Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad fattas du på din G5?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-12-11 14:02

Visst är G5 bra men jag skulle vilja se mer för att verkligen vara nöjd. Jag fattas en andra optisk enhet. Det är väldigt opraktiskt med bara en Superdrive vid kopierande, och att behöva köpa till en extern brännare när jag redan lagt ut mycket på själva datorn. Jag skulle vilja se att boxen blev lite mindre. En restart-knapp. I övrigt är jag nöjd.

BoP

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-11 14:40

Supertyst kylning (inga fläktar).
Serieport (ja faktiskt, jag håller på med PLC-programmering och sånt och behöver den).
Reset-knapp.
Trådlös firewire

En supermaskin för övrigt, jag är mycket nöjd

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-11 14:56

Jag tycker att den är för kantig & hård att lägga upp benen på... Min gamla PMG4 var mycket bekvämare

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-11 14:57

Men ett par USB & FW kontakter till hade inte skadat...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-12-11 15:06

Den låter alltså?

Ursprungligen av rhesus:

Supertyst kylning (inga fläktar).
Serieport (ja faktiskt, jag håller på med PLC-programmering och sånt och behöver den).
Reset-knapp.
Trådlös firewire

En supermaskin för övrigt, jag är mycket nöjd

Glömde jag skriva 'reset-knapp'? G5 är alltså inte helt tyst? Jag instämmer med kantigheten, en G5 i G4-skal?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-11 20:18
Ursprungligen av BoP:

G5 är alltså inte helt tyst?

Nej tyst är den tyvärr inte. http://99mac.se/forum/showthread.php?t=31711

  • Oregistrerad
  • 2004-12-11 15:20
Ursprungligen av rhesus:

Serieport (ja faktiskt, jag håller på med PLC-programmering och sånt och behöver den).

Du menar du vill få ut RS232 ur den?
Kan man väl ta på USB-porten?
Typ sånhär

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-12-11 14:58

En högtalare från år 2004

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-12-11 18:19
Ursprungligen av Quarken:

En högtalare från år 2004

Jag rättar mig själv...TVÅ högtalare från 2004.

Varför får iMacen snygga fungerande högtalare men inte G5:an?
(Jo jag vet...iMac är en konsumentdator och bla, bla, bla men det är en bortförklaring, inte en förklaring)

Grafikkort

Definitivt ett 256 Mb grafikkort, helt klart mer än lovligt snålt att bara sätta in ett 64 Mb:s kort, till råga på allt kostar ju Mac-kompatibla grafikkort "skjortan" om man vill uppgradera i efterhand, fler hårddiskplatser skulle inte heller skada, allra helst öppna platser som man skulle kunna använda SCSi-diskar till, om man sätter in en SCSi-disk i de nuvarande platserna verkar det ju inte möjligt att dra dit en anslutningskabel.

  • Medlem
  • 2004-12-11 16:11

Fyra eller fler interna hårddiskplatser vore inte helt fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-11 17:21

S-video-utgång saknar jag. Plus att den kunde vara ännu tystare. Annars har jag inga anmärkningar.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-11 18:03
Ursprungligen av C-mon:

S-video-utgång saknar jag.

Du behöver DVI:n till skärmen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-11 18:10
Ursprungligen av Pär:

Du behöver DVI:n till skärmen?

Rätt gissat. Det går ju att koppla en serie adaptrar, men då landar man på ~700kr. Lite dyrt för nåt som finns som standard på alla andra macar.

Det finns ADC-DVI-adaptrar...

Jag tror inte jag saknar någonting på min G5:a... eller ja det skulle väl vara en extra processor då, jag var så ivrig att jag beställde en 1.6:a så fort den hade kommit. Men det är ju mer mitt fel än Apples egentligen

Annars kan jag bara klaga lite på vikten, den är så bökig att flytta från mitt rum ner till TV:n om jag skall kolla på film.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-11 20:25

Håller med nån som sa "högtalare".
Den som sitter i är ärligt talat ett skämt, en riktigt billig tratt. Jag begär sannerligen inget hi-fi-ljud, men dom kunde i alla fall ha bibehållit samma högtalare som i G3 och G4.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-12-11 21:32

Det skulle vara fler USB och Firewire kopplingar. Faktiskt tycker jag det är skralt.
Annars en hyperlåda.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-12-12 11:53

högtalare

Ursprungligen av Danne V:

Håller med nån som sa "högtalare".
Den som sitter i är ärligt talat ett skämt, en riktigt billig tratt. Jag begär sannerligen inget hi-fi-ljud, men dom kunde i alla fall ha bibehållit samma högtalare som i G3 och G4.

Är det sämre högtalare i G5?? Å andra sidan är HK's suveräna och inte sååå dyra,

BoP

Håller med.

Jag saknar också 2 optiska, fler hårddiskplatser, tystare dator, snyggare design, bättre ljud.
En G5:a skall ju vara en förbättring av G4:an tycker jag. Inte bara snabbare.

Vad finns det på G5:an som inte fanns på G4:an = Optiskt ljud ut ja det kan nog vara bra men inget jag använder just nu. USB+FW på framsidan är också bra men inget jag använder utan jag har en hubb under bordet och kablar framdragna USB eller FW bara att plugga in i resp. enhet, snyggare tycker jag. G4:an var klart snyggare.

Jaha då fick vi inte se en uppgradering av Powermac G5 på Macworld..

1
Bevaka tråden