Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-läsaren kan inte läsa dvd+

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-08 13:05

Sitter med en Powerbook G3 Bronze vars dvd-läsare inte kan läsa brända dvd-skivor som har ett litet "+" i kanten...Endast skivor med "-" kan läsas. Det märkliga är att några av plus-skivorna är brända i en G5 under Panther. Powerbooken kör Jaguar (10.2.8) och har all uppdaterad firmware.

Någon?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-08 14:23
Ursprungligen av PJW:

Sitter med en Powerbook G3 Bronze vars dvd-läsare inte kan läsa brända dvd-skivor som har ett litet "+" i kanten...Endast skivor med "-" kan läsas. Det märkliga är att några av plus-skivorna är brända i en G5 under Panther. Powerbooken kör Jaguar (10.2.8) och har all uppdaterad firmware.

Någon?

Ja så är det! vad vill du egentligen veta? Om inte läsaren kan läsa + skivor har det ju ingen betydelse vilken dator som dom är gjorda i. Jag kör alltid med DVD-R skivor varför använda DVD+R?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-09 10:31
Ursprungligen av Kentor:

Ja så är det! vad vill du egentligen veta? Om inte läsaren kan läsa + skivor har det ju ingen betydelse vilken dator som dom är gjorda i. Jag kör alltid med DVD-R skivor varför använda DVD+R?

Tack för svar. Än om ett idiotsvar. Vad jag egentligen vill veta är hur detta kommer sig, vad det beror på och vad man eventuellt kan göra? Typ. Liksom. Öh.

Jag "har för mig" att det stödet (DVD+) kom in först i Panther.

Rätta mig gärna om fel.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-09 13:02

Förlåt då! Vad du kan göra är köpa en extern som har stöd för + skivor eller en ny intern, men det är ju lite mer eget arbete. Sen så måste du nog ha Panther också som Shinji_Ikari påpekade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-09 19:02

Om spelaren har stöd för + eller/och - har både med hård- och mjukvara att göra. OS X stöder båda men Apples applikationer bara - (minus). I PB handlar det om att spelaren inte klarar båda, Apple satsade på - från början. Anledningen till skillnaden är olika utvecklare som konkurerar, idag kan de flesta spelare läsa både och. DVD+ är ett nyare (bättre enl vissa) format utvecklat av bl.a Philips.

Här kan du läsa utförligt om de olika formaten och stödet i Mac i en tidigare tråd.

1
Bevaka tråden