Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva ut kod

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-12-09 13:43

Jag har sökt med ljus och lykta efter ett program som kan skriva utt min källkod på ett bra sätt. Jag vill ha syntax-highlighting (gärna i färg) ha två dokument-sidor på ett liggande A4. Sen vill jag kunna skriva ut flera filer samtidigt, t.ex alla öppna filer eller skicka via terminalen eller liknande.

a2ps kan göra nästan det - i svartvitt. Men a2ps är inte så jättekompis med min Mac då den genererar obra ps-filer som inte vill konverteras + att man måste kompiler det själv (med lite bök).

XCode, SubEthaEdit, BBEdit och Eclipse verkar bara kunna skriva ut den fil man tittar på just nu (rätta mig om jag har fel!) vilket blir lite jobbigt. Subetha verkar ha den bästa utskriftsfunktionen annars, och med hjälp av skrivardrivrutinen kan jag få två sidor på ett A4, men fortfarade - hur skriver jag ut 20-30 .h och .mm filer i ett svep?

Med SubEthaEdit kommer ett terminalprogram som hetter see som man kan ha till olika saker, bland annat kan man då skriva
see -p *.h *.mm
och alla h- och m-filer skrivs ut, men mina inställningar (save toner, dubbla sidor per ark) för skrivaren kommer inte med då

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-09 14:12

du kan inte göra sådana inställningar i CUPS då? så att defaultinställningen blir save toner, dubbla sidor osv.

kolla http://127.0.0.1:631/

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-12-09 14:29

Subetha öppnas ju och det skrivs ut från subetha, går det ens genom CUPS då? Hur loggar jag in på CUPS-admin, försökte med min user & lösenord men det fungerar inte.

Standardinställningarna för skrivaren, var ställer man in det? Man verkar inte kunna spara 'Starndard'-inställningarna i Print-menyn (man kan spara som...) men den tar ju inte mina inställningar som jag har gjort och sparat som en ny när jag skriver ut med see.

Sen en annan sak. Med a2ps så finns det en option -Afill som gör att om man har fler än en sida per ark så fyller den på med nästa fil när den första är slut. Ex, två filer a & b om 3 sidor var blir i normala fall:

Sid 1: [a.1 a.2]
Sid 2: [a.3 blank]
Sid 3: [b.1 b.2]
Sid 4: [b.3 blank]

Men med -Afill så får man:

Sid 1: [a.1 a.2]
Sid 2: [a.3 b.1]
Sid 3: [b.2 a.3]

Vilket sparar lite papper.

Finns det verkligen inget program som gör såndana här saker, förutom a2ps, där -Afill ger 'Abort trap' på min dator (funkar i linux).

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-09 14:52

ah, sorry. jag fattade inte att subethaedit öppnade filerna med 'see'-kommandot. då hjälper det ju inte om man konfar CUPS. kolla förresten man-sidorna för lpoptions, lp, lpr m fl för info om hur du ställa in och skriva ut med CUPS.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-12-09 17:52

Jag vill påstå att enscript har en bättre och vettigare vald highlightning-funktion än vad a2ps har. Den lirar rakt av (den finns med i OS X). Du behöver alltså inte konfa ihjäl dig på något vis. Det enda (om jag minns rätt) var att ställa in rätt pappersstorlek (A4) i enscript. Sedan kör enscript mot resten av alla andra funktioner i OS X. Jag tänker då på CUPS etc.

Sa jag föresten att encript skriver ut i färg? Du kan välja emacs eller eget. Your choice!

Senast redigerat 2004-12-09 21:48
  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-12-09 22:46

Perfekt! Tackar, precis vad jag behövde. Tror jag ska ta och skriva en fin Cocoa-wrapper till enscript så att det blir ännu trevligare

Det genererar till och med riktiga ps-dokument (till skillnad från a2ps).

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-02-02 15:59

Om du håller ner "alt" i BBEdit så förvandlas "Print" till "Print All" , funkar dock bara om du har varje fil i separata fönster, en bug gör att det blir kass om du har flera filer i olika "Drawers" i samma fönster.

1
Bevaka tråden