Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få G5 att hålla klaffen...

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som vet hur man får G5:an att sluta låta vid uppstarten, har en rejäl stereo kopplad till datorn och det låter nåt enormt om jag glömmer att sänka volymen på stereon när jag startar datorn...

Tyvärr inte, jag vet inte riktigt vad du ska kunna göra åt det...

Helt sjukt...låter som en win95...så här skall det inte låta år 2004 !
Om du kollar ljudeffekter så låter "submarine" som självklara valet i förhållandet till en Mac...men det går inte heller att ändra startljudet till något annat....inte ens att sänka det!
Man undrar vilka nissar jobbar som ljudutvecklare för Apple...vill gärna ha detta jobbet !!!
Det är bara att hoppas att Apple kommer med en systemuppdatering så vi kan i a f sänka ljudet...

Men vänta nu!
Läs vad han skriver istället!

Om han glömmer att sänka ljudet så står det på samma nivå nästa gång han startar datorn.
Så fungerar även din stereo.

Startljudet går att ändra... men det är klurigt. Varför man vill det vet jag inte.
Signalen säger "POST done, all went well". POST = Power on self test.

Nog skulle jag kunna önska mig att volymen var på säg 15% när datorn startar... men men.
Nu fungerar datorn som stereron vilket inte är fel heller.

För tänk dom som vill ha startljudet på 100%. Ska inte de få ha det?
Bättre att lära sig sänka ljudet innan då. Sedan går det att trycka på sänka ljudet knapparna redan då.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-14 14:03

Volymen i starten är samma som det du har inställt i datorn. Stänger du av ljudet i datorn så låter det inget vid uppstart.. Ingen lösning men iaf ett tips

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-14 14:19

Koppla in ett par hörlurar i frontuttaget på datorn.
De kan sedan du koppla ur när datorn har startat.

Såg för länge sedan på internet att någon skrivit en Applescript som sparar aktuell ljudnivå på en fil samt sänker ljudet när man väljer "shut down". Vid uppstart läser en annan Applescript in filen och återställer ljudnivån igen.

Helt transperant alltså, inget pill!

Men jag kommer tyvärr inte ihåg var jag såg skripten.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-14 15:58
Ursprungligen av The Real Viking:

Såg för länge sedan på internet att någon skrivit en Applescript som sparar aktuell ljudnivå på en fil samt sänker ljudet när man väljer "shut down". Vid uppstart läser en annan Applescript in filen och återställer ljudnivån igen.

Helt transperant alltså, inget pill!

Enda tråkigheten är om datorn krånglar under självtesten för då hör man inte vad det är för fel...
Men risken är väl försummlig så

Ursprungligen av Pär:

Enda tråkigheten är om datorn krånglar under självtesten för då hör man inte vad det är för fel...
Men risken är väl försummlig så

Nja, man behöver ju inte stänga av ljudet helt. Appleskripten låter dig själv ställa in hur stark ljudet skall vara, så man kan ju höra ifallfall om än svagare.

Ursprungligen av bruksarn:

Nån som vet hur man får G5:an att sluta låta vid uppstarten, har en rejäl stereo kopplad till datorn och det låter nåt enormt om jag glömmer att sänka volymen på stereon när jag startar datorn...

kolla här! http://www.macupdate.com/info.php/id/16425 eller

http://www.macworld.com/2004/09/secrets/septosxhints/index.php

eller http://www.macupdate.com/info.php/id/13662
kanske hjälper!

mvh

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-14 16:00

Med dagens stereor så normalisera de sig när du stänger av dem

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-12-14 16:22

Tips: kör med optiska utgången. Då kommer startljudet i den interna högtalaren vilket gör det betydligt lägre. Den optiska utgången aktiveras först lite senare i uppstarten varför startljudet då inte hörs i stereon.

Finns ett program som heter Startup Sound, det är en pref. pane där man kan stänga av startupljudet. Googla efter det. Fungerar för mig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-15 12:52
Ursprungligen av Sundevall:

Finns ett program som heter Startup Sound, det är en pref. pane där man kan stänga av startupljudet. Googla efter det. Fungerar för mig.

Har Googlat utan resultat.
Kan du kolla lite närmare i filen/programmet du har efter t.ex. ven som gjort det eller annan info som göra letandet lite lättare?

Jag har nämligen också datorn till stereon och det där startljudet har en sån enormt låg frekvens och onormalt hög volym att det kommer att skjuta högtalarna när som helst.

Ursprungligen av frans.gillberg:

håll in mute knappen på tangentbordet när du startar... tyst som en mus. funkar iaf på bärbara.

men då får man inte någon välkomst som talar om att macen mår bra. signalen har ju funnits så sedan macintosh system 1 så vitt jag vet.
tonens klangsammansättning är väl genomtänkt! (minns ej hur)

Jag har haft System 1.0, som levererades på min Fat Mac, så jag kan intyga att startljudet alltid funnits där, men jag tror att den har ändrat karaktär en gång. Olika ljud symboliserar olika slags fel + normalt tillstånd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-14 18:39

Det ska tydligen vara första ackordet i nån Beatles-låt, minns dock ej vilken.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 09:56
Ursprungligen av C-mon:

Det ska tydligen vara första ackordet i nån Beatles-låt, minns dock ej vilken.

"A hard day's night"
Programmerarna hade nog kämpat ett antal nätter...

Med dagens ljudmöjligheter skulle man nog kunna få det att låta mer likt originalet, men istället har man modifierat det så att det numera mer låter som "biong" istället för ett gitarrackord. Men det är samma toner vad jag kan höra.

så låter det..

Märkligt men kul att det här var ett så intresant ämne, Ljudet är ett durackord med en synthstråksaktig klang med rejäl bas. Absolut ingen röst eller nåt sånt som nån skrev här. På dan är det här inget problem, är värre om man slår på datorn sent på kvällen och familjen väcks av ett dundrande ackord...

Senast redigerat 2004-12-15 12:54
  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-23 23:00
Ursprungligen av Stefan Andersson:

"A hard day's night"
Programmerarna hade nog kämpat ett antal nätter...

Med dagens ljudmöjligheter skulle man nog kunna få det att låta mer likt originalet, men istället har man modifierat det så att det numera mer låter som "biong" istället för ett gitarrackord. Men det är samma toner vad jag kan höra.

På de första PowerMacarna så lät det lite mer "gitarrlikt". Min favorit är dock Mac II: "KLEEENGGG"

kanske detta!!

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25458

Har inte provat själv, men enligt beskrivningen så skall det göra det!!

Mvh

Gott nytt år

Psst! Funkar

Psst-programmet funkar för att få tyst på G5 vid uppstarten, konstigt nog körs den som en process i OsX men har ändå inverkan vid uppstarten, hur kan det hänga ihop? Testade att ta Psst! till papperskorgen och starta om och då lät det som vanligt igen vid starten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-30 09:15

Kanske lite OT, men jag stänger sällan av min PM utan sätter den i vila i stället. Då slipper man startljudet och man är igång på två sekunder.

krux med vila

Viloläget funkar ju mycket smidigt, men det finns ett aber för mig. Datorn tappar nämligen kontakten med mitt midi-interface, ett Audiophile 2496 ljudkort, trots uppgradering av drivaren för kortet är det lika illa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 13:20
Ursprungligen av C-mon:

Det ska tydligen vara första ackordet i nån Beatles-låt, minns dock ej vilken.

Det är förstås "Her Majesty", sista låten på "Abbey Road". Lustigt, har det med Apple vs Apple att göra?

Är det nån som kan förklara för mig hur detta startljudet låter på en Powermac G5? Enda referens jag har till startljud är Silicon Graphics maskiner som har en melodi i uppstarten, är det samma på mac måntro?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-15 08:43
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Är det nån som kan förklara för mig hur detta startljudet låter på en Powermac G5? Enda referens jag har till startljud är Silicon Graphics maskiner som har en melodi i uppstarten, är det samma på mac måntro?

Va? Det har ju varit där (i olika versioner) sedan 128:an...
Hur som haver är det ett ljud som indikerar hur väl datorn klarade den self-test den kör vid start. (Det var till och med så att det var kul att pilla loss ett minne lite i de första PPC-burkarna bara för att höra ljudet ).
Utifrån ljudet kan en servicetekniker få ett hum om vart man skall börja felsöka hårdvaran (dvs. fel som uppträder innan openFirmware el. dyl. börjar laddas.)
Men i korthet så låter en funkande mac attlifrån en monofoniskt "pling" (gamla 68000) till ett ljudligt polyfoniskt "pliongeplong" (nyare). (En PPC med dåligt ditsatt minne lät som om någon just kraschat en glasruta på 2 x 3 meter )

Mactracker har alla startljud sedan de alldra första modellerna. Det är skoj att lyssna på en fredag kväll.... not...

Och ja får du inte boooong ljudet kan du få mellan 1-5 irriterande piiip. De betyder olika saker.
Men det får bara vi service tekniker veta om.

  • Medlem
  • 2004-12-15 17:39

Med gamla modellen av Soundsticks som använder USB får man också ljudet i den interna högtalaren då de läses in senare i uppstarten.

1
Bevaka tråden