Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre tråd: SwedeMac - Uppstickare på nätet

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Christian Nielsen har startat SwedeMac - en ny återförsäljare på nätet.

Under dom senaste åren har det inte dykt upp många nya återförsäljare så det är kul med en ny uppstickare. SwedeMac startade för någon månad sedan och är baserade i Falkenberg på västkusten. Christian är 21 år men har redan samlat på sig erfarenhet ifrån flera olika företag - senast var det inom ICA-koncernen. I fortsättningen vill han dock jobba med saker han är riktigt intresserad av och då var det naturligt att börja kränga Mac.

Skrivet av: Martin Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=815

Tycker det är lite dåligt att ha exkl. priser på hemsidan om han nu hade tänkt endast sälja till privatpersoner..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-09 14:45
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Tycker det är lite dåligt att ha exkl. priser på hemsidan om han nu hade tänkt endast sälja till privatpersoner..


På startsidan står: "alla priser på swedemac.se är inkl moms men exkl frakt"

Ursprungligen av Niklas:


På startsidan står: "alla priser på swedemac.se är inkl moms men exkl frakt"

¨
Så långt tittade inte jag

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-12-09 15:07

Än värre är särskrivningarna. Ger ett oseriöst intryck.

Tycker också att särskrivningarna ger sidan ett oseriöst intryck.

Senast redigerat 2004-12-09 15:30
  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-09 16:08

Liten risk att man skulle köpa en ny Mac/iPod här på Postorder då priset är samma eller dyrare än Apple Store + att frakt tillkommer.

Och varför skrivs alla priserna i det här formatet: "26499.00:-"?

Antingen skriver man "26499:-", eller så skriver man "26499.00"

Man kan ju inte ha både ".00" och ":-".
Båda dessa saker visar ju antal öre.
Det blir ju kaka på kaka.

Jag hade valt att skriva "26.499 kr" i stället.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2004-12-09 16:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och varför skrivs alla priserna i det här formatet: "26499.00:-"?

Antingen skriver man "26499:-", eller så skriver man "26499.00"

Man kan ju inte ha både ".00" och ":-".
Båda dessa saker visar ju antal öre.
Det blir ju kaka på kaka.

Jag hade valt att skriva "26.499 kr" i stället.

Detta är ett litet problem med webshoppen som automatiskt lägger "00" efter priset.
Detta kommer dock att åtgärdas såfort som möjligt.

Tacksam för alla åsikter jag kan få, detta hjälper mig att göra sidan så bra som möjligt.

Mvh Christian Nielsen
Swedemac.se

Kaka på kaka.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och varför skrivs alla priserna i det här formatet: "26499.00:-"?

Antingen skriver man "26499:-", eller så skriver man "26499.00"

Man kan ju inte ha både ".00" och ":-".

Det blir ju kaka på kaka.

Jag hade valt att skriva "26.499 kr" i stället.

Ja varför skrivs alla priserna i det här formatet: "26499.00:-"?
Man kan ju inte ha både ".00" och ":-". Och inte både ":-" och ".00".
Båda dessa saker visar ju antal öre.
Vill man visa hur många ören det är kan man skriva ".00" eller ":-", men inte både och.
":-" betyder ören och ".00" betyder också ören. Då måste man välja.
Har man valt ":-" kan man inte också skriva ".00" och skriver man ".00" kan man inte också skriva ":-".
Det ser konstigt ut att skriva ören två gånger i ett pris, "26499.00:-" eller kanske "26499:-:00".
Då blir det ju öreöre, eller öre:öre.
Öre plus öre blir dubbelöre.

Öre + öre blir ju en upprepning och det kan vara tröttsamt att läsa.....

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2004-12-09 16:49
Ursprungligen av Kentor:

Liten risk att man skulle köpa en ny Mac/iPod här på Postorder då priset är samma eller dyrare än Apple Store + att frakt tillkommer.

Om du tar en titt på Apple store så märker du snart att Swedemac är billigare på vissa saker och Apple store på andra.

Bla Spel.
Jag skulle aldrig betala 600kr för ett spel som dom tar på Apple Store!
Försök sedan att föra en dialog med apple om produkter eller dylikt.
Omöjligt efter som det sitter en stackars flicka i växlen som knappt vet vem Steve Jobs är.
Frakt är inte alltid gratis och väntetiden på datorer mm ska skickas från Irland är inte alltid heller särskilt roligt.
En annan sak att reagera på är Apples arrogans gentemot hemanvändarna.
Som hemanvändare är man inte särskilt ofta intresant för större företag som Apple och blir ibland bortglömd eller ignorerad.

Ber om ursäkt för särskrivningarna. Ibland spelar den mänskliga faktorn in och man ser inte alltid själv de skrivfel man råkar knappa in.

Ska iallafall bli jävlit kul att jobba med Mac produkter.

Mvh Christian Nielsen
Swedemac.se

  • Medlem
  • 2004-12-09 17:58
Ursprungligen av Prehn:

Om du tar en titt på Apple store så märker du snart att Swedemac är billigare på vissa saker och Apple store på andra.

Bla Spel.
Jag skulle aldrig betala 600kr för ett spel som dom tar på Apple Store!
Försök sedan att föra en dialog med apple om produkter eller dylikt.
Omöjligt efter som det sitter en stackars flicka i växlen som knappt vet vem Steve Jobs är.
Frakt är inte alltid gratis och väntetiden på datorer mm ska skickas från Irland är inte alltid heller särskilt roligt.
En annan sak att reagera på är Apples arrogans gentemot hemanvändarna.
Som hemanvändare är man inte särskilt ofta intresant för större företag som Apple och blir ibland bortglömd eller ignorerad.

Ber om ursäkt för särskrivningarna. Ibland spelar den mänskliga faktorn in och man ser inte alltid själv de skrivfel man råkar knappa in.

Ska iallafall bli jävlit kul att jobba med Mac produkter.

Mvh Christian Nielsen
Swedemac.se

Jag är missnöjd på era priser på macspel, ni är klart dyrare än Macoteket, jag hade önskat att jag kunde få köpa spelen billigare hos er!

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2004-12-10 01:45
Ursprungligen av Henke:

Jag är missnöjd på era priser på macspel, ni är klart dyrare än Macoteket, jag hade önskat att jag kunde få köpa spelen billigare hos er!

Naturligtvis kommer vi att anpassa oss efter marknads priserna och försöka ligga så lågt som möjligt i priser.
Men det är svårt att få ner priserna till samma nivå som t.ex Macoteket när man är nystartad & volym mässigt mindre.
Tyvärr har man som nystartad inte kapacitet till att köpa in de volymerna och få den rabbat som de större får.

Detta hoppas vi att vi också ska kunna ordna.

Mvh
Christian Nielsen

www.swedemac.se

  • Medlem
  • 2004-12-10 15:42
Ursprungligen av Prehn:

Naturligtvis kommer vi att anpassa oss efter marknads priserna och försöka ligga så lågt som möjligt i priser.
Men det är svårt att få ner priserna till samma nivå som t.ex Macoteket när man är nystartad & volym mässigt mindre.
Tyvärr har man som nystartad inte kapacitet till att köpa in de volymerna och få den rabbat som de större får.

Detta hoppas vi att vi också ska kunna ordna.

Mvh
Christian Nielsen

www.swedemac.se

Lycka till med det! Det är jätteroligt med fler ställen där man kan köpa sina macspel. Jag är lite sugen på Ford Racing 2 som faktiskt inte Macoteket har vad jag vet...

Fler återförsäljare är alltid kul. Tummen upp!

Kom på en sak. Finns det verkligen ett ord som heter 'vårat', heter det inte 'vårt'?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-09 17:23
Ursprungligen av Kristofer:

Kom på en sak. Finns det verkligen ett ord som heter 'vårat', heter det inte 'vårt'?

Det klart det finns ett ord som 'vårat'. Jag använder det ofta. Ett trevligt possesivt pronomen faktiskt.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-09 17:26

Kul!

Lycka till önskar en gammal falkenbergare!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-09 17:30

Ja just det. Hade ju fullt upp med att vara språkpolis (eller snarare språkadvokat) där tidigare.
Lycka till med Swedemac! Ju fler leverantörer, desto bättre.

Ursprungligen av Kristofer:

Kom på en sak. Finns det verkligen ett ord som heter 'vårat', heter det inte 'vårt'?

Vårat = vardagligt uttryck, synonymt med vårt
vårat = vidtagit de sedvanliga åtgärderna vid vårens ankomst (vädrat garderober, städat trädgård etc.)

Varför handlar du inte bara på Macoteket om de är billigare?
Ett företag sätter väl sina priser som de vill.

  • Medlem
  • 2004-12-09 21:25
Ursprungligen av Kristofer:

Varför handlar du inte bara på Macoteket om de är billigare?
Ett företag sätter väl sina priser som de vill.

Jo de klart, men det hade varit trevligt om priserna på macspel kunde gå ner under Macotekets nivå..
Jag tänker fortsätta handla mina spel på Macoteket

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-09 19:17

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-09 19:39

Det första jag hittade på sidan var att en produkt kostade 0kr, så jag beställde 50st.
Christian upptäckte dock mig och köpet gick inte igenom, grr!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-09 20:52
Ursprungligen av oggee:

Det första jag hittade på sidan var att en produkt kostade 0kr, så jag beställde 50st.
Christian upptäckte dock mig och köpet gick inte igenom, grr!

OT: Och med tanke på att du är under 16 (eller är det 18?) får du ändå inte handla på kredit utan målsmans tillstånd så köpet på 0 kronor + frakt hade ändå inte gått igenom

Lycka till med butiken Christian! Konkurrens behövs sannerligen.

Då jag var på swedemac.se senast fanns varken företagsnamn eller kontaktuppgifter. Skulle aldrig beställa något av någon som inte informerar om detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-09 21:28
Ursprungligen av David Molarin:

Då jag var på swedemac.se senast fanns varken företagsnamn eller kontaktuppgifter. Skulle aldrig beställa något av någon som inte informerar om detta.

Jag måste nog instämma med ovanstående talare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-09 21:51

Jag lägger till sidan bland bookmarks, men självklart avgör priset varifrån jag handlar (som alltid)... Däremot reagerade jag på bilderna om man klickar på iBook i vänsterkanten... 12tummaren är minst, nästa är större (14 tummaren utan SD) men däremot är nästa 14tummare (med SD) ännu större?!

Visst är det kul att hitta felaktigheter eller hur?

Men skräm inte småföretagare som vill satsa. Att skapa en verksamhet med allt som hör därtill kräver mer än man tror. Vi har för mycket av "du ska inte tro att du är någon". Tipsa, kom med egna förslag istället för "tråkiga" kommentarer av olika rang?

Ingen säger att du ska handla där men du kan komma med tips, som kanske hörsammas och som gör att du kanske vill det

Ho, ho, ho!

  • Medlem
  • 2004-12-09 22:51

Trevligt med fler återförsäljare. Lycka till!

Om du bara får ner priserna så att de ligger under Macoteket så kommer kunderna...

Bevaka tråden