Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden med alla rykten kring MWSF 2005

Tråden skapades och har fått 149 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här är den officiella tråden för alla rykten kring MWSF 2005, dvs MacWorld San Francisco i januari 2005.

Jag vet att det redan börjat diskuterats i andra trådar, det finns t.ex. mycket diskussioner kring iPod "micro". Men för att samla alla kommande diskussioner kring just vad som kommer att presenterat av Jobs under keynoten skapar jag nu denna tråd.

Jag rivstartar med en påstådd lista över vad vi får se på MWSF, observera att denna inte bekräftats av källor som ryktessajterna litar på, utan bara är en anonymt insänd lista som publicerats på MacRumors "Page 2". Inte desto mindre är den en god start för diskussioner, spekulationer och gissningar:

New eMacs
1.6 Ghz G5 across the line -- 533 mhz bus like the iMac. ATI Radeon 9600 with 64 MB VRAM.

Combo $899
Superdrive $999

New Powerbooks
G5s are nowhere near ready as are dual G4s. There will however be slight upgrades and price drops.

12" - upgrade to 1.5 Ghz G4, BT/AE built in (like the new iBooks), 80 GB HD, Mobility Radeon 9700 (64 MB) Price $1399
15" - upgrade to 1.67 Ghz G4, BT/AE built in, 80 GB, Backlit keyboard standard, Mobility Radeon 9800 (128 MB VRAM) Price - $2299
17" - Same as 15" except 17" display - $2599

Keynote 2
-new transitions
-GREATLY improved performance
-New 'media tab' allowing easy access to photos, music and movies -- similar to how it is integrated in iDVD

Quicktime NG (next-gen)
First major change in the .mov format since QT 3. Integrated H.264, MP4, and Wavelet technology.
Support for .ogg, heAAC, and FLAC audio. (these will also be available for playback in new iTunes)
Apple is currently negotiating to get the full trailer for Episode III and the full trailer for Batman Begins to be released on keynote day -- to view would require download of NG.
New Pro key needed. Lower Price $19

Vad tror ni om detta?

(Kom ihåg att Apple ofta väljer att fokusera på några produkter, så även om t.ex. PowerMac ligger i startgroparna för en uppdatering kanske den inte kommer på just MWSF.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-09 23:00

Jag tror Apple kommer få benhård kritik och se många besvikna "anhängare" om de inte uppgraderat PB till G5!

Ursprungligen av Earth:

Jag tror Apple kommer få benhård kritik och se många besvikna "anhängare" om de inte uppgraderat PB till G5!

Då ska dessa besvikna anhängare få benhård kritik av mig i så fall för att de har orimliga förväntningar och inte förstår hur svårt det är rent tekniskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-10 13:53
Ursprungligen av Adrian B:

Då ska dessa besvikna anhängare få benhård kritik av mig i så fall för att de har orimliga förväntningar och inte förstår hur svårt det är rent tekniskt.

Jag är rädd att det betyder föga... Det har ryktats så länge om G5 och varje liten marginell speedbump de senaste gångerna har haft samma mönster som de stationära haft innan processoruppgradering. Säger inte att det kommer men att börja pula i dubbla gamla G4:or... Jag tror besvikelsen blir väldigt stor ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-10 14:32

Precis som många säger i diskussionerna på MacRumors tror jag att om det presenteras en ny Powerbook på MWSF kommer den att vara radikalt förändrad på något sätt. Finns ingen anledning att prata om en liten speedbump på en keynote.

Apple var ju tidigt ute med digitalkameror som sedan försvann ur produktsortimentet. Nu har de kanske tagit upp den tanken igen och i största hemlighet tagit fram en iCamera av enklare modell som de behöver förinstallerade minneskort från toshiba till?

Ursprungligen av Ekengren:

Apple var ju tidigt ute med digitalkameror som sedan försvann ur produktsortimentet. Nu har de kanske tagit upp den tanken igen och i största hemlighet tagit fram en iCamera av enklare modell som de behöver förinstallerade minneskort från toshiba till?

Jag tror inte på någon iCamera. Däremot så borde det vara dags för en uppdatering av iSight snart. (Trots att jag inte hittar några rykten kring det.)
Men en lite billigare och lite bättre iSight tror jag skulle vara på sin plats.

  • Medlem
  • 2004-12-10 22:04
Ursprungligen av Ekengren:

Apple var ju tidigt ute med digitalkameror som sedan försvann ur produktsortimentet. Nu har de kanske tagit upp den tanken igen och i största hemlighet tagit fram en iCamera av enklare modell som de behöver förinstallerade minneskort från toshiba till?

Jag tror tyvär inte heller på det, jag brukar alltid hoppas som fan på kringutrustning från Apple, men har slutat hoppas efter detta år som skulle vara ett 20-årsjubileum för Macen.

men jag hoppas också på en digitalkamera, mer än en iPod flash, fast flashen är väl ändå mer trovärdig.

Däremot tycker jag kanske inte Apple skall sälppa en flashspelare då jag tror att för många olika poddar kan skada varumärket iPod och släppa luften ur trenden...kanske

Jag vill ha: En Quicktake g3, Spartacus II, Newton II, och en 30 tumsskärm i gamla designen, samt en beige ny cube med stort sexfärgat äpple.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-10 14:48
Ursprungligen av Adrian B:

Då ska dessa besvikna anhängare få benhård kritik av mig i så fall för att de har orimliga förväntningar och inte förstår hur svårt det är rent tekniskt.

Kan det ändå inte vara möjligt? det tog nästan lika länge för G4'an att finnas i PB. i Aug 1999 kom PM G4 (Yikes) och första PB G4 kom Januari 2001, 16 månader emellan. PM G5 visades i Juni 2003 och nu är det på gång i Januari vilket blir minst 18 mån. Sen när alla dessa fanns att få köpa är en annan historia, och troligtvis finns inte en ny PB G5 att inhandla förrän tidigast i Mars, "om den nu visas i Januari".

Jag tror att det kommer att hända lite på server fronten.

Nu när 2.5 GHz productionen är igång, så borde det åtminstone komma en uppdatering av befintliga Xserve G5.

Har någon hört om att det ryktas om en 3U server från Apple? (Jag har läst det någon stans, men kan inte hitta länken).

Ursprungligen av mahlkvist:

Jag tror att det kommer att hända lite på server fronten.

Nu när 2.5 GHz productionen är igång, så borde det åtminstone komma en uppdatering av befintliga Xserve G5.

Ja, det verkar ju Think Secret också tro: Xsan, Xserve bumps set to arrive shortly:

Apple will demonstrate its Xsan storage area network at Macworld Expo San Francisco while delivering speed bumps to its Xserve line around that time, reliable sources say.

Ursprungligen av Earth:

Jag är rädd att det betyder föga... Det har ryktats så länge om G5 och varje liten marginell speedbump de senaste gångerna har haft samma mönster som de stationära haft innan processoruppgradering. Säger inte att det kommer men att börja pula i dubbla gamla G4:or... Jag tror besvikelsen blir väldigt stor ändå.

De som tror att det ryktas om G5 i PowerBook har blandat ihop vanföreställningar och önskedrömmar med rykten. Det har hittills inte kommit ett enda seriöst rykte om PowerBook G5 så vitt jag vet. Däremot har folk tjatat och pratat om G5 i PowerBook ända sedan G5 kom ursprunligen, men bara för att folk pratar om det betyder det inte att Apple kan göra mirakel.

I våras pågick en intensiv debatt här på 99mac där bland annat en person gång på gång sa att Apple minsann hade G5 i PowerBook närsomhelst (absolut senast till sommaren) och drog helt tokiga paralleller mellan utvecklandet av 64 bitars AMD-processor och G5 i PowerBook. Det är sånt som kan få folk att tro att G5 snart ska komma i en PowerBook, inte "riktiga" rykten.

Apple brukar väldigt sällan uttala sig om framtida hårdvaruutveckling men just när de gäller G5 i PowerBook så gick olika Applechefer ut vid olika tillfällen och sa att det var tekniskt sett mycket svårt och att det skulle dröja. Bara en sån sak borde ge en indikation om att det inte var nära förestående.

Och det där med gamla G4:or är ju inte riktigt sant, det handlare ju om en vidareutveckling av processorn. Ha inte för stor övertro till vad G5 gör för prestandan. PowerMac G5 är så mycket mer än bara en ny processor, att hänga upp sig på själva processorn är att få saker och ting om bakfoten (som t.ex. att 64 bitars processor spelar en stor roll i vardagsanvändandet av datorn).

Ursprungligen av Kentor:

Kan det ändå inte vara möjligt? det tog nästan lika länge för G4'an att finnas i PB. i Aug 1999 kom PM G4 (Yikes) och första PB G4 kom Januari 2001, 16 månader emellan. PM G5 visades i Juni 2003 och nu är det på gång i Januari vilket blir minst 18 mån. Sen när alla dessa fanns att få köpa är en annan historia, och troligtvis finns inte en ny PB G5 att inhandla förrän tidigast i Mars, "om den nu visas i Januari".

Öppna en PowerMac G5 och jämför på hur många punkter den är förnyad jämför med PowerMac G4. Det är nästan en total makeover det handlar om, bussar och kretsar är utbytta rakt igen. Att sätta in G5 i en bärbar handlar om mer än att bara byta ut processorn. Det handlar om att göra om hela datorn rakt igenom.

Det främsta problemet är utrymme och värmeutveckling. Ta en titt på kylflänsarna och fläktarna i en PowerMac G5 för att få en uppfattning om hur stora problemen är. iMac G5 var ett långt steg på vägen, men att få från iMacen ner till en liten bärbar är fortfarande ett enormt kliv. En bärbar som dessutom ska kunna drivas på batteri under en rimlig tid.

Om ryktena om Dual Core G4 är sanna tror jag det kan vara ett rejält lyft för Powerbooken, kanske mer än om man byter till (singel-) G5 faktiskt. En bärbar dator är alltid en avvägning mellan prestanda, utrymme och strömförbrukning. Men folk är så himla fixerade vid namnet på processorn...

Nu har inte jag någon magisk inblick i Apples interna utvecklingsarbete, så jag kan ju inte garantera att de inte redan överträffat sig själva och gjort klart en PowerBook G5, men jag ser det fortfarande som orimligt och osannolikt.

Angående G5 i PowerBook så skrev jag tidigare i tråden:

Ursprungligen av Adrian B:

Ha inte för stor övertro till vad G5 gör för prestandan.

Jag tänkte följa upp det med ett intressant test som MacInTouch gjort där de testat olika macars prestanda och det visar sig att rent prestandamässigt är inte G5 så överlägsen som man kan tro:

The iMac G5 is a wonderful system, and we'd rather pay a few hundred dollars over the cost of an eMac to get one, but all the Apple hype about the G5 falls a little short when you see the low-cost eMac, with its slower G4 processor, pushing the iMac G5 in performance. The eMac is actually faster in several real-world situations, and that raises some serious technical questions that long to be answered.

Med andra ord, att skriva som Earth gjorde ("...men att börja pula i dubbla gamla G4:or") är missvisande eftersom G4:an kan stå sig rätt bra. Så för allt i världen, såga inte en ny PowerBook G4 bara för att den inte är G5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-14 22:14
Ursprungligen av Adrian B:

Med andra ord, att skriva som Earth gjorde ("...men att börja pula i dubbla gamla G4:or") är missvisande eftersom G4:an kan stå sig rätt bra. Så för allt i världen, såga inte en ny PowerBook G4 bara för att den inte är G5.

Hey Mr B.Wisser... Ändra rubriken på tråden om det handlar om exakt vad som kommer i januari och om du har såna problem med att man (jag? ) tycker och tänker!

Jag dammsuger inte efter benchmarks eller information på ryktessajter för att slå folk på fingrarna här inne när de inte har Appleloggan tatuerad på armen. Allt jag säger är att det länge funnits en allmän tro och förhoppning ("sant", "falskt", "trovärdigt" eller "osannolikt" enligt dina mått mätt, men trots allt ett rykte!) om att det ska komma G5 i PB snart och för varje gång det inte gör det så blir folk besvikna! Och att det inte betyder ett skvatt att du blir besviken på dem som blir besvikna trots att du gärna vill vara den odisputerade profeten i landet Apple och försvarar dem med näbbar och klor (fanatiker!?) Men ta det lugnt, Apples aktier kommer att fortsätta stiga (iofs inte tack vare datorerna) oavsett vad som händer i januari...

Om vi nu ska snacka teknik så är det för mig en motsägelse att i ena meningen säga att skillnaden mellan G4 och G5 snarast är en övertro i ett namn och i nästa säga att det är en "total makeover" som höjer prestandan.

Din "totala makeover" är snarast en helt naturlig utveckling som inte bevisar nånting. En ny typ av processor kräver givetvis ett nytt moderkort (precis som Yikes till Sawtooth vid förra processoruppgraderingen). AGP är uppgraderat till 8x, minnesplatserna är fler, fungerar i par och har högre frekvens, och PATA har bytts ut till SATA bl.a. I övrigt är det hela lådan som konstruerats om för att ge ordentlig kylning utan att blåsa som en dammsugare efter den massiva kritik MDD fortfarande lever med (Dual G4 hade inga små flänsar heller och MDDn har hög arbetstemp som brännt processorer trots alla blåsande fläktar). Det spektakulära är själva lådan, det andra en förväntad naturlig utveckling efter att ha varit ordentligt "på efterkälken" på hårdvarusidan ganska länge. Ett moderkort är ett moderkort, minnen är minnen så att säga...

Oavsett G4 eller G5 så innebär givetvis den högre klockfrekvensen att processorn är snabbare samt att det ju finns en framtida anledning till att de numera gör 64bit processorer och uppgraderar hela produktlinjen med dem. Anledningen till att börja göra 90nm processorer var också för att sänka värmeutvecklingen, PB borde vara en av orsakerna till det eftersom de stationära går att kyla! Och vad gäller just värmeutveckling kan man ju fundera på vad dual G4 genererar i jämförelse med singel G5. Att fortsätta med "gammal" teknik betyder också en psykologisk förlust i marknadens förväntningar. Jag tror fortfarande att G4 snart är historia men det var som sagt inte där jag började och du verkar ha på fötterna för att kunna överbevisa mig om att det troligtvis kommer dual G4 istf G5 i PB i januari. Det är dock aldrig den tekniska bevisningen jag nånsin propagerat för och jag resonerar bara utifrån min egen tro, logik och erfarenhet eftersom du inbjudit till det!

Ursprungligen av Earth:

Ändra rubriken på tråden om det handlar om exakt vad som kommer i januari och om du har såna problem med att man (jag? ) tycker och tänker!

Tyck och tänk gärna, det är ju precis vad jag gör också!

Jag försöker bara ge en verklighetsförankrad motvikt till orealistiska förväntningar, som jag ser det. G5-drömmarna är en brand som hela tiden tar sig på nytt tack vare nya små gnistor...

Därmed inte sagt att det är fel i att spekulera i G5 redan nu, vi är ju betydligt längre fram än för ett år sedan då folk redan då hoppades på G5 i PowerBook. Men det är i mina ögon olyckligt att tro att det skulle göra underverk, att tro att G4 är gammalt och förlegat och att bli besviken om det inte kommer.

Och fortfarande hävdar jag att det inte finns några konkreta rykten om PowerBook G5 till MWSF, och det var ju såna rykten tråden handlar om.

Ursprungligen av Earth:

Jag dammsuger inte efter benchmarks eller information på ryktessajter för att slå folk på fingrarna här inne när de inte har Appleloggan tatuerad på armen.

Underförstått att jag gör det då eller? Att förklara att G4 i PowerBook inte behöver vara en besvikelse har väl inget med macfanatism att göra?

Ursprungligen av Earth:

Allt jag säger är att det länge funnits en allmän tro och förhoppning ("sant", "falskt", "trovärdigt" eller "osannolikt" enligt dina mått mätt, men trots allt ett rykte!) om att det ska komma G5 i PB snart och för varje gång det inte gör det så blir folk besvikna!

Jag vill gärna skilja på det som är folks förhoppningar och det som är rykten baserade på insiderinformation. Det finns inga konkreta rykten om PowerBook G5 så vitt jag vet. Och bara för att folk blir besvikna betyder inte det att Apple kan utveckla i högre fart än maxfart.

Ursprungligen av Earth:

Och att det inte betyder ett skvatt att du blir besviken på dem som blir besvikna trots att du gärna vill vara den odisputerade profeten i landet Apple och försvarar dem med näbbar och klor (fanatiker!?)

Billiga poänger genom personangrepp tycker jag är lågt. Men jag försvarar inte Apple per se. Om du läser på lite mer kan du se att jag ofta kritiserar Apple här på 99mac, så det handlar knappast om det. Det handlar bara om att förklara att utveckling tar tid och om att visa på vad som kan tänkas försvåra utvecklingen (som t.ex. det faktum att Apples chefer för ovanlighetens skull till och med gått ut och varnat för att det kommer att ta lång tid).

Att säga att G4 står sig bra mot G5 och sedan följa upp detta påstående med fakta, hur kan det vara att fantatiskt försvara Apple?

Ursprungligen av Earth:

Om vi nu ska snacka teknik så är det för mig en motsägelse att i ena meningen säga att skillnaden mellan G4 och G5 snarast är en övertro i ett namn och i nästa säga att det är en "total makeover" som höjer prestandan.

Det krävs en total "makeover" för att bygga in G5 i PowerBook, precis som för PowerMac G5 och iMac G5 jämfört med sina föregångare. Denna förändring höjer prestandan, men kanske inte så mycket som man kan tro. I fallet iMac G5 var prestandavinsten mindre än för PowerMac G5, antagligen för att man i PowerMacen slapp ta hänsyn till storlek och värmeutveckling på samma sätt (nu spekulerar jag - jag har inte jämfört exakt hur mycket som skiljer dessa åt). Den övertron jag vände mig mest emot var den om att 64 bitar måste vara dubbelt så bra som 32 bitar, när vinsten med 64 bitar i själva verket inte är så stor för genomsnittsanvändaren.

Ursprungligen av Earth:

Anledningen till att börja göra 90nm processorer var också för att sänka värmeutvecklingen, PB borde vara en av orsakerna till det eftersom de stationära går att kyla! Och vad gäller just värmeutveckling kan man ju fundera på vad dual G4 genererar i jämförelse med singel G5.

Jag tror nog att 90nm är avsedd för de stationära lika mycket, eftersom det är tänkt att man ska öka klockfrekvensen och därmed behöver man göra processorn mindre för att inte också öka värmeutvecklingen. 9 fläktar, vätskekylning och enorma kylflänsar i dagens snabbaste PowerMac tyder på att det redan är ett stort problem. Samtidigt kräver marknaden allt tystare datorer.

Jag har ingen aning om hur värmeutvecklingen är jämfört med G5, men tänk på att det handlar om Dual *Core* G4, inte dual G4. Om jag förstått det rätt är det inte alls samma sak att ha dubbla kärnor som att ha dubbla processorer.

Ursprungligen av Earth:

Jag tror fortfarande att G4 snart är historia men det var som sagt inte där jag började och du verkar ha på fötterna för att kunna överbevisa mig om att det troligtvis kommer dual G4 istf G5 i PB i januari.

Jag *tror* att G5 fortfarande ligger långt borta och jag *hoppas* på dual core G4, men ärligt talat så vågar jag inte hoppas för mycket på det heller. Det anonyma rykte som jag citerade i början av trådan säger ju att varken G5 eller dual core G4 är i närheten av att vara färdiga: G5s are nowhere near ready as are dual G4s. There will however be slight upgrades and price drops.

Men jag försöker inte överbevisa egentligen, jag försöker bara tona ner förväntningarna. För att slippa "besvikelsen". Om Apple trots allt löst alla problem och har en PowerBook G5 att presentera i januari så blir jag både glad och förvånad.

Ursprungligen av Earth:

Det är dock aldrig den tekniska bevisningen jag nånsin propagerat för och jag resonerar bara utifrån min egen tro, logik och erfarenhet eftersom du inbjudit till det!

Bra, det uppskattas och du får gärna fortsätta med det (förutom personagreppen). Men om du säger att G4 är en besvikelse så måste jag få hävda motsatsen också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-09 23:06

Alla punkter ser bra ut. En ny Quicktime behövs verkligen. Hoppas bara att Apple lägger ned tid och gör Quicktime lika bra under Mac som Windows. Ska Quicktime få bort stämpeln som "strulig programvara som ska undvikas" under Windows så måste de "optimera koden".

Skulle gärna se en ny Powerbook med G5:a i. För varje dag som går så upptäcker jag hur idiotiskt det är för mig att ha en stationär dator i mitt jobb. Nästa dator blir utan tvekan en bärbar. Synd bara att Powerbooken 12" ser så otroligt mycket snyggare ut än iBook 12".

För övrigt så skulle jag så gärna vilja att ryktena om köpta flashminnen inte ska användas till iPod micro utan till en iPhone...vill...ha...en...telefon...från...Apple...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-10 01:02

Mums! Tänk om det vore sant. Jag har inga problem med att tro att den skulle sälja extremt bra. Speciellt nu eftersom den har iPodens framgång att surfa på.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-09 23:16

Intressant lista, Adrian.

Visst hoppas jag på bumpade PowerBöcker, och en ny QT vore smaskens, men det jag suktar mest efter i listan är Keynote 2. Det saknar helt klart en del funktioner som vore kalas:
• Live-ändringar under presentation; att inte den primära skärmen är "låst" under presentation på en annan skärm.
• Möjlighet att "köa" nya slides, alltså ändra ordning på en presentation live.
• Möjlighet att kunna köra ett soundtrack under en hel presentation.

osv.

Lägg till synkning med iPod Photo, samt "presentationsläge" á la Powerpoint 2004.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-09 23:25
Ursprungligen av Leftrustle:

Lägg till synkning med iPod Photo, samt "presentationsläge" á la Powerpoint 2004.

Sant, då skulle en iPod Photo helt plötsligt känns ganska motiverad...

Men jag skulle ändå välja Keynote före PP vilken dag som helst för tillfället p g a den extremt snygga textrenderingen och de slicka övergångarna.

Fast Powerpoint 2004 på mac har samma övergångar (Ingår i Quarts Extreme) och samma textrendering... Men långt ifrån samma enkelhet och inbyggda stil. Samt sämre bildhantering.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-09 23:39
Ursprungligen av Leftrustle:

Fast Powerpoint 2004 på mac har samma övergångar (Ingår i Quarts Extreme) och samma textrendering... Men långt ifrån samma enkelhet och inbyggda stil. Samt sämre bildhantering.

Ahh, jag har helt enkelt för lite på fötterna när jag kommer med sådana uttalanden m a o...
När du nu säger det så stod det ju faktiskt i senaste MacWorld.
Men jämför man med PP under Windows, så... brr...

Jag tror eMac blir en iMac G5 light.. konstigt nog när man tittar på specen enligt Adrians lista så visar den att "nya eMac" ska ha ett ATI 9600 Radeon kort i sig, är inte det snabbare än vad som sitter nu i iMac G5?

Om man efter 10 månader lyckas klocka upp en processor ca 10% från 1.5 => 1.67 GHz så måste det ses som att det är hög tid att gå i pension för den gammla G4:an? Taket verkar var närapå nått. En två år gammal PB på 1 GHz står sig mycket väl i konkurens.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 14:42
Ursprungligen av Adrian B:

New eMacs
1.6 Ghz G5 across the line -- 533 mhz bus like the iMac. ATI Radeon 9600 with 64 MB VRAM.

Combo $899
Superdrive $999
[/b]

Endast $100 extra för superdrive verkar bra.

Väntar nog med inköp av nya eMacar - blir uppgraderingen jättebra kan man ju välja att köpa nya modellen eller kanske komma över nya av gamla modellen.

Smaskens efter jul, altså.

Ursprungligen av Sverker Hahn:

Endast $100 extra för superdrive verkar bra.

Vad är det för bra med det.
Superdrive och combodrive kostar ju ungefär lika mycket i dagsläget om man köper dem separat. Så att ta ut $100 extra är ju rena rama rånet.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 21:04
Ursprungligen av Chaosstar:

Vad är det för bra med det.
Superdrive och combodrive kostar ju ungefär lika mycket i dagsläget om man köper dem separat. Så att ta ut $100 extra är ju rena rama rånet.

Det braiga är förstås att det just nu är mer än 2000 kr dyrare med Superdrive. Om det blir över tusen kronors mindre prisskillnad (verkar tänkbart) är det bra. Bättre kostar mer, självklart. Jag kommer inte att känna mig rånad, om det är för dyrt köper jag bara inte ...

Ursprungligen av Sverker Hahn:

Det braiga är förstås att det just nu är mer än 2000 kr dyrare med Superdrive. Om det blir över tusen kronors mindre prisskillnad (verkar tänkbart) är det bra. Bättre kostar mer, självklart. Jag kommer inte att känna mig rånad, om det är för dyrt köper jag bara inte ...

Personligen gissar jag på att ComboDrive fasas ut och att DVD-brännare blir standar i alla Applesdatorer. Det är som sagt nästan ingen priskilnad inköpsmässigt längre.

Bevaka tråden