Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ftp med router???

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-30 13:50

Jag tänkte sätta upp en ftp-server hemma med OSX.
So far so good...

Men hur gör man när man sitter bakom en router?
Jag har Bonet med en fast ip och en router till två macar. Vad blir det för ip när man loggar in utifrån?

Är typ nybörjare på detta, hehe

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-30 15:06

någon som vet?

Du har ett externt IP som du får från bonet. Du har också två lokala IP nummer till dina Macar. De ser ut som t.ex. 192.168.0.x. Du får då ställa in i routern vart anrop till port 21 (eller vilken port du vill använda) ska skickas. Använder man t.ex. Airport så sköts det hela enkelt med ett grafiskt gränsnitt.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-30 15:13

Har routern en brandvägg? I så fall måste du öppna port 21.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-30 15:20

Vad har du för router/brandvägg?

Du måste ha en router med en funktion som heter NAT, Network Address Translation. Med NAT kan man styra ett anrop till en viss port till en specifik dator i nätverket.

Det här är lösningen för både ftp och http. FTP brukar, har jag för mig, använda port 21 och http port 80.

I en del routrar är gränssnittet väldigt enkelt, i andra svårare. Apples egen airport basstation har, som väntat, ett föredömligt enkelt gränssnitt.

Men som sagt, inte alla routrar har NAT. Fast det blir allt vanligare eftersom NAT också behövs när man ska vara värd för nätspel i många sammanhang.

oops, där var jag lite långsam. Skulle ha skrivit annorlunda om jag läst svaren som kom medan jag skrev. Men faktum kvarstår.

[ 30 Augusti 2002, 15:24: Meddelandet ändrat av: Göran Segeholm ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-04 16:29

...lite sent men:

Jag har en Netgear router(fyra användare) som styrs genom ett webbgränssnitt.

Blir ip-numret typ x.x.x.x:21 då eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-04 16:38

Nej, rätta mig om jag har fel men IP-numret ut - alltså utanför brandväggen - blir samma som din fasta IP-adress. Servern är tillgänglig utifrån, förutsatt att du har öppnat brandväggen för port 21. Annars är den bara tillgänglig internt, bakom brandväggen, och då med den lokala datorns IP-nummer.

[ 04 September 2002, 16:43: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-04 16:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Nej, IP-numret ut - alltså utanför brandväggen - blir samma som din fasta IP-adress. Servern är tillgänglig utifrån, förutsatt att du har öppnat brandväggen för port 21. Annars är den bara tillgänglig internt, bakom brandväggen, och då med den lokala datorns IP-nummer.

Jo, jag menar det.

Men skriver man bara det fasta ip-numret när man loggar in utifrån från en ftp-klient då?

Japp!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-04 17:25

Du lägger en inställning i brandväggen som talar om att anrop på tex. port 21 skall routas till din klient på det interna nätet. Sen så borde det funka.

IP-numret blir således det externa IP-numret (står under WAN under maintenance-fliken i Netgearen) med tillägget:21 (för port 21).

Tänk bara på säkerheten, att öppna för FTP-anrop utifrån är inte helt riskfritt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-05 11:09

tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden