Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya 30" funkar på PC i full upplösning!!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har äntligen hittat ett grafikkort som fungerar på en PC med nya 30" cinema!!!! Det är en Asus V9999 Gamer Edition. Enligt vad Apple har sagt så "MÅSTE" ett grafikkortet ha Dual-Link för att fungera i full upplösning. Konstigt nog så har inte Asus kortet dual-link men fungerar hur fint som helst.
Jag betalade 3700kr för detta kort. Jag var nästan på väg att skaffa att ATI FireGl X3 kort som var den billigaste ( ca 8600kr ) kortet som hade Dual-link. Jag förstår faktiskt inte hur Asus kortet kan fungera för enligt spec. så klarar den bara 2048*1536 i max upplösning. Vore intressant ifall någon kunde förklara detta. Det här är stor nyhet för alla som vill använda 30" på en PC och som inte behöver lägga ut mycket pengar på ett grafikkort!!

Det kan säkert funka men frågan är bara om kortet inte brinner upp om man kör alltför mycket?

Men jag vet inte mycket om skärmar och grafikkort så jag är tyvärr fel person att svara på den frågan egentligen

Det låter ju jättekonstigt, kör du verkligen i full upplösning?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-15 10:54

Nästan alla _nya_ PC-grafikkort i 1000+ kr klassen verkar klara av DualLink om man synar dom närmare. Men det går då inte attt använda den andra monitorutgången eller TV-ut.

till _nya_ räknar jag dom med chipset som släppts senaste halvåret

Senast redigerat 2004-12-15 11:05

Björnström: Japp full upplösning 2560*1600. Den va på en annan sida som jag först såg att en kille testade det kortet. I början var jag väldigt skeptiskt men till slut beslöt jag mig att prova själv. Gick å köpte kortet igår och testade. Det funkade. Gissa om jag blev GLAD!

molia: Nja... Det är många som har försökt att driva 30" cinema med "Nya" GeForce 6800 och nya Ati X800 korten och ingen har lyckats... först nu då med Asus V9999 kortet. Det står ingenstans att Asus kortet stödjer Dual-link.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-15 11:57
Ursprungligen av christoffer100:

Det är många som har försökt att driva 30" cinema med "Nya" GeForce 6800 och nya Ati X800 korten och ingen har lyckats... först nu då med Asus V9999 kortet. Det står ingenstans att Asus kortet stödjer Dual-link.

Ett helt vanligt 6800 Ultra http://www.leadtek.com/3d_graphic/winfast_a400_ultratdh_myvivo_1.html från annan tillverkare än Apple.

Jag skrev inte att alla kan, men nästan alla dyrare kan även om det inte står. Man får ta reda på det själv. Oftast står det bara "Dual TDMS" eller liknande nånsatns i de tekniska specifikationerna.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2004-12-16 18:20

Jao ok men en 30" funkar fast med lägre upplösning med ett Radeon x800xt kort?

Ursprungligen av christoffer100:

Nja... Det är många som har försökt att driva 30" cinema med "Nya" GeForce 6800 och nya Ati X800 korten och ingen har lyckats... först nu då med Asus V9999 kortet. Det står ingenstans att Asus kortet stödjer Dual-link.

ASUS V9999 Ultra Deluxe är ett GeForce 6800 Ultra

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 18:31

bitdjup då? det påverkar väl oxå?
(eller har det slutat med sådant nu för tiden?)

Ser kontakterna ut så här?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-16 20:11
Ursprungligen av christoffer100:

Jag har äntligen hittat ett grafikkort som fungerar på en PC med nya 30" cinema!!!!

Hehe, som att sätta läppstift på en gris

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 20:53
Ursprungligen av rhesus:

Hehe, som att sätta läppstift på en gris

*ASG* Typ! Fast man kan ju tejpa fast mac sidorna på en PC och kisa lite med ögonen. Och så har jag hört att man kan fixa mac iconer också. Så det går nog om det är mörkt i rummet. Tittade (läs dreggla) på en 30" i ...eeeh.. förrgår. Vadå översikt! Hade gärna knackat html med ett sådant upplägg.Tur att dom inte hade dubbla. Man vill ju gärna överleva julhelgen.

Apropå grafikkort, fast till mac. Stödjer dubbel 1.8:ns kort dubbla skärmar. Om ena är digital och andra vga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 23:24
Ursprungligen av Per-Olof Rupp:

Apropå grafikkort, fast till mac. Stödjer dubbel 1.8:ns kort dubbla skärmar. Om ena är digital och andra vga?

Japp, det funkar. På powermac-grafikkorten sitter en ADC-port (=DVI + USB + ström) och en DVI-port. DVI->VGA-adapter följer med datorn, du måste dock tyvärr köpa en ADC->DVI-adapter för ~500:- för att kunna koppla en DVI-skärm på ADC-porten.

Vad är det förresten för chipset på ASUS-kortet som diskuteras?

Björnström: Den ser ut som på bilden som Pär infogade.

Kolla länken nedan:
http://www.hkepc.com/bbs/viewthread.php?tid=269755&highlight=&page=1

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2004-12-17 20:25

Kan ingen som har den skärmen ta kort med en CocaCola petflaska jämte så man får ett
hum om hur stor den är?
Hur är kvaliten på skärmen? Är det värt att köpa den skärmen istället för en projektor och en lite mer humanare 20"?

1
Bevaka tråden