Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powermac G4

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-13 14:02

Har precis införskaffat mig en begagnad Powermac G4 och den fungerar alldeles utmärkt.
Jag tycker dock att den är lite högljud om man tex jämför med pc:n jag hade tidigare.

Är det någon som vet om det finns något man kan göra för att få ner ljudnivån något.

Peter

  • Oregistrerad
  • 2004-12-13 14:11

Prova att damma av fläktbladen / fläktgallret.
(Vad är det för modell?)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-13 14:37

Det finns massa tricks, tex att byta fläktar till tystare varianter. Kolla här:
http://www.xlr8yourmac.com/systems.html#g4

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-13 14:42

Sök här i forumet på "byta fläkt" så får du en massa tips på tillvägagångsbeskrivningar och modeller mm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-13 20:24

Jag har en power mac G4 933 mhz.
Tittade lite under skalet och jag antar att det är den stora fläkten under el agregatet som låter mest.
Finns det andra fläktar som låter mindre?
Eller är det något annat som låter?

Peter

Apples Delta fläktar är effektiva men låter förfärligt mycket
ADDA låter mindre och skall vara rimligt effektiva
http://www.mycom.se/produkt/adda_120x120mm_chassiflakt_3_pin_16db_24943.html
Apple måste ju dimentionera för att fläkten skall räcka till äen när datorn är proppad med heta SCSI diskar, fulla PCI kort och datorn står i full sommarhetta.

Den där stora 120 mm fläkten bidrar en hel del men även de mindre i nätdelen kan vina.

1. Öppna sidoluckan, och lyssna hur det låter
2. Slå av datorn, låt den svalna någon minut
3. Pilla in en penna eller liknande i 120 mm fläkten och starta datorn
4. Lyssna hur det låter med datorn fullt bootad men utan 120 mm fläkten, låt det inte få mer än några minuter (som kylflänsen duger till att kyla CPUn på egen hand). Är det 120 mm fläkten som är syndaren??
5. Dra ut pennan så kommer fläkten igång och börjar kyla!

Prova lite gratis medicin först
1. Rengör med tryckluft
2. Kolla att datorn inte står på vibrerande underlag, i så fall frikoppla med lite gamla musmattor!
3. Peta runt på chassit med datorn igång och hitta om något vibrerar med
4. Sätt in några gamla HD (oinkopplade) viktökningen kan minska vibrationerna

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-12-14 15:20

Om du använder tryckluft på burk så tänk på att inte vinkla flaskan för mycket. Då kan du råka spruta flytande syre på din dator. Flytande syre är riktigt kallt, och inget som datorer mår bra av.

Jag vill också varna lite för att stoppa in något i fläkten. Det kanske inte är en så jättestor risk, men den kan gå sönder om du stoppar den från att snurra för länge. Då vill jag hellre föreslå att du drar ur sladden till fläkten. Lite pilligare, men klart värt det istället för att riskera att fläkten går sönder.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-14 16:28

genom att stoppa fläkten går lindningarna varma och KAN brännas, dock borde det inte vara en risk under en kort stund. Men glömm inte pennan dit bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-14 17:16

Du kan enkelt byta fläkten i nätdelen, men det är riskabelt. Det finns tysta fläktar från Papst som ger endast 12 dB.

Senast redigerat 2004-12-14 20:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-14 18:24

Skall prova detta så fort jag kommer hem.
Har läst lite på forumet idag och det finns en hel del tips.
Verax verkar vara en lösning men lite dyr tycker jag.
En insändare föreslog att man skulle stänga av den stora fläkten. Är detta en bra idé

PB

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-14 20:05

Den stora 12 cm-fläkten bullrar betydligt mindre än nätdelsfläkten. Du behöver inte byta den. Det som låter mest i datorn är nätdelen, därefter hårddisken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-14 20:24

Provade lite och det verkar vara fläkten i elagregatet som låter mest.
Vågar man sig på att byta den?
Sedan låter hårddisken en del och det kanske är läge att byta den.
Har hört att seagate är tysta.

PB

1
Bevaka tråden