Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

STORT problem med Ibook mot PC

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 15:31

Hej!

jag har ett problem här hemma.

Vi har 4st datorer.

3 PC
1 Mac

2 av pc´na är stationära och laptopen och ibooken kör wlan.

Nu är det kopplat så här:

BBB24Mbit-->Xavi-modem (4 Eth portar, 3 får användas) --> 2 portar, tp-kabel till varsen stationär pc-->sista porten-->APE-Wlan till laptop och ibook.

Samtliga 4 datorer kör erhåll ip automatiskt.....eller hmm..ja ibooken är jag inte säker på hur den gör men de andra gör så...alla har internet.

Alla pc kör Win XP.

På min stationära PC har jag delat ut en mapp med filer som jag vill kunna tanka från ibooken.
Men jag hittar inte pc´n och jag vet egentligen inte ritkigt hur jag ska bära mig åt heller.

Vill någon förklara för mig hur inställningarna ska vara på min pc och min ibook för att dessa två ska kunna komminicera? Jag kör Mac OS X Panther på ibooken.

Har ett annat problem med. Nu helt plötsligt kan jag inte skicka och inte ta emot filer på ibookens msn...den säger bara att något blockar...vare sig jag vill skicka eller ta emot. men på pc´n kan jag både ta emot och skicka.

har ingen brandvägg aktiverad på ibooken. samt att jag har ej ändrat nån inställning så varför går det ej skicka längre eller ta emot? har kunnat när jag precis hade fått den.

Men det viktigaste, hur får jag ibooken att tala med pc´n?

går jag in på www.whatismyip.com så får jag "ip" på både ibooken och pc´n och de har självfallet olika ip´n.

tacksam för hjälp snarast.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 15:40

Är "Windelning" på på iBook:en?
Är portarna öppna i brandväggen på APE:n?

edit:
Pinga enheterna från iBook:en så det är okey
Kör en portscanning på APE:n

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 15:46
Ursprungligen av Pär:

Är "Windelning" på på iBook:en?
Är portarna öppna i brandväggen på APE:n?

edit:
Pinga enheterna från iBook:en så det är okey
Kör en portscanning på APE:n

jag har inte kört mac os på ett tag samt att mac os x är helt nytt för mig! skulle du vilja ta allt det du nämnde i detalj samt varty jag hittar det och vad det bör stå på? annars tror jag att jag inte kommer att få rätt på det.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 15:59

Windelning har du i fildelning i systeminställningar.
Portscanning kör du från nätverksverktyg bland dina verktygsprogram. Där kan du oxå pinga om du inte vill göra det i terminalen.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 16:02
Ursprungligen av Pär:

Windelning har du i fildelning i systeminställningar.
Portscanning kör du från nätverksverktyg bland dina verktygsprogram. Där kan du oxå pinga om du inte vill göra det i terminalen.

ok...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-12 16:55

Se till att Windows fildelning är påslaget som Pär säger, och ställ in brandväggen på APEn, det kan vara den som blockerar både msn och annat. För att ansluta till någon av PC-datorerna kan du trycka äpple-K i finder (menyn Gå -> Anslut till server...", skriva in IP-numret till datorn du vill ansluta till och sen köra.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 17:32
Ursprungligen av xevve:

Se till att Windows fildelning är påslaget som Pär säger, och ställ in brandväggen på APEn, det kan vara den som blockerar både msn och annat. För att ansluta till någon av PC-datorerna kan du trycka äpple-K i finder (menyn Gå -> Anslut till server...", skriva in IP-numret till datorn du vill ansluta till och sen köra.

hur ställer jag in min APE??? Jag begriper mig inte på den manicken mer än att jag fått den att köra wlan till ibooken och laptopen.

Kan nån beskriva lite mer i detalj vart jag hittar alla inställningar samt vad dom bör stå på?
Både i ibooken och pcn.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 18:09

Lite info op AirPort och nät här:
< http://www.info.apple.com/support/manuals.html >
Lite om AirPort och länkar här:
< http://www.apple.com/se/airport/ >

Fär att ställa in/till din AirPort (express eller extreme) har du lite program i "verktygsprogram" (och liknande på CD till din Winburk).

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 19:42
Ursprungligen av Pär:

Lite info op AirPort och nät här:
< http://www.info.apple.com/support/manuals.html >
Lite om AirPort och länkar här:
< http://www.apple.com/se/airport/ >

Fär att ställa in/till din AirPort (express eller extreme) har du lite program i "verktygsprogram" (och liknande på CD till din Winburk).

Jag varken fattar nåt utav det eller får rätt på det..

Jag vet inte ens vad jag ska leta efter eller hur jag ska ställa in det.

Ibooken har APE som i sin tur är kopplat till ett Xavi bredbandsmodem med en inbyggd router eller hub med 3 lediga kontakter. i en av dessa sitt APE och i den andra sitter PC´n med en vanlig tp kabel.

Jag har nu ställt in så pc´n datornamn är Sempron. Arbetsgruppen heter APE.
Denna arbetsgrupp är oxå inställd på ibooken. Jag har försökt ansluta till pc´n med att skriva in bara ipnummret som sidan whatismyip.com uppger att pc´n har hur det nu fungerar vet jag ej eftersom alla inställningar på pc-datorerna är att de har automatisk konfiguration. och erhåller ip automatiskt.

Detta hjälpte ej den säger att den ej kan ansluta!
Sen skrev jag in som mac hjälpen sa: smb://ipnummret/Sempron

då står den och försöker ansluta men inget händer.

För det första, VAR går man in för ansluta till en pc i sitt nätverk, hur gör jag för att kunna se filer på den eller se den överhuvudtaget? Fildelning är aktiverat och den är omstartad.

För det andra, hur ställer jag in APE, VAD ska jag ställa in? Brandväggen är som sagt avstängd.

Hur ska jag kunna ansluta till min pc?

Ska det vara så omöjligt att få rätt på det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-12 20:08
Ursprungligen av Elajtenworld:

Jag varken fattar nåt utav det eller får rätt på det..

Jag vet inte ens vad jag ska leta efter eller hur jag ska ställa in det.

Ibooken har APE som i sin tur är kopplat till ett Xavi bredbandsmodem med en inbyggd router eller hub med 3 lediga kontakter. i en av dessa sitt APE och i den andra sitter PC´n med en vanlig tp kabel.

Jag har nu ställt in så pc´n datornamn är Sempron. Arbetsgruppen heter APE.
Denna arbetsgrupp är oxå inställd på ibooken. Jag har försökt ansluta till pc´n med att skriva in bara ipnummret som sidan whatismyip.com uppger att pc´n har hur det nu fungerar vet jag ej eftersom alla inställningar på pc-datorerna är att de har automatisk konfiguration. och erhåller ip automatiskt.

Detta hjälpte ej den säger att den ej kan ansluta!
Sen skrev jag in som mac hjälpen sa: smb://ipnummret/Sempron

då står den och försöker ansluta men inget händer.

För det första, VAR går man in för ansluta till en pc i sitt nätverk, hur gör jag för att kunna se filer på den eller se den överhuvudtaget? Fildelning är aktiverat och den är omstartad.

För det andra, hur ställer jag in APE, VAD ska jag ställa in? Brandväggen är som sagt avstängd.

Hur ska jag kunna ansluta till min pc?

Ska det vara så omöjligt att få rätt på det?

För min del så fick jag för mig att du hade en AirPort Express, dvs en airport/wlan-router från apple. Och det var den jag menade att du skulle ställa in. AirPort-kortet i din dator ska du inte behöva ställa in, mer än de nödvändiga inställningar du bör göra för att den ska fungera i nätverket och komma ut på nätet osv, men om internet funkar på din ibook så är ju det redan gjort verkar det som.

För det första: Öppna systeminställningar, alltså äpplemenyn -> systeminställningar. Tryck på ikonen "fildelning" där inne. Se där till att "personlig fildelning" och "windows-delning" är förbockade.

Använd inte whatismyip.com för att kolla din ip-adress. Jag vet visserligen inte hur den fungerar, men antagligen får du genom den sajten bara IP-adressen som går ut mot nätet, och det är en enda IP-adress som din router får från din internetleverantör. Eftersom du har flera datorer kopplade till en router som genom den delar på samma internetanslutning får datorerna egna IP-adresser lokalt, och endast lokalt, som alltså inte gäller ut mot omvärlden, utan bara i ditt egna lokala lilla närverk. Det är dessa IP-adresser du måste ta reda på. På macen kan du gå in på Nätverk under systeminställningar och där bör du kunna se vad IP-adressen på airportkortet resp. ethernetkortet är. På windowsburkarna tror jag du kan högerklicka på nätverkssymbolen nere i aktivitetsfältet (längst ner till höger på startmeny-raden) och välja Status eller något sådant, och där se dess IP-adress.

För att ansluta till en dator med din mac kan du dels välja menyn Gå -> Anslut till server och där skriva in smb://ip-nummer. Då bör du först få upp en ruta där du skriver in användarnamn och eventuellt lösenord på windowsburken (det du loggar in med i Windows), och sedan ett fönster med en popupmeny där du kan välja mellan de mappar som du delat ut på windowsdatorn du ansluter till. Du kan även gå in under Gå -> Nätverk och se om du hittar något där.

Hoppas detta hjälper

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 19:59

Använd de lokala ip-nummren…
(Inte för jag minns hur man hittar dom i NT/XP just nu, men det gör säkert någon annan.)

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 20:07
Ursprungligen av Pär:

Använd de lokala ip-nummren…
(Inte för jag minns hur man hittar dom i NT/XP just nu, men det gör säkert någon annan.)

vad är lokala ipnummer?

Ip innifrån en windoza, gå in i dos och skriv sen in "ipconfig"

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 20:16
Ursprungligen av kitesurf:

Ip innifrån en windoza, gå in i dos och skriv sen in "ipconfig"

i ipconfig får jag upp samma ip som whatismyip.com ger mig

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 20:25
Ursprungligen av Elajtenworld:

i ipconfig får jag upp samma ip som whatismyip.com ger mig

Mysko…
Kan du kolla alla fyra dels på "ipconfig" / vad det står i "fildelning" och dels på vad "whatsmyip" ger…
De bakom routrarna borde ha en helt annan serie på ip-nummer.
(Typ: 192.168.1.1 lokalt och 81.217.133.147 på "whatsmyip")

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 20:36
Ursprungligen av Pär:

Mysko…
Kan du kolla alla fyra dels på "ipconfig" / vad det står i "fildelning" och dels på vad "whatsmyip" ger…
De bakom routrarna borde ha en helt annan serie på ip-nummer.
(Typ: 192.168.1.1 lokalt och 81.217.133.147 på "whatsmyip")

den uppger fortfarande att det är min ipadress....

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 20:40
Ursprungligen av Elajtenworld:

den uppger fortfarande att det är min ipadress....

Kan du inte lista alla fyra på både och?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 20:48
Ursprungligen av Pär:

Kan du inte lista alla fyra på både och?

alla fyra vadå? datorerna?

Jag fick höra av en på sweclockers att bbb har stängt av portarna för fildelning i mitt modem

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 21:17
Ursprungligen av Elajtenworld:

alla fyra vadå? datorerna?

Jupp, alla fyra…

Citat:

Jag fick höra av en på sweclockers att bbb har stängt av portarna för fildelning i mitt modem

Ring och skäll i så fall för vad du gör på ditt lokala nät skall dom skita högaktningsfull i.
Vad dom kan inskränka för dig är att ha mer än en dator på modemet, men det är en helt annan sak (om än med samma resultat).
I värsta fall får du väl köpa en liten switch

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 21:18
Ursprungligen av Pär:

Jupp, alla fyra…

Ring och skäll i så fall för vad du gör på ditt lokala nät skall dom skita högaktningsfull i.
Vad dom kan inskränka för dig är att ha mer än en dator på modemet, men det är en helt annan sak (om än med samma resultat).
I värsta fall får du väl köpa en liten switch

jag har en switch på 10/100mbit med 5 portar plus uplink och så har jag en Repotec NAT router på 10/100mbit. den har bara en LAN port och en WAN port.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 21:21
Ursprungligen av Elajtenworld:

jag har en switch på 10/100mbit med 5 portar plus uplink och så har jag en Repotec NAT router på 10/100mbit. den har bara en LAN port och en WAN port.

Då är det väl inget problem?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 21:36
Ursprungligen av Pär:

Då är det väl inget problem?

jo för jag vet inte hur jag ska ställa in allt. kan man bara koppla in switchen till modemet eller?

Som jag tolkar det så sitter det fyra ethernetportar på adsl modemet.

Killens tre datorer + den trådlösa nätverksbasen får alltså publika ip-adresser av ISP'n (i det här fallet BBB). Det existerar alltså inget "lokalt" nätverk bortsett från det som NAT'ats bakom den trådlösa bassationen.

Klart som 17 att en ISP inte tillåter filesharing i sitt bredbandsnät, det vore en enorm säkerhetsmiss.

Den enda långsiktiga lösningen i det här fallet är att skaffa sig en bredbandsrouter och sätta en switch på insidan och sedan stänga av brandväggarna på alla maskinerna+den trådlösa basstationer. Detta är säkerhetsmässigt helt OK eftersom skyddet då sitter i routern.

Sen är det fritt fram att dela filer och skrivare.

/A

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 20:20

Sen har du väl en "router" med NAT (Xavi?) kopplad vidare till en "router" med NAT (APE).
Idealt skall inte den senare ha NAT utan det är bara den första som skall vara DHCP-server (APE:n skall vara switch och inte router s.a.s.)
Är detta problemet så borde du enkelt kunna ansluta (eller pinga) till pezen som använder trådlöst, men svårligen (ens pinga) till de med sladd.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 20:21
Ursprungligen av Pär:

Sen har du väl en "router" med NAT (Xavi?) kopplad vidare till en router med NAT (APE).
Idealt skall inte den senare ha NAT utan det är bara den första som skall vara DHCP-server (APE:n skall vara switch och inte router s.a.s.)

hur ställer jag in detta då?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 20:27
Ursprungligen av Elajtenworld:

hur ställer jag in detta då?

Kolla med "AirPort Inställningsassistent".
Her ingen här så jag kan inte kolla

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-12 20:29

Kolla i denna tråden också som pågår nu, kan vara till hjälp: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=59523

1
Bevaka tråden