Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är detta på något sätt möjligt???

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det på något sätt möjligt att sätta in en Superdrive och ett 64 mb grafikkort i en 12" iBook?
Jag vet att det inte går att beställa någon iBook med 64 mb grafikkort och bara 14" med Superdrive men andledningen är väl att iBooken klassas som "snik"-modell i förhållande till PB och "måste" därför vara sämre.

Eftersom det går att få både Superdrive, 64 mb grafik och lättare dator om man köper en 12" PB så borde det väl vara möjligt att pilla in samma saker i en iBook även om det inte rekommenderas och bryter garantin?

Är det någon som har en anning om detta på något sätt är möjligt, vad det skulle kosta och om någon "galen japan" redan har gjort det?

En fråga om Superdrive också, Apple säger att Superdrive bara är en DVD R (+/- någon skillnad?) brännare men har man Toast kan man väl bränna RW med den och jag har också hört att det ska vara möjligt att bränna DL med Superdriven. Vad är sant och vad är falskt?

Tacksam för alla svar/Svampisen

Om grafikkortet: Du får med 99,9 procents säkerhet både skära i kretsar och löda mycket mycket smådelar (eller ja, smått blir det i alla fall) om det ska gå. Och sen måste du hitta en grafikprocessor som passar, och minne. Det är inte som att byta i en stationär dator med ett vanligt AGP-slot. Troligtvis pajar datorn helt om du inte är tekniker.
Det jag försöker säga är att grafikkortet sitter som gjutet i moderkortet.

Om DVDn: Dual layer-brännare finns vad jag vet inte i någon mac. G5an ska väl ha stöd för både + och - standaderna nu. Allså, det är två olika typer av tekniker, som inte är kompatibla med varandra, i varje fall inte i fråga om att bränna.
Dock borde det inte vara helt omöjligt att pilla in en superdrive, om du hittar en som passar. Mycket skruvande, men det borde gå. De har väl samma storlek som en DVD-spelare, kan jag tänka.

Slutligen: Även om det är en RW som sitter i, så vill apple inte lova att det funkar att bränna RW, eftersom det är ett instabilt media. De vill helt enkelt inte garantera något som de inte kan hålla.
Så har jag hört i a f.

Jag kan tillägga att min G4a (Powermac, MDD) har en RW-brännare, men enligt apple skulle den bara ha -R.

Okej, tack för ett snabbt och bra svar!

Låter inte som något som jag som fortfarande går i grundskolan ska ta tag i :D.
Fast det är klart, John Sculley lyckades tydligen göra det man idag kallar för Sony Trinitron innan det hade kommit, vid 14 års ålder...

Men tack än en gång, blir nog en extern DVD-brännare och dra ner lite på grafiken om jag ska spela...

/Svampisen

  • Oregistrerad
  • 2004-12-09 21:38

Ja, iBook är väl ingen speldator direkt. Kör en extern brännare istället, det lär du spara både tid och pengar och garanti på.

EDIT: Tänk däremot på, att om du köper en DVD-brännare och bränner filmer (givetvis inte piratkopior av hyrfilmer eftersom det är olagligt) som du vill spela i din vanliga DVD som sitter i teven (om ni har en hemma) måste den spelaren vara kompatibel med DVD+R eller DVD-R beroende på vilken typ din brännare bränner. Annars kan du inte titta på DVD:er brända i din dator på teven vilket ju många vill kunna göra. Bara ett tips.

Tänk även på att iDVD inte stöder externa brännare.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-09 23:11

Men Toast Titanium gör väl det?

Ursprungligen av petsematary:

Men Toast Titanium gör väl det?

Jadå.

Tyvärr, Rhesus jag har faktiskt inte någon iBook än, utan sitter och drömmer framför en seg gammal PC...

Jag såg också nyheten om de nedchippade dvd-brännarna, intressant. Men Apple är ju i grund och botten ändå ett kommersiellt företag som vill tjäna pengar och då får man väl jävlas lite med konsumenterna ibland (egentligen inte?).

Att köpa en PB skulle bli lite dyrt för mig och den känns inte lika tålig som en iBook, därför är iBookarna intressantare.
Fast om Apple trimmar sina Powerbooks i samband med San Francisco om en månad så sjunker ju begagnatpriserna rejält och då kan det bli aktuellt med en PB...

Tack för all respons!

/Svampisen

Mmm, men det är ju smidigare att köra sladdar till tvn än att först bränna sen kolla på tvn.
Är det inte bara att skapa någon mapp som kallas TSVIDEO eller liknanade för att bränna köpta skivor?

När jag tänker på det tror jag att jag hörde det i något annat sammanhang men MacTheRipper fungerar väl hyfsat i allafall?
Jag har inte tänkt bootlega en hel videobutik, inte ens någon film (troligtvis), bara kul att veta om det går...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 01:39
Ursprungligen av Svampisen:

Mmm, men det är ju smidigare att köra sladdar till tvn än att först bränna sen kolla på tvn.
Är det inte bara att skapa någon mapp som kallas TSVIDEO eller liknanade för att bränna köpta skivor?

När jag tänker på det tror jag att jag hörde det i något annat sammanhang men MacTheRipper fungerar väl hyfsat i allafall?
Jag har inte tänkt bootlega en hel videobutik, inte ens någon film (troligtvis), bara kul att veta om det går...

Ja, men det är ju inte alltid man har datorn med sig och det drar ju batterier etc. etc. MacTheRipper funkar bra för mig, men har du inte en DL-brännare måste du köra dvd2one först och krympa innehållet så det passar på en mindre skiva. Men det går alltså att bränna köpta skivor. Dock är det ju som sagt olagligt om du inte gör det för att göra "backups" på dina egna skivor, något som alla ursäktar sig med när de ställer frågor om piratkopiering.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 00:50
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om DVDn: Dual layer-brännare finns vad jag vet inte i någon mac. G5an ska väl ha stöd för både + och - standaderna nu. Allså, det är två olika typer av tekniker, som inte är kompatibla med varandra, i varje fall inte i fråga om att bränna.

Macfeber hänvisar till en intressant artikel på Bidouille om befintliga "nedchippade" dual-layerbrännare i vissa modeller...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-09 23:28

Om du vill ha en dator med funktionerna från Powerbook, köp en Powerbook. Det blir sannolikt enklare och billigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-09 23:49
Ursprungligen av Mondo:

Om du vill ha en dator med funktionerna från Powerbook, köp en Powerbook. Det blir sannolikt enklare och billigare.

Jag tror att grabben redan har en iBook. Jag könner igen tankegångarna från när jag själv var i den åldern och ville pillra in en massa prestandahöjande manicker som fanns i IIfx m fl i min LC :).

1
Bevaka tråden