag tycker är riktigt mysko är att datorn nu inte ens går i vila längre när skärmen fälls ner (såg nämligen i ngn tråd ett förslag om att sätta datorn i vila över natten), utan den fortsätter surra o vila-lampan på framsidan går inte igång. Dock går det fint att sätta igång den o starta upp låtar i iTunes via kortkommando, men skärmen förblir svart.. Är detta typiskt för logikkortshaveri?

Macen är f.ö. köpt begagnad, o jag fick inte med originalkvittot från Apple, är detta ngt som kan ställa till med problem vid en reparation? Enligt "iBook Logic Board Repair Extension Program" så ska dock alla iBookar som har mindre än tre år på nacken få detta åtgärdat gratis, o enligt everymac så kom min G3 700MHZ ut på marknaden i november 2002... Så visst borde det även omfatta min?

Sorry om inlägget blev lite långt, men det är sent, jag är lite lätt orolig, o har ännu inte gått ut med jycken...

Hah! Genom att följa tippsen på http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449-sv#faq5 gick skärmfanskapet igång igen!

Lyckan visade sig dock vara kortvarig, samtidigt som jag skrev ovanstående rader började skärmen flimra o la sen av igen. Dessutom så går datorn alltså verkligen inte i vila när skärmen fälls ner, utan iTunes fortsätter spela ganska glatt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-04 16:26

fan den här läsningen gör mig lite orolig, det här drabbar väl inte en ibook man köper nu va? sorry att jag drar upp en gammal tråd. Men jag bara undra.

Den hände med min förra
dvs 1.2ghz modellen. Så visst, det händer ganska ofta.

Senast redigerat 2005-07-04 17:24
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-04 17:23

iiih, låter faen inte kul alltså

Min ibook 900mhz har varit inne 2 gånger för grafik kortet. varje gång den kraschade var efter/under jag spelat Halo.
Vet inte om det var för mycket för mitt grafikkort men det borde väl inte vara orsaken.
Eller?

Bevaka tråden