Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar Apples nya skärmserie med andra datorer?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 11:12

Hej där! Skulle vara bra med kommentarer om någon testat de nya skärmarna (DVI) med datorer från andra tillverkare än Apple. Och med såna där läskiga operativsystem som säger "Start" längst ned i vänstra hörnet. Går det? Bra? Hittar de datorerna rätt upplösning och rätt widescreen-känsla? Bara nyfiken. Mvh Patrick.

Björnström använder väl en Apple Cinema HD 23" med ett sånt där läskigt oprativsystem.
Eller han verkar iaf ha gjort det förut.
Källa http://99mac.se/forum/minmac.php?do=getimage&id=1
Har dock ingen personlig erfarenhet.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 11:36

Jag ser ingen cinema på den bilden, det ser ut som två Samsung och en Apple ADC-skärm.

Kallades inte förra modellen för Cinema den med? Menmen, det är i alla fall ingen ny sådan.

Kom ihåg lite

Läste bara vad som stid i Prylar, inte så bra på skärmar.
Efter att ha sökt på Google får jag fram detta från något forum
(är visserligen en fråga men några fraser kommenterar hur den funkar)

Citat:

Hi all, I just bought a new 23" Apple Cinema Display over the weekend. The thing is amazing, but I have one problem with it. When I boot the computer it doesn't display anything... I get nothing until Windows has completely loaded, then it works beautifully. I've done some Googling but I haven't been able to turn up anything. I was just wondering if anyone has had any experience with the problem and might be able to point me in the right direction. Thanks in advance.

Senast redigerat 2004-12-12 12:17
  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 12:30

Ah. Har snackat med en kille som hade exakt samma erfarenhet. Kanske samma snubbe

Det verkar funka bra iaf, såvida man inte vill gå in i BIOS

Har personligen under en längre tid kört 20" Cinema Display på en Windows-maskin och kan berätta att det är upp till ditt grafikkort och dess drivrutiner hur bilden visas.

Jag körde med ett Nvidia GeForce Ti 4800 SE och i dess drivrutiner kan jag ställa om jag vill stretcha eller centrera skärmbilden vid "4:3" upplösning. Vilket ger mig möjlighet att även visa 640x480 aka VGA så som i DOS / Bios.

Väl i Windows kan jag köra fullskärm utan strech i 1680x1050 px utan problem eftersom grafikdrivrutinen och skärmen "snackar" med varann och då berättar skärmen vilka upplösningar den kan hantera varpå du får upp rätt valmöjligheter i grafikinställningarna i Windows.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 14:58

Som sagt - hur skulle en dator kunan vet vad för skärm det finns inkopplat?
Det upplösningar skärmkortet klarar kan man glatt använda - och "alla" operativ har funktionen att om man inte verifierar (godkänner att bilden ser bra ut på skärmen) innom en viss tid så återgår de till tidigare upplösning vilken ju funkade…

Ursprungligen av Pär:

Som sagt - hur skulle en dator kunan vet vad för skärm det finns inkopplat?

No offence Ni vise Pär!
Ponera att skärm/grafikkort inte kunde utbyta information om varann.
Hur förklarar vi då följande fenomen.

Grafikdrivaren konstaterar följande "Your flat panel display has a maximum resolution of 1680 x 1050 och i en annan dialogruta talar den om att jag har en "Apple Cinema Display" inkopplad?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 17:02
Ursprungligen av wwwandi:

No offence Ni vise Pär!
Ponera att skärm/grafikkort inte kunde utbyta information om varann.
Hur förklarar vi då följande fenomen.

Grafikdrivaren konstaterar följande "Your flat panel display has a maximum resolution of 1680 x 1050 och i en annan dialogruta talar den om att jag har en "Apple Cinema Display" inkopplad?

DVI gör framsteg - snart på samma nivå som Apples gamla (pre-VGA) analoga kontakter…

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 23:40

Andi! Riktigt bra info där, tack så mycket!

1
Bevaka tråden