Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mystiskt problem!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har ett lite konstigt problem. Sitter på en 1 ghz powerbook m jaguar. På jobbet där vi har en 1mbit uppkoppling hos telia är det inga problem, däremot hemma på min 8mbit Tiscali/spray-uppkoppling har jag ofta problem, även fast jag använder samma dator, med samma settings, dhcp etc. Alltså inga hastighetsproblem, jag har kört testprogram och kommer upp i 6-7 mbit, det är bara det att det är omöjligt att komma in på vissa siter, framförallt hotmail och hemnet. Har testat i explorer, netscape, safari, firefox, men med samma resultat. Antar att det är någon global setting som jag inte fattar var den är.

Varför känner jag mig så dum?

mvh Chevy

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-12-14 09:19

Låter som DNS-problem, får du DNS genom DHCP, eller har du skrivit in den själv?

Hej!

Tack för svar...jag får dns genom dhcp...skriver inte in något själv...

/Chevy

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-12-14 13:40

Testa om namnupplösningen fungerar som den ska.
Skriv detta i en terminal:
nslookup www.hotmail.com (om det är den adressen du inte kommer åt), testa samma med Hemnet också.

Kolla om du får något svar från DNS servern. Du kan ju skriva ner ditt resultat här så får vi se om DNS fungerar som det ska för dig.

Jag får detta svar när jag gör nslookup för hotmail:

Note: nslookup is deprecated and may be removed from future releases.
Consider using the `dig' or `host' programs instead. Run nslookup with
the `-sil[ent]' option to prevent this message from appearing.
Server: 195.58.103.124
Address: 195.58.103.124#53

Non-authoritative answer:
www.hotmail.com canonical name = www.hotmail.com.nsatc.net.
Name: www.hotmail.com.nsatc.net
Address: 207.68.173.245
Name: www.hotmail.com.nsatc.net
Address: 207.68.171.233
Name: www.hotmail.com.nsatc.net
Address: 207.68.172.239

Kan inte tillräckligt för att veta om det var bra eller dåligt...Jag kanske var lite otydlig förut, jag kommer alltså in på hotmail.siten, det är när jag har jag har fyllt i användaruppgifter som jag inte kommer till nästa sida. Samma sak funkar utmärkt på jobbet.

Tack för svaren!

/chevy

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-12-15 13:23

DNS uppslag verkar ju fungera utmärkt mot Hotmail. Vad som kan vara fel nu vet jag inte. Du skulle ju kunna testa en annan webläsare för att utesluta att det är någon inställning eller liknande i den som bråkar, vetetusan vad det skulle kunna vara men man vet ju aldrig. Har du datorn kopplad via någon router eller liknande skulle jag testa att koppla bort den så att datorn sitter direkt i modemet. Testa med en annan dator hemma om du har möjlighet också.

Annars får du väl ringa deras support och höra med.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-15 14:35

hur är det med proxy server? prova utan. Kanske inte funkar på jobbet utan men hemma?

1
Bevaka tråden