Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Hi-end" bredbandsrouter sökes

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 15:03

Den korta versionen
Min nya bredbandsrouter, Linksys WRT54G, är för långsam
När jag kör Azureus (BitTorrent) och ansluter till många peers, så segar min trafik ner som fan. Kopplade loss routern och kör en dator som router (lite fullösning) och då rullar allt på bra igen.

Den långa versionen
Har en PowerBook G4 667 MHz 512 MB RAM som server hemma. Kör fildelning, Apache, Tomcat, MySQL, Skrivardelning etc på den. Som arbetsdator har jag en G5 2,5.
På nätverket körs också en PB 12" 1,33 GHz och en bärbar Dell.

Azureus (körs på servern) är på dygnet runt på servern och är konfigurerad med automatisk import av nya torrents som jag droppar i en share på nätverket, sen spottar den ut nerladdningen på en annan share när den är klar. Jag tycker det är smidigare att köra BitTorrent på servern så att jag kan hantera hur mycket bandbredd den tar. Jag har som max 90 k/sec upp, och använder förutom BitTorrents egna bandwidth management, CarraFix för att en grupp av programvaror på servern aldrig får ta mer än 80k/sec. Mest för att lämna plats åt ack-paketen för surfning och annan nödvändig trafik.

Som router använder jag en ett par månader gammal router från Linksys som heter WRT54G. Den har fungerat till belåtenhet, men verkar inte palla trycket från Azureus.

I Safari har jag en grupp bokmärken med data-relaterade nyheter. Alla sidorna (8st) brukar ta mellan 15-30 sek att ladda helt klart när jag öppnar dem samtidigt.
Så fort Azureus dras igång på servern och har anslutit till ett gäng peers så går det betydligt långsammare att ladda de 8 websidorna från G5an. Upp emot 90 sek kan det ta.

Har kliat mig i huvet ett antal gånger, och testat nyare betaversioner av Azureus innan jag fick nog igår och kopplade loss routern för att testa om den var flaskhalsen.
Ny har jag kopplat in samtliga datorer, och internet-kabeln i routerns switch. Stängt av DHCP-servern i routern och stängt av WAN-porten i routern. Routningen sker nu genom servern, med hjälp av Mac OS X inbyggda "internet sharing" (router och dhcp), och nu rullar allt på som vanligt. Azureus laddar upp med max tilldelade hastighet och jag laddar mina 8 websidor på G5an på 15-30 sek.

Diskussion och frågeställning
Är det inte lite sunkigt att routern inte pallar trycket? Dens enda uppgift är ju i stort sett att routa trafiken, medan min PowerBook på 667 MHz, som har ett gäng andra saker att arbeta med, inte verkar bry sig så mycket och bara routrar på?

Kan någon rekommendera en bredbandsrouter som klarar trycket?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-12-10 15:18
Ursprungligen av Stephan H:

Azureus (körs på servern) är på dygnet runt på servern och är konfigurerad med automatisk import av nya torrents som jag droppar i en share på nätverket, sen spottar den ut nerladdningen på en annan share när den är klar.

Hur har du ordnat detta?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 15:22
Ursprungligen av akesson:

Hur har du ordnat detta?

Ordnat? Ja, så har jag konfigurerat Azureus.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-11 23:19

Min router pallade inte heller trycket (Netgear WGT624), så nu kör jag min server som router och använder WGT624:an som vanlig switch.

1
Bevaka tråden