Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP! Oläslig hårddisk...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälp!
Har lite panik... Körde "optimize" i TechTool Pro 4. Efter ca en timme tystnade datorn. Det visade sig att programmet hade slutat arbeta. Men defraggen var inte klar. Orkade inte vänta så jag klickade avbryt. Orkade inte heller vänta på att den skulle avbryta (inget speciellt hände på 2 minuter). Så jag avslutade programmet. Och sedan dess kan jag inte läsa disken. När datorn startas läggs den ej på skrivbordet. Har kollat den med Apples skivverktyg - där står det att den är felfri. Men den går ej att lägga på skrivbordet. Vad ska jag göra!? Vilka program ska jag använda/inte använda??

HJÄLP!!!

/ME

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 18:04

Om du klickar på "lägg på skrivbordet" när du är inne i skivverktyg - funkar det då?

Ursprungligen av Pär:

Om du klickar på "lägg på skrivbordet" när du är inne i skivverktyg - funkar det då?

Nej, inget händer....

I vissa program heter hårddisken som den gjorde förut, men i andra heter den "Untitled" o dyl. Med program menar jag skivprogram, typ Norton, TechTool etc..

Vad ska jag pröva?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 14:36

formattera.. med största sannorlikhet din enda chans att kunna använda disken igen. du kanske behöver lågnivåformattera, men prova först med en vanlig snabb formattering..
Tips till nästa gång, ibland ser program ut att ha krashat, när dom egentligen arbetar, defrag kan ta ganska rejält lång tid, så ställ alltid in datorn på att aldrig gå i vila och sen lämna den arbetandes över natten..

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-05 15:30

Framför allt avbryt aldrig en defrag absolut inte genom att avsluta programmet om du inte har backup. En avbruten defrag resulterar oftast i det du nu beskriver. Innan man gör en defrag så kan det vara bra att förstå vad man egentligen gör.

1
Bevaka tråden