Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laddning av iBook första gången ,frågor

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-12-14 13:41

Hej
Fick min iBook idag (efter 9dagar ,7arbetsdagar) )och har några frågor angående ladningen.
1. Kan man vara på den under laddningen eller ska man låta den ladda ifred ?
2. Efter den laddat klart kan man lämna datorn påslagen/vila till den är urladdad eller måste man ha den på och arbeta etc med den tills batteriet är slut?

Angående det sista frågan är att jag inte kommer vara hemma efter dom där 12h laddning och det hade varit bra om man kunde låta den vara på till batteriet är slut och sen komma hem och ladda den.

Tack i förhand

/ Jerry

  • Oregistrerad
  • 2004-12-14 19:25

Den ska ju laddas ur tills den själv sätter sig i vila så mitt tips är att du helt sonika slår av allt vad automatisk vila heter och sen låter den gå tills den självdör, kan den göra medans du är borta.

När det gäller att använda den under laddning så är allt jag kan hitta i instruktionsboken att det går fortare att ladda upp den om den får vara ifred (i vila), och det är ju rätt logiskt. Men att det skulle skada laddningen att använda den tror jag knappast, står inget om det heller som sagt.

Ursprungligen av The_JJ:

2. Efter den laddat klart kan man lämna datorn påslagen/vila till den är urladdad eller måste man ha den på och arbeta etc med den tills batteriet är slut?

Spelar ingen roll, men egentligen ska man undvika djupurladdning om inte batteriets laddningssensor är så åt skogen felkalibrerad att det är ett problem. Djupurladdningar är ren tortyr för litiumbatterier och förkortar deras livslängd rejält, så de ska undvikas så länge det bara går.

Annars är ett besök på www.apple.com/batteries en bra start, där hittar du all info du behöver. Om du inte är väldigt vetgirig det vill säga, då är www.batteryuniversity.com mer uttömmande.

1
Bevaka tråden