Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Muji Cardboard Speakers

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Japanska designvaruhuset Muji erbjuder trevliga gör-det-själv högtalare i kartong. 99mac har testat om dom passar iPod.

Muji erbjuder normalt produkter med strikt och enkel design. Mycket aluminium och genomskinligt plexiglas är typiskt för företaget. Under ett besök i Paris förra veckan passade vi på att köpa in dessa Cardboard Speakers förpackade i en platt genomskinlig gummificka.

Installationen är simpel. Öppna plastfickan och ta ut dom två kartongbitarna som snart ska bli ett par högtalare. Vik enligt enkla 1-2-3-4 instruktioner och två minuter senare har du kubformade högtalare där varje sida är 8cm.

Efter montering ansluter vi högtalarna till en iPod och genast möts vi av välljud av begränsad typ. Med iPod på högsta volym lyckas vi få till en ljudnivå som fungerar i kontorsmiljö men definitivt inte för partaj. Ljudet smakar kartong och saknar både bredd och bas - låter som bilhögtalare i en Volvo Amazon ungefär.

På grund av materialvalet tror vi att det blir svårt att montera och ta isär högtalarna alltför ofta utan att kartongen ger vika. 10-20 gånger är nog inte något problem men där går nog gränsen gissar vi. Kartong är brandfarligt får vi veta och i den tvåspråkiga manualen framgår att högtalarna inte är kompatibla med cigaretter, ljus eller distortion (!). Citat: "Do not use it with the sound distorted for a long time. Speakers may overheat and cause fire".

Slutsats

Kul produkt av engångskaraktär. Roligt att bygga ihop men inte lika roligt att använda i längden. Perfekt present för den som har allt? Lågt pris räddar produkten ifrån en 1:a.

Information

Tillverkare: Muji (Pioneer Design Corporation står som fabrikant)
Pris: €32 eller cirka 300kr inkl moms.

MujiOnline

  • Medlem
  • 2004-05-14 15:16

Var kunde man beställa dessa? Precis vad jag letat efter....kanon att ha i båten.

Ursprungligen av Rotex:

Var kunde man beställa dessa? Precis vad jag letat efter....kanon att ha i båten.

Hoppas du skojar - kartonghögtalare ska man nog inte använda nära vatten

Klar 1 av 5 för min del, ljudet är väldigt dåligt och svagt. Det är kul att vika, men köp Lego istället. Ännu roligare.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-14 16:12

"låter som bilhögtalare i en Volvo Amazon ungefär."

--kulturminneslyrik på--
En gammal Amazon, med lister och krom. Ratt i bakelit. Kaliforniavit. Äkta galon i skinnimitation. En gammal Amazon. En gammal Amazon.
--kulturminneslyrik av--

Ska spelas på en gammal Philips monoradio med dito högtalare monterad i instrumentpanelen på en dimmgrön Amazonkombi av 64års modell.

Och det ljudet har ingen likhet med ljudet från pappkartongshögtalare från Japan att göra...

/Jonas -Beskyddare av Amazonkombin

Ursprungligen av Jonas Lundin:

"låter som bilhögtalare i en Volvo Amazon ungefär."

--kulturminneslyrik på--
En gammal Amazon, med lister och krom. Ratt i bakelit. Kaliforniavit. Äkta galon i skinnimitation. En gammal Amazon. En gammal Amazon.
--kulturminneslyrik av--

Ska spelas på en gammal Philips monoradio med dito högtalare monterad i instrumentpanelen på en dimmgrön Amazonkombi av 64års modell.

Och det ljudet har ingen likhet med ljudet från pappkartongshögtalare från Japan att göra...

/Jonas -Beskyddare av Amazonkombin

Testarna har nog inte någon erfarenhet av Amazon överhuvudtaget...Amazonen är väldigt bra att sätta högtalare i...Maken till plåttjocklek får man leta efter, plåten i hatthyllan mäter 1.0mm för att inte tala om instrumentbrädan,dörrarna mm.

En dröm för ljudbyggare av klass inte en tillstymmelse till distrotion...Förlåt distortion skall det vara så länge vi talar normala ljudnivåer.

Haha, vad kan man förvänta av en låda gjord av papp

  • Oregistrerad
  • 2004-05-14 15:48
Ursprungligen av Ductic:

Haha, vad kan man förvänta av en låda gjord av papp

Tja, lackar man tjockt och styvt på utsidan (insidan vore ju oxå bra, men _lite_ svårt) så är det ju inte så långt från Celestions gamla honeycomb-lådor... ...och dom var ju toppen...

Finns det någon högtalare som inte tar skada av distrotion?

Någon mer än jag som helt plötsligt kom att tänka på IKEA?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-14 16:26

Haha Ball!

Vill verkligen åka t Japan å fynda på teknik grejer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-14 18:46

Vaddå priset räddar?
De koster ju 300 pix, för den summan får man ju fyra stycken (!!)
Creative SBS230:

Som garanterat låter bättre och dessutem är aktiva...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-05-14 18:50

Klart ball grej! Kan vara värd 300 kr och vad gör det om den går sönder efter festen, båtturen eller campingen? Gör man dessutom mallar på egna kartonger efter orginalen så måste det vara lätt att bygga egna när orginalet gått sönder.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-15 13:46
Ursprungligen av iggy:

Klart ball grej! Kan vara värd 300 kr och vad gör det om den går sönder efter festen, båtturen eller campingen? Gör man dessutom mallar på egna kartonger efter orginalen så måste det vara lätt att bygga egna när orginalet gått sönder.

Eller så köper man två högtalarelement på Clas Ohlson och lite papp och hamnar på under hundralappen, alternativt slaktar ett par gamla datorhögtalare och får det ännu billigare.
Men då kommer de ju inte i en snygg(?) platt gummificka...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-19 16:03

Som Pär sa så skall förstås testexemplaren åtminstone limmas ihop lufttätt, och lackas. Seså, sätt igång bara!

Ska man som Nillon säger bygga eget så skulle nog åtminstone någon sorts plywood vara att rekommendera. Men varför inte? Som komplement kan man ju sätta en gammal 8" bas i en (större) plywoodlåda med en liten förstärkare från ELFA eller så. DIY datorhögtalare, dags att utlysa en tävling kanske?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-08 23:17

Hallå dom är ju hopfällbara och ser coola ut. Just köpt ett eget par.

Vi fick bygga kartonghögtalare från scratch på tekniken en gång. det var kul. Jag tror jag har min kvar. Ljudet var inte för audiofiler direkt, men det coola var att de funkade och de var i klass med sämre pece-högtalare. Våra byggen var dock betydligt mer grundläggande än de där. Vi fick vika ihop själva tratten själva och linda koppartråd och hålla på.

Jag skruva fast två högtalare (4") på en ganska tjock planka sen la jag plankan åvanför en "soptunna" från ikea, blev faktiskt ganska bra ljud med en förstärkare från en pece högtalare. Rikligt med djup

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 11:10

Dom kanske finns på Åhlens City i Sthlm, dom har ju ett hyfsat stort Muji-utbud, vad jag har förstått.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 20:39

Jag kan verifiera att de finns på Åhléns, åtminstone i Stockholm. Där finns också något som fångade mitt intresse lite mer, nämligen en vattentät minihögtalare som man kan öppna och lägga sin ipod i.. man ansluter den med en sladd och när man stänger ska det tydligen vara vattentätt. Bra att ha om man ska lyssna på musik i duschen. Frågan är hur bra/dåligt det låter..

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 00:14
Ursprungligen av svinto_deluxe:

man ansluter den med en sladd och när man stänger ska det tydligen vara vattentätt. Bra att ha om man ska lyssna på musik i duschen. Frågan är hur bra/dåligt det låter..

Skvalmusik…

(Lessen - är från gbg ser'ru)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-18 14:05

Åhlens Göteborg har papphögtalarna också..
Läste en interjuv med Mujis vd här om veckan och han berättade just om papphögtalarna.. tanken var att de skulle använda ett så billigt material som möjligt och fortfarande kunna ha någolunda god ljudkvalitet.

Det utbudet av Muji som finns hos Åhlens är extremt litet.. Utbudet i mujibutikerna i London och Paris är också fjuttigt jämfört med de som finns i Japan. I Sverige säljs väl de mest populära prylarna.. men de har så mycket mer.. några exempel.. kläder både åt barn och vuxna, hår- och hudvårdsprodukter, cyklar, campingutrustning, möbler, vitvaror och livsmedel. I Tokyo finns över 40 Muji-butiker och varhus med delvis varierat sortiment.

Någon som vet om man kan köpa Muji i Köpenhamn?

  • Medlem
  • 2004-12-18 16:35

Köpte dessa kartonger för en tid sedan, tänkte ha som högtalare till datorn istället för datorns inbyggda... Men det var bara lite småpysljud som kom ur den... Visst, jag hade inte förväntat mig så mycket, men det var till och med under förväntan. Men dom är snygga!

Kan rapportera att dessa högtalare och mycket annat i Muji-sortimentet finns på stora Åhlens vid Sergels Torg i Stockholm numera. Jag upptäckte denna nya avdelning i källaren för några veckor sedan, vet inte hur länge den varit där, kan ha varit länge.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-07 21:13

Högtalarna finns även i Åhlens i Uppsala och har varit där mycket länge

1
Bevaka tråden