Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple 23" skärm färgskillnader grå yta.

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-10 19:44

Skall försöka illustrera vad våra ögon såg när vi tittar på den nya 23" Appleskärmen i en Applebutik idag.
En kollega beställde en ny bärbar dator, samtidigt kontrollerade vi det ex av nya 23" som var i affären.

Skapade en grå yta i PS och täckte bildytan med denna.
Fotograferade av samma yta i RAW och har färgkorrigerat med gråpipet i mitten. Det är alltså grått i mitten, resten kan ni bedömma själva

Min spontana kommentar efter att nu har sett tre skärmar på tre olika ställen uppvisande exakt samma felaktighet. Är det inte dags att göra något Apple? Pris 23000:-

Bilden kan ses bättre om den öppnas i eget fönster. Bilden visar väl vad vi själva kunde se med våra ögon.

mvh

Senast redigerat 2004-12-10 19:59

Börjar bli pinsamt detta tycker jag..
Jag är ingen fantast av LCD teknologin som jag tycker är blaha blaha.. men att sälja en skärm som uppvisar sådana färgfel för 23 000kr och riktar sig till "pro" konsumenter..

Finns det nån bättre teknik att använda måntro än LCD och TFT? förutom CRT som är lika tunn?
Plasma?

Platt CRT lär vara på väg. Jag har också sett 23"-skärmar med konstiga färger. De ljusgrå tonerna blir lätt rosa. På Macoteket sade de att missfärgningarna kan kalibreras bort, men då kan man ju fråga sig varför de inte kalibrerar skärmen de visar. Man ser STOR skillnad på 20", 23" och 30" där de står bredvid varandra.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 21:02
Ursprungligen av leenus:

Platt CRT lär vara på väg.

Platt CRT hade RCA framme prototyper på på sextiotalet.
Den hade alla nackdelar med CRT förutom djupet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-10 21:14

De skärmarna jag har sett , 3st har alla haft en grönaktig bakgrundsbild som demo .

På intet sätt går då dessa felaktigheter att upptäcka.

Att ha denna skärm till bildarbete är ett skämt. Hela skärmen är ett skämt vad det gäller pris och färgåtergivning. Någon som hört en officiell förklaring, eller ett tillbakatagande av skärmen.

mvh

Ursprungligen av miri:

De skärmarna jag har sett , 3st har alla haft en grönaktig bakgrundsbild som demo .

På intet sätt går då dessa felaktigheter att upptäcka.

Att ha denna skärm till bildarbete är ett skämt. Hela skärmen är ett skämt vad det gäller pris och färgåtergivning. Någon som hört en officiell förklaring, eller ett tillbakatagande av skärmen.

mvh

Enda jag vet är att man på andra sidan dammen har tagit tillbaka defekta "23:are och och skickat nya som är defekta också, trådar om "23:aren har tagits bort av Apple på deras diskussionsforum osv.. Ja ungefär så är det väl.. Inget officiellt men man kan ju hoppas att huvuden rullar internt

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-10 21:54
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Enda jag vet är att man på andra sidan dammen har tagit tillbaka defekta "23:are och och skickat nya som är defekta också, trådar om "23:aren har tagits bort av Apple på deras diskussionsforum osv.. Ja ungefär så är det väl.. Inget officiellt men man kan ju hoppas att huvuden rullar internt

Vilket ansvar tar Apple här i Sverige?
mvh

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-12-10 22:24

Jag har en 23" Cinema HD av förra generationen. Denna uppvisar inga av de problem som beskrivs här och på andra ställen på nätet. Kan inte Apple byta tillbaka till samma panel som de körde i förra generationens 23", eftersom denna inte verkar ha några problem med färgåtergivningen?

Har Sonys, Samsungs och Philips 23" samma problem som Apples? Några av dem borde rimpligtvis använda samma panel...

Jag är hur nöjd som helst med min 23", den är en dröm att arbeta med!

Ursprungligen av akesson:

Jag har en 23" Cinema HD av förra generationen. Denna uppvisar inga av de problem som beskrivs här och på andra ställen på nätet. Kan inte Apple byta tillbaka till samma panel som de körde i förra generationens 23", eftersom denna inte verkar ha några problem med färgåtergivningen?

Har Sonys, Samsungs och Philips 23" samma problem som Apples? Några av dem borde rimpligtvis använda samma panel...

Jag är hur nöjd som helst med min 23", den är en dröm att arbeta med!

Panelen i nya "23 är från tillverkaren LG, jag kan inte svara på om den gamla också var från samma tillverkare, det får andra göra..

miri: Den uppfattningen jag har hört från användare här så har dom antingen inte upptäckt felen, vill inte upptäcka dom eller så är dom tysta eller hävdar att "23:aren är en utmärkt och mörkar själva den låga kvalitén med att dom på andra sidan minst sagt fått tag i måndagsexemplar..

I USA är det väldigt annorlunda.. det är ramaskri vad jag har läst.. folk får strida om att byta ut sina monitorer men får samma skit tillbakaskickad.. LG gör bara "23:aren och "20 samt "30 verkar ej ha dessa problem, så jag antar att man borde byta leverantör på panelerna.. Personligen ville jag ha en "23 när dom kom ut om en snäll fé kom till bankkontot men nu önskar jag hellre att det kom en ännu snällare fé och gav mig en "30:are istället då denna inte verkar ha problemen som "23 har...

Finns det någon platt skärm som har bra färgåtergivning, vad jag har hört så är det skräp rakt igenom och alla kör hederliga CRT skärmar..

Jag har inga av dessa färgfel på mina 2 Apple Cinema 20" Alu.. men det är väl inte LG i dessa ?

Ursprungligen av motif:

Jag har inga av dessa färgfel på mina 2 Apple Cinema 20" Alu.. men det är väl inte LG i dessa ?

Nej "20 och "30 har inga problem och inga paneler från LG vad jag vet..

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-11 15:21
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Nej "20 och "30 har inga problem och inga paneler från LG vad jag vet..

Gamla 20" var behäftade med samma fel men kanske inte i samma utsträckning, dvs vi en kollega och jag provade och testade 3 st 20", mätte och kalibrerade skärmarna. En av dessa var tillräckligt bra att behålla. En av dem uppvisade bandningar och var rosa på ena sidan, en av dem uppvisade så dåliga candellavärden att den inte gick att kalibrera.
Det verkar som man måste ha en del tur för att få en fullgod skärm från Apple.
mvh

Ursprungligen av miri:

Gamla 20" var behäftade med samma fel men kanske inte i samma utsträckning, dvs vi en kollega och jag provade och testade 3 st 20", mätte och kalibrerade skärmarna. En av dessa var tillräckligt bra att behålla. En av dem uppvisade bandningar och var rosa på ena sidan, en av dem uppvisade så dåliga candellavärden att den inte gick att kalibrera.
Det verkar som man måste ha en del tur för att få en fullgod skärm från Apple.
mvh

Man ska väl iofs ha tur med allt nuförtiden.. Det gäller väl även digitalkameror till banklån..

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-11 19:42
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Man ska väl iofs ha tur med allt nuförtiden.. Det gäller väl även digitalkameror till banklån..

Den bankman eller digitalkamera som uppträder som en 23" Appleskärm blir inte långlivad.
mvh

Ursprungligen av miri:

Den bankman eller digitalkamera som uppträder som en 23" Appleskärm blir inte långlivad.
mvh

Det vete sjutton har du mätt upp någon bankman på sistone?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-12 20:01
Ursprungligen av Errol Garner:

Det vete sjutton har du mätt upp någon bankman på sistone?

Nej men sett ett antal kassa Appleskärmar för 23000:-
mvh

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 20:06
Ursprungligen av miri:

Nej men sett ett antal kassa Appleskärmar för 23000:-
mvh

Jo, du verkar lite förföljd utav dom

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-12 20:17
Ursprungligen av Pär:

Jo, du verkar lite förföljd utav dom

Förföljd?

SAOB =ta;') i uttr. ha(va) ngn (tätt) på l. i ryggen, vara (tätt) förföljd av ngn, ha ngn (tätt) i hälarna.

Kan dom rackarna förflytta sig?

Att de dessutom bara har 1 års garanti jämfört med 3-5år är ett hån mot konsumenterna. De måste ju vara medvetna om den dåliga kvaliteten då de inte kan ge bättre garantier.

Ursprungligen av mrsandin:

Att de dessutom bara har 1 års garanti jämfört med 3-5år är ett hån mot konsumenterna. De måste ju vara medvetna om den dåliga kvaliteten då de inte kan ge bättre garantier.

Apples skärmar brukar ju hålla bra länge och det vet ju dom flesta, därför kanske inte Apple behöver locka med längre garantier som vissa andra tillverkare. 2 års reklamationsrätt är det på alla produkter som säljs inom EU till konsumenter.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-12 20:45
Ursprungligen av Errol Garner:

Apples skärmar brukar ju hålla bra länge och det vet ju dom flesta, därför kanske inte Apple behöver locka med längre garantier som vissa andra tillverkare. 2 års reklamationsrätt är det på alla produkter som säljs inom EU till konsumenter.

Vilka vet att Apples TFT skärmar brukar hålla länge? Längre än en annan tillverkare av TFT skärmar som dessutom ger bättre garantivillkor.
Vad stödjer du detta på?
Jag vet inte mer än att alla de = 3 st 23" skärmar för 23000:- är alla 3 behäftade med fel.
Samt att tre olika 20" skärmar som testades av förra modell var 2 behäftade med fel.

Vad jag vet är också genom svar från Apple att de gamla skärmarna var ojämna i sin kvalitet.
Och att Apple var medvetna om problemet.

Apples svar:Vad jag fått fram från internt håll så håller de inte
en konstant jämn kvalitet. Detta kan få till följd, som
i ert fall, avvikelser på flera skärmar vid kalibrering.
Detta är något vi är medvetna om från centralt håll
och som vi jobbar på att rätta till.
Hoppas att det är ett ok svar på din fråga/synpunkt.

Något mer som du vet och inte jag angående Apple 23" skärmen?

mvh

Senast redigerat 2004-12-12 20:57
Ursprungligen av miri:

Vilka vet att Apples TFT skärmar brukar hålla länge? Längre än en annan tillverkare av TFT skärmar?
Vad stödjer du detta på?
Jag vet inte mer än att alla de = 3 st 23" skärmar för 23000:- är alla 3 behäftade med fel.
Samt att tre olika 20" skärmar av förra modell var 2 behäftade med fel.

Vad jag vet är också genom svar från Apple att de gamla skärmarna var ojämna i sin kvalitet.
Och att Apple var medvetna om problemet.

Något mer som du vet och inte jag angående Apple 23" SKÄRMEN?
mvh

Miri du verkar ha åsikten att alla TFT skärmar är perfekta utom Apples. Ta och mät upp TFT skärmar från andra tillverkare så kan du ju återkomma med förhoppningsvis objektiva jämförelser som kanske väger lite tyngre. Mät gärna upp några bankmän också när du ändå håller på.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-12 21:01
Ursprungligen av Errol Garner:

Miri du verkar ha åsikten att alla TFT skärmar är perfekta utom Apples. Ta och mät upp TFT skärmar från andra tillverkare så kan du ju återkomma med förhoppningsvis objektiva jämförelser som kanske väger lite tyngre.

Blir 23" bättre av det?

De Eizo skärmar jag har varit i kontakt med har inte uppvisat dessa färgfel. Ej heller i Stockholm på GrafiskForums digitaldag där Lacie. Eizo mfl var representerade kunde några färgavikelser ses.
Ej heller på Photokina där Eizo mfl hade ett hundratal skärmar stående kunde några färg avikelser ses.

Fö har jag inte någonstans påtalat/sagt att alla andras skärmar är perfekta, vad jag påtalar är att folk förhoppningsvis blir informerade att inte köpa en kass skärm vad det gäller färgåtergivning för 23000:-som är tillverkad av Apple.
mvh

Senast redigerat 2004-12-12 21:15
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-11 15:06

"Finns det någon platt skärm som har bra färgåtergivning, vad jag har hört så är det skräp rakt igenom och alla kör hederliga CRT skärmar"

Det finns ett antal bra platta skärmar, exv Eizo. LaCie

Beroende på vad du skall ha den till finns även billigare som fungerar utmärkt till de flesta arbeten.
ex Samsung TFT 21" 213T silver TCO-03! för under 10000:- eller läs CapDesign där flera skärmar fick godkänt resultat , pris runt 12000-
mvh

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 21:13

Eizo för dom som behöver färgäkthet m.a.o.
Vad är allt tjabb om?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-12 21:22
Ursprungligen av Pär:

Eizo för dom som behöver färgäkthet m.a.o.
Vad är allt tjabb om?

Att inte slänga ut 23000 kronor på en undemålig skärm som utlovar betydligt mer än vad den kan hålla Dvs färgäkthet. Köp hellre en annan skärm

Citat Apples hemsida:

Färgkalibrering
Eftersom Apples bildskärmar är klara att börja användas när de lämnar fabriken, kan du använda kalibreringsenheter för att skapa en ColorSync-profil. En Apple-bildskärm smälter perfekt in i färgarbetsflödet och garanterar exakta färger både vid import, på skärmen och i utskrift

Skärmkorrektur

Apples skärmar är faktiskt så bra på färger att du kan använda dem till SWOP-certifierad skärmkorrektur. I januari 2003 blev Remote Director 2.0 från Integrated Color Solutions, Inc. det första skärmbaserade korrektursystemet som SWOP-certifierades (Specifications for Web Offset Publications). Den prestigefyllda SWOP-certifieringen innebär att Remote Director 2.0 kan användas för godkännande av trycksaker på bildskärmen utan att det krävs provtryck. Det sparar både tid och pengar för alla som arbetar med professionellt tryck.

Mvh

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 21:30

Aha…
Det är rent personligt (ung. som med Ibook kontra dendär braiga på SIBA).
Då är jag med på varför du postar.

Du miri - köp inte en ny mercedes

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-12 21:37
Ursprungligen av Pär:

Aha…
Det är rent personligt (ung. som med Ibook kontra dendär braiga på SIBA).
Då är jag med på varför du postar.

Du miri - köp inte en ny mercedes

Vad är personligt?
Fakta Pär!
Inte ens du Pär kan ordbajsa/förklara bort det faktum att 23" Appleskärmen lider av färgavikelser och att skärmen inte är lämplig till det färgarbete som Apple utlovar att den skall klara..

(skall du inte blanda in min dotters dator också)

mvh

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 21:41
Ursprungligen av miri:

Vad är personligt?
Fakta Pär!
Inte ens du Pär kan ordbajsa bort det faktum att 23" Appleskärmen lider av färgavikelser och att skärmen inte är lämplig till det färgarbete som Apple utlovar att den skall klara..

(skall du inte blanda in min dotters dator också)

mvh

Betvivlar inte en sekund att du har rätt i det du säger.
Jag bara undrade varför det finns så många inlägg om det, men fattar nu.

(Blandar inte in doterns dator, var inte det en eMac???, utan mest bara om att det var samma sak då med massa inlägg om samma sak. Tänkte inte på det förut, men är med nu. Så posta på ni, så får jag hoppas att det kommer nya trådar om det kommer fram något nytt.)

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-12-12 22:00
Ursprungligen av Pär:

Betvivlar inte en sekund att du har rätt i det du säger.
Jag bara undrade varför det finns så många inlägg om det, men fattar nu.

(Blandar inte in doterns dator, var inte det en eMac???, utan mest bara om att det var samma sak då med massa inlägg om samma sak. Tänkte inte på det förut, men är med nu. Så posta på ni, så får jag hoppas att det kommer nya trådar om det kommer fram något nytt.)

Tack för det:
Det kan möjligen vara så att du tycker att detta är ointressant.
Dömma av alla privata meddelanden jag får så finns det medlemmar som tycker det är intressant med de fynd jag eller andra förmedlar, även om de råkar vara en direkt kritik mot Apple eller en produkt.

mvh

Bevaka tråden