Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det för fel med eMac?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-12-14 23:31

Sitter här och letar lite nyttig information om hur en eMac är egentligen eftersom jag funderar på att köpa en men det enda jag hittar är antingen där någon skriver att den är högljudd eller att det är som det sämsta som finns hos Apple.
Varför är alla så negativa emot en dator med CRTskärm som faktiskt kan vara mycket goare att sitta vid än en 17" iMac.
eMacen är billig, den har väldigt bra prestanda för de priset tycker jag, har haft en iBook 800mhz innan och den är ju hyffsad så. men det finns ingen bärbar som slår en go stationär dator. (iBook har dessutom en väldigt känslig utsida)

Är det någon här inne som har något vettigt att säga om eMacen eller ska jag byta forum?

Har suttit vid en eMac några gånger och jag tycker bildröret är dåligt. Min 17" samsung som jag har hemma känns betydligt bättre än den inbyggda i eMacen.

Blev inte skärmen på eMac bättre när Apple uppdaterade dom i sommras?

Oljudet från fläkten är min enda invändning på senare eMacar. I övrigt är det väldigt mycket Mac för pengarna. eMacen slår till och med iMac G5 i vissa grenar, bland annat då det skrivs till hårddisken, vilket ju får anses ingå i helt vanligt datorarbete.

http://www.macintouch.com/perfpack/comparison.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-15 00:00

emacen är perfekt hemma dator.
Skärmen är inte den bästa men perfekt för hemmabruk.

Visst finns det bättre skärmar, men man får vad man betalar för, juh.

Fläkten är en standardfläkt utan styrning (två trådar in). Borde med andra ord gansla lätt gå att byta till en tystare.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 07:17

Jag köpte en eMac precis när de släpptes och tycker att det har varit en helt ok dator. Fläkten låter en del det får man väl säga. Min fars sambo köpte en eMac i somras och den låter inte riktigt lika mycket som min. Så lite bättre har ljudnivån blivit. Skärmen fungerar bra till hemmabruk i alla fall.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-12-15 07:42

skärm

bytte de skärm när de uppgraderade den i somras?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-15 07:57
Ursprungligen av cerro:

bytte de skärm när de uppgraderade den i somras?

Tror jag inte. samma kassa upplösning. 1280 X 960. istället för 1280 X 1024 som vore mer normalt vid spel odyligt.

Fläkten längst bak som skall kyla både dator och den stora inbyggda skärmen äv väl tilltagen, är som en stor hårtork i både ljud och upplevelse. Det är inte skoj.

Skärmen är väl hyfsad i skärpa odyligt, men man blir trött i ögonen om man sitter långa stunder framför den jämfört med en TFT.

Men det gäller alla CRT skärmar. samtidigt börjar jag bli gammal och halvblind i och för sig.

Prestandan är väl bra . 1.25 Ghz. men känslan och den långsiktiga upplevelsen är nog tveksam.

Men samtidigt är ju ny iMac G5 också högljudd. så smaken är som baken eller kanske som innehållet för tillfället i var och ens plånbok.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 15:19
Ursprungligen av CUBEIS:

Tror jag inte. samma kassa upplösning. 1280 X 960. istället för 1280 X 1024 som vore mer normalt vid spel odyligt.

1280x960 = 4:3
1280x1024 = 5:4

Således blir det bäst med 1280x960.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 15:46
Ursprungligen av CUBEIS:

Men samtidigt är ju ny iMac G5 också högljudd. så smaken är som baken eller kanske som innehållet för tillfället i var och ens plånbok.

Min brors imac är ite högljud, visst lever den till ibland, men oftast är den tillräckligt tyst för att man inte skall höra den i vanligt "hushålls sorl"

Emacen är så vitt jag kan förstå en jättebra dator om man bara skall ha den till de saker som 2/3 av alla datoranvändare använder sina datorer till, surf, mail, en och annan bild etc.

Köp en emac!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-12-15 15:57

Jag använder en e-Mac på jobbet och är så nöjd med den. Men visst är min iMac G5, som jag har hemma, bra mycket snyggare.

  • Medlem
  • 2004-12-15 16:20
Ursprungligen av cerro:

bytte de skärm när de uppgraderade den i somras?

Jag läste i Macworld att Apple bytte skärm på den när de uppgraderade eMacen, och jag har den nyaste varianten hemma hos mig och jag tycker den är väldigt bra.

Jag älskar min eMac, men den börjar bli gammal nu. Hårddisken har kraschat ett par gånger (men mirakulöst vaknat till liv igen) och det är förstås trist, men jag tror det är mer Hårddiskens fel än eMacens.
Den låter en del, men man vänjer sig.
Dock är den snygg, har helt OK storlek på skärmen, prestandan duger än idag och jag köpte den för ett och ett halvt år sen och även om jag saknbar möjliugheter att uppgradera den så har den i stort sett allt man behöver.
Min nästa dator blir en Powermac G5, men jag kan ändå rekommendera eMacen.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-12-15 13:01

eMac rekomenderas varmt!
Vi har en hemma och är jätte nöja, vist, den låter en aning mycket, men det stör inte någon i våran familj ialf

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-15 16:09

Köp hellre en begagnad Power Mac G4 och en begagnad Apple Studio Display 17" CRT.
Du får en minst lika bra dator där du kan byta grafikkort m m när du känner för det.
Skärmen har ett Diamondtronbildrör som är betydligt bättre än det som sitter i eMac:en.
Du kan också skaffa en TFT-skärm när du vill och får råd.

  • Medlem
  • 2004-12-15 16:26

Jag tycker eMacen är en toppendator! Jag förstår inte att många är emot den. Vi har en eMac i familjen och jag tycker den är jättebra, snabb, prisvärd och snygg. Skärmen är mycket bättre än den förra eMacen. Den låter en del men inte så det stör mig det minsta! Min iMac G5 låter också en del men på ett annat sätt, och såklart inte lika mycket, men den var också bra mycket dyrare.
Köp en eMac!

1
Bevaka tråden