Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4,4Gb och inte 4,7 ??

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ställer min fråga ännu en gång eftersom jag blir så irriterad över detta faktum att man köper en DVD-R 4,7G och skall göra en backup av sina Xbox spel som är 4,5 men inte får plats...

Jag använder Pioneer 106 D som siter i en G5.. och Toast Titanium 6.07
Media har jag provat olika just nu har jag Traxdata 4,7 Gb skivor

Min kompis som bränner får ut 4,7 Gb alltså samma spel som jag har kan han backa upp utan problem, men inte jag.. vad beror det på ??

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 13:36

Overburn?

Ursprungligen av DaPhox:

Overburn?

vad menar du ?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-10 14:00

Det som normalt äter upp den extra platsen är katalog och filsystemsinfo.
Md overburn menas att man inte låter brännaren lägga in någon extra data utan allt ska finnas i filen man bränner.

men vart ställer man in det i Toast ?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-10 15:14
Ursprungligen av motif:

men vart ställer man in det i Toast ?

Går nog inte..

Prova detta program.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19058

  • Medlem
  • 2004-12-10 16:19

Hej!

Det som ställer till det är skillnaden mellan enheterna kbit, GB och Bytes.
Jag bränner mycket DVD-skivor med vanliga AVI-filer. (jag gör jobb åt en firma som konverterar Super-8 film mm till bl.a. DVD)

En AVI-film på 21 minuter får följande storlek:
4 666 686 kb eller
4, 45 GB (on disc) eller
4 778 688 512 bytes
Denna fil får INTE plats på en DVD.

Jag gör alla filer 20 minuter och 30 sekunder långa, då blir storleken följande och de får plats på en DVD:
4 555 580 kbit eller
4,34 GB (on disc) eller
4 664 913 920 bytes

Jag svor själv en hel del innan jag fattade sambandet mellan de olika enheterna.

/Christer

Olika filsystem gör att samma fil inte tar upp lika mycket plats på de olika skivorna.

Så 4,4 GB på en hårddisk blir 4,7 på en DVD.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Olika filsystem gör att samma fil inte tar upp lika mycket plats på de olika skivorna.

Så 4,4 GB på en hårddisk blir 4,7 på en DVD.

Ett spel är ju en viss storlekt ! Säg 4,4 Gb.. lägger jag in det på mac så blir den 5Gb lägger jag in den på Pc blir den 4 Gb filen är väl liska stor hela tiden ?

men återigen så en fil som är 4,5 Gb på min mac och 4,5 Gb på Pc blir olika när man bränner då ?
Det menas att på en Mac så tar OSX upp de extra 200 mb så jag kan inte bränna det på mac men kan bränna det på en pc. exakt samma filer från ett xboxspel ??

Jag har en gil som är 4,4Gb på hårddisken.. lägger in det i Toast och det står återigen att filen är 4,4Gb.. men det går inte bränna.
På Pc kan man bränna en fil som är 4,7Gb på hårddisk.. så det verkar lite wierd

det jag svär över, är det att en pc nisse kan bränna ett xbox spel till dvd och när jag gör det med samma spel så går det inte

1
Bevaka tråden