Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är ni nöjda?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 21:06

Är ni nöjda med era iBooks?
Är ni nöjda med prestandan den ger?
Har ni valt en 12" el. en 14"? Varför?
Vilken konfiguration är bäst att satsa på?

1. Ja

2. Ja. Fungerar jättebra till det jag gör; klarar photoshop, inDesign och illustrator utan problem.

3. Jag valde tolvtummaren. 14" har samma upplösning, vilket då bara ger en suddigare bild.
Hemma kör jag med extern skärm. Har kört "bildskärmshacket". Lysande att jobba på den stora och köra iTunes, mail, chatt mm på den lilla.

4. Gamla vanliga visan. Så mycket minne som bara går. Jag har 640 megabyte. Ett misstag jag gjorde var att bara ta en 30 gigabytes hårddisk. Klarar mig inte utan wlan och bluetooth.

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-12-07 21:25

1+2. Ja, kanske mest med prestandan på Airport kortet. Ett exempel från dagen, min AP i vårt trådlösa nät hängde sig och nästa AP i nätet ligger 1,7km bort. Lösning var att sätta sig vid fönstret och fälla upp locket. 1,7 km med den inbyggda antennen kallar jag bra.

3. Jag valde 14" och tycker inte att den upplevs suddig. Jag börjar ju bli lite gammal så jag behöver den större skärmen annars hade det nog blivit 12" ;).

4. Jag satsade på 512 extra RAM och inbyggd Bluetooth. Airport Extreme är ju inbyggd idag men det är ett tillval som ni förstår att jag inte ångrar.

/c

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-12-07 22:18

1. Ja, till 99%. Det enda som jag är lite besviken på är att det är ett litet konstruktionsfel på skärmen och till vänster om touchpaden. Det är plasten som sitter lite ojämt och knakar. Men nog fungerar den annars, inga död pixlar eller så.

2. Mycket nöjd, kan göra det mesta.. Dock går vissa dunderspel lite trögt.

3. Jag valde 12"-modellen eftersom den är så liten, charmig och lätt att ta med sig. Egentligen kan jag inte tänka mig att det är en större skillnad mellan 12" och 14" när man ska ta med sig den.
När jag vill ha dubbla skärmar kör jag med Screen Spanning Doctor som funkar fint. Dess värre har jag inte någon TFT skärm utan jag kör på min gamla 15".

4. Jag kör med 768 i ram och 60 gb hdd (Ska köpa en 250 gb snart), bluetooth och airport extreme. Det funkar riktigt bra, men visst skulle det vara roligt med lite mer minne.

Jag kör också 14". Inga som helst problem, och dessutom känns den stabilare i konstruktionen än vad en 12" gör.. Högre klockfrekvens har jag också

  • Medlem
  • 2004-12-07 22:56

Jag får också säga att jag är nöjd, men som alltid finns det saker man hade velat se annorlunda....
Knappen till touchpadden är en sån sak som inte andas samma kvalite kännsla som resten av datorn, underligt.. En liten line in/mic in hade kanske inte varit för mycket begärt..

Fast prestandan är jag toknöjd med, speciellt batteritiden och att den verkligen håller den utlovade tiden. Tycker att datorn känns väldigt snabb, men det är lite svårt att bedömma när ja bara har datorn till mina vanliga sysslor.. dvs att jag inte spelar något utan det är mest kontorsgöra och surfa nät med.. utvecklar på den oxå..

Den största fördelen som ja kan se med den är chick faktorn... med kommentarer som åhh vilken söt dator du har.. känner du dig som en arabisk kung i ditt harem.. eller något..

12" modellen blev det naturliga valet, som många redan påpekat så har den samma upplösning fast är mindre och drar även lite mindre ström..

Nu är det här min första bärbara dator som ja äger, har hunnit avverka ett flertal stationära PC, jag har hört att folk klagar på att ibooken låter för mycket och att fläkten går igång väldigt lätt.. Men kan inte känna igen mig i detta heller, fläkten har gått igång för mig när jag haft väldigt hög diskaktivet... flyttat 4gig från min Sun Ultra 10 (via NFS) till ibooken och då snurra fläkten ja visst den låter men att påstå att det är konstigt mycket tycker ja är fel, hårdisken kan ja inte ens ana.. har lagt örat emot och då kan man höra ett vinande.. Nu kanske det är någon finurlig grabb där ute som tänker att det är min hörsel det är fel på.. men den är relativt nytestad så den skall vara frisk.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 23:01
Ursprungligen av pawh:

Nu kanske det är någon finurlig grabb där ute som tänker att det är min hörsel det är fel på.. men den är relativt nytestad så den skall vara frisk.

Ha ha...det låter bra det. Det får nog bli en 12" iaf. Köra in en massa minne så klarar man sig bra. Idag sitter jag på en Powermac G4 450mhz så jag lär väl tycka en 1.2ghz flyger fram!

Ja bredvid en ultra 10 är nog det mesta tyst :-)

Ja bredvid en ultra 10 är nog det mesta tyst

Nu är det här min första bärbara dator som ja äger, har hunnit avverka ett flertal stationära PC, jag har hört att folk klagar på att ibooken låter för mycket och att fläkten går igång väldigt lätt.. Men kan inte känna igen mig i detta heller, fläkten har gått igång för mig när jag haft väldigt hög diskaktivet... flyttat 4gig från min Sun Ultra 10 (via NFS) till ibooken och då snurra fläkten ja visst den låter men att påstå att det är konstigt mycket tycker ja är fel, hårdisken kan ja inte ens ana.. har lagt örat emot och då kan man höra ett vinande.. Nu kanske det är någon finurlig grabb där ute som tänker att det är min hörsel det är fel på.. men den är relativt nytestad så den skall vara frisk.[/QUOTE]

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-12-08 01:33
Ursprungligen av King Good:

Är ni nöjda med era iBooks?

Skoja inte. Har just pensionerat min blåvita Mac, efter en trogen tjänst i 5 år.

Ursprungligen av King Good:

Är ni nöjda med prestandan den ger?

Jupp. Jag använder ganska mycket ett astronomiprogram som har en databas på över 2,5 miljoner objekt som bearbetas hela tiden. Och det flyter utan hack över huvud taget. Tycker det programmet är rätt bra in indikator på prestanda (min förra dator gick det mycket smärtsamt att använda det programmet). Dock så slukar den batteriet då, men det får man leva med.

Ursprungligen av King Good:

Har ni valt en 12" el. en 14"? Varför?

14", för att jag skulle ersätta min stationära dator och inte flytta runt den speciellt ofta. Sen har jag taskig syn också...

Ursprungligen av King Good:

Vilken konfiguration är bäst att satsa på?

Minne och hårddisk.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-08 02:00
Ursprungligen av King Good:

Är ni nöjda med era iBooks?
Är ni nöjda med prestandan den ger?
Har ni valt en 12" el. en 14"? Varför?
Vilken konfiguration är bäst att satsa på?

Jag är nöjd. Den kunde vara lite mer robust i konstruktionen men vad gäller prestandan är jag nöjd. Men då har jag ju köpt till 512Mb RAM också, de 256 som kom från fabrik hade jag nog inte varit lika nöjd med. Jag kör lätta program och inte så många samtidigt, så prestandan räcker gott och väl för mig, det hade med all säkerhet förra och t.o.m. förr-förra generationens iBooks gjort också. Så prestandan räcker fint för mig.

Jag valde en 14" för att jag ser ganska dåligt, jag klarar inte av en 12" helt enkelt. Sen kom jag på att jag inte har nåt behov av Bluetooth och beslöt skita i det och istället köpa en med SuperDrive och då är ju heller inte 12" ett alternativ eftersom bara 14" har den optionen.

Om man köper till MINST 256Mb extra RAM är iBook jättebra.

Dock vill jag lägga in en liten brasklapp i sammanhanget - jag tror att jag eftersom jag haft problem med datorer tidigare är försiktigare med vad jag installerar nuförtiden och det har med all säkerhet inverkan på prestanda och tillförlitlighet också. Dessutom har bytet från PC till Mac i princip eliminerat virus- och brandväggsproblematiken.

  • Medlem
  • 2004-12-08 09:42

1.
Köpte min ett år sen begagnad från en kille här på 99mac (den var då en vecka gammal). Är grymt nöjd. Switchade i och med den (annars hade det varit linux nu). Photoshopar, kodar, har den i skolan i princip varje dag.

2.
Visst, man kan alltid ha snabbare och värre. Men 640 minne och 60gb hårddisk räcker bra. Att den bara tuggar på i 800mHz stör inte mig. Om man räknar batteritid till prestanda så är den väldigt bra. Arbetade i 3,5 timme igår med 33% kvar. Ett år gammal. Nice.

3.
12". Fast köpte den beggad så hade inget val (men det hade nog blivit en 12:a iaf). Lätt att bära med sig.

4.
BT är kul. Och med 200.000 sladdar vill man ha det. Airport, annars ångrar du dig. Mycket minne, hårddisk.

1.
Ja

2.
Har bara 256MB minne just nu, så det går lite segt med många program uppe, men till jul blir det nog en 1GB modul

3.
12", samma upplösning och mindre storlek.

4.
Har 30GB disk nu, snart har jag en 160GB extern.
Tog inte blåtand, har ingen mobiltelefon el dyl.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-09 03:06
Ursprungligen av King Good:

Är ni nöjda med era iBooks?
Är ni nöjda med prestandan den ger?
Har ni valt en 12" el. en 14"? Varför?
Vilken konfiguration är bäst att satsa på?

Hej!

Jag valde en: Ibook G4 12" 1.2Ghz/768mb/30gb/bluetooth/airport-express

Jag är nöjd med den. Fin batteritid, bra prestanda. Liten och nätt, gullig och mysig.
Något trög på Battlefield 1942.
Men allt annat är elajt på

  • Oregistrerad
  • 2004-12-09 12:47

Har nu beställt en iBook.

Det blev en 12" med 80gb disk samt Bluetooth.
Beställde även en Kensington Studio Mouse till den.

Var har ni köpt era extra minnen till era iBooks? Jag kollade på Macoteket men dom är typ 300:- dyrare än flera andra affärer på minnen...! Är iBooken känslig på vilka minnen man stoppar i den...ska komplettera med en 512:a tänkte jag.

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-12-09 12:54
Ursprungligen av King Good:

Var har ni köpt era extra minnen till era iBooks? Jag kollade på Macoteket men dom är typ 300:- dyrare än flera andra affärer på minnen...! Är iBooken känslig på vilka minnen man stoppar i den...ska komplettera med en 512:a tänkte jag.

Får väl börja med att gratulera till det mest prisvärda valet för tillfället, du blir med all sannolikhet nöjd.

Vad gäller minne så går det att köpa genom en vanlig pc-handlare till lägre pris. Själv valde jag Macoteket för att slippa ifrån kommentarer som "jasså du satt in det i en Mac" om det skulle bli problem. Min erfarehet av Macoteket sa mig att det var värt dom extra hundralapparna. Men som sagt valet är fritt.

Lycka till.

/c

Senast redigerat 2005-07-07 21:50
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-09 13:00
Ursprungligen av King Good:

Är iBooken känslig på vilka minnen man stoppar i den...ska komplettera med en 512:a tänkte jag.

Jag beställde min 512Mb Kingston-minnen från ITBolaget, de har fungerat bra hittils. Blir det något fel är det ju bara att skicka tillbaka dem (ångerrätt). Det är fånigt att Macoteket m. fl. tar ut överpriser på sådana här grejor.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-09 13:01
Ursprungligen av King Good:

Är ni nöjda med era iBooks?
Är ni nöjda med prestandan den ger?
Har ni valt en 12" el. en 14"? Varför?
Vilken konfiguration är bäst att satsa på?

1. Än så länge väldigt nöjd. Hade under 3 månader en iBook 14"/933 MHz som var ett måndagsexemplar. Fick efter mycket om och men häva köpet och beställde då den 12"/1,2GHz/60GB med AirPort och Bluetooth jag nu sitter och skriver vid. Dessutom 4 000 kr över av pengarna jag fick tillbaka (beställde den nya via Mecenat).

2. Verkar snabb trots att jag bara har 256 MB internminne. När mycket är igån samtidigt märks det att den "swappar" en del. Har beställt 512 MB extra från Datorbutiken.

3. Tog en 12" den här gången. Billigare, mindre (bättre när man är på resande fot) och går ju att "hacka" för att få skärmdubblering.

4. Skulle nog rekommendera en 12" med större hårddisken och eventuellt Bluetooth tillval. Extra minne går att hitta billigare än Apple.

1 och 2. Ja, prestandan är det inge fel på.
Till mitt förtret så hittade jag en död pixel idag så det är väl det enda jag kan klaga på.

3. 12" 1,2ghz G4 med BT, 60 GB HD, AP och 512mb extra minne, 768mb tot.
Köpte mitt minne direkt från Crucial . c o m

4. Man ska enligt mig defenetivt välja inbyggd BT i en Apple dator. Sen så gillar OSX mycket minne, 256 mb är på gränsen, 512mb är ett minimum nästan. Så satsa på Bt och mer minne så bli det bra.

God jul

  • Oregistrerad
  • 2004-12-23 22:51

Är ni nöjda med era iBooks?
Är ni nöjda med prestandan den ger?
Har ni valt en 12" el. en 14"? Varför?
Vilken konfiguration är bäst att satsa på?

1) Ja.

2) Ja.

3) 12". Jag ville ha en liten dator.

4) Jag körde på standard+512MB extra RAM. Funkar skitbra.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-24 01:10
Ursprungligen av King Good:

Är ni nöjda med era iBooks?

Saknar en del program från Windows som känns viktiga.

Citat:

Är ni nöjda med prestandan den ger?

Ptja, en del saker känns långsamt, men om man drar igång flera program går det inte långsammare. Någon konstant långsamhet kan man väl säga.

Jag vet inte om det beror på Opera eller om alla webbläsare känns långsamma i OS X, men jag tänker inte köra någon annan i alla fall. Finder är förresten inget att hurra över.

Citat:

Har ni valt en 12" el. en 14"? Varför?

12" eftersom 14" ändå inte har högre upplösning. Hade den haft en SXGA+-skärm hade jag övervägt den modellen.

Citat:

Vilken konfiguration är bäst att satsa på?

BT, 768MB eller 1,25GB RAM och så stor hårddisk du har råd med.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-25 13:57

Kortfattat...jag är extremt nöjd med min iBook. (80bg, 768mb RAM, BT)

Riktigt nöjd med prestandan den ger mig...funkar fin fint i Photoshop osv.
Även Garageband och sånt funkar bra med många spår och många effekter....

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-26 01:27

Jag har haft min iBook i några dagar nu och känner mig väldigt nöjd. Hade en ny PC-laptop som jag sålde för att kunna köpa iBook:en. Den datorn hade i stort sett bättre prestanda på alla punkter men jag tycker iBooken är bra på det som en laptop ska vara bra på, dvs batterikapaciteten och bärbarheten. Dessutom är den ju så snygg!

Jag köpte 12":aren från Applestore och fick 10% rabatt. Har inget extra minne och har inget behov av det än. Köpte till bluetooth och MS office 2004, vilket jag är nöjd med. Har bluetooth-telefon och ska skaffa handdator också för att slippa min överfyllda och slitna kalender.

MVH

//Dunberg

Ursprungligen av King Good:

Är ni nöjda med era iBooks?
Är ni nöjda med prestandan den ger?
Har ni valt en 12" el. en 14"? Varför?
Vilken konfiguration är bäst att satsa på?

Jag fick min efterlängtade ibook idag efter ett evigt väntande.
Detta är första macen jag sitter på i mitt liv :>

Måste få säga att jag är mkt nöjd med prestanden till det jag använder den till.. (surfa, lyssna på musik etc.)

Jag valde 12" modellen pga. dess smidghet!
Valde till 60gb och bluetooth.. valde att inte beställa extra minne för att priset är så högt på applestore.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-03 02:12
Ursprungligen av King Good:

Är ni nöjda med era iBooks?
Är ni nöjda med prestandan den ger?
Har ni valt en 12" el. en 14"? Varför?
Vilken konfiguration är bäst att satsa på?

Är rätt så nöjd med min, tycker inte att den är så väldigt snabb men den duger till internetande, kolla på filmer, plugga på och liknande. Att spela spel är det bara att glömma för min del.

Har gått och köpt en värsting-pc precis för att kunna göra det. Fick inte rätt på det där hacket heller, blev en stor svart ram med samma storlek på den externa skärmen som ibookens. Skärmen är bra men den är långt ifrån att sitta framför en 19" i kvalité och storlek.

Även så vill jag köra en server där jag kan streama mina filmer till min Xbox. Behöver en större hårddisk för detta och ett fungerande DC++ för att komma in på min linas hub.

Har valt 12" då jag vill ha en mindre dator att skriva på när jag sitter på biblioteket och gör anteckningar (pluggar på universitet). Den var billigare och jag tyckte den var snyggare än 14".

Vilken konfiguration? Kör med 768 i ramminne, blåtand och airport extreme, och den då största hårddisken 60 GB (har 1 ghz versionen). Hårddiskplats behöver man nästan alltid så det brukar vara bäst att satsa på det största som går att få. Det andra är nödvändigt, man vet heller aldrig om man skulle behöva blåtand i framtiden så det är lika bra att köpa det. Lägger man ut en så stor summa pengar på en dator så är blåtandsfunktionen en spotstyver i sammanhanget.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-03 15:34
Ursprungligen av King Good:

Är ni nöjda med era iBooks?
Är ni nöjda med prestandan den ger?
Har ni valt en 12" el. en 14"? Varför?
Vilken konfiguration är bäst att satsa på?

1. Är väldigt nöjd med min iBook, den gör precis det jag vill och inte så mycket mer men det har jag Powermacen till

2. Prestandan är bra och det går alldeles utmärkt att köra Photoshop och FCP på den, inga problem alls. Men man får det man betalar för, den är inte lika snabb som en stationär dator så klart. OS X kör på i en väldigt trevlig takt och jag känner nästan aldrig att det saktar ner.

3. 12", 1 Ghz, 768 mb RAM

4. Den som står ovan, den mindre iBooken är enligt mig den man ska ha, att den är så liten och väger så lite gör en enorm skillnad. Upplösningen är samma som på 14"-versionen. Tangentbordet är också samma storlek tror jag, har inte känt någon skillnad när jag använt en 14"-version.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-16 11:58

1. Ja, gillar bara min mer och mer för varje dag som går

2. Ja, tycker den är relativ snabb med tanken på att jag endast har 256mb (ska köpa 512mb inom kort). Man märker ibland att det fattas lite minne men har inte upplevt den mega seg eller så. En stor fördel är att man endast behöver lyfta på skärmlocket och sen fortsätta därifrån man var :).

3. Valde 12" eftersom jag vill ha en liten dator som man kan bära med sig + att 12" har samma upplösning som 14" så det känns inte lönt att skaffa större då.

4. Som många säger mycket minne , Bluetooth och stor hårddisk ( valde själv 80gb).

/The_JJ

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-17 18:51

1. Nja.

2. För de pengar jag lade ut hade jag fått en pc med samma prestanda betydligt billigare. Mac os x på min 800Mhz är relativt segt. Dock borde jag uppdatera mitt minne, men det går fortfarande inte att komma ifrån faktumet att osx suger minne ganska ordentligt.

3. 12" Smidigare, billigare och som sagts tidigare: 14" har samma upplösning.

4. Det beror väl på personligheten hos användaren. Tycker dock att man ska inkludera bluetooth. Även om man inte har en telefon/pda med bluetooth så kommer man kanske att införskaffa sig en inom en snar framtid, och då måste man alltid få dra med en adapter... Jobbigt

  • Medlem
  • 2005-01-18 10:40
Ursprungligen av King Good:

Är ni nöjda med era iBooks?
Är ni nöjda med prestandan den ger?
Har ni valt en 12" el. en 14"? Varför?
Vilken konfiguration är bäst att satsa på?

1.Ohhhjaaaaaa, är enormt nöjd med min Ibook! Den är min nya förälskelse (haft den i fyra månader nu). Inga som helst problem.
2. Jag har vad många skulle kalla en riktigt dålig Ibook, en G3:a med 256 mb, 500 mzh. Men min gamla PC var inte i närheten av att vara lika snabb... Fast den egentligen borde vara det. *S* Men nu är jag en normal användare också, internet, musik, ordbehandling, bildbehandling av mina digital foton osv. Många säger att OSX suger mycket minne.. Jag har OS X 5.3 och förstår inte alls vad de pratar om... Men det kanske är så att jag är en tålmodig människa eller har missat något?! Som sagt, bedömning av prestanda är ju högst personligt. Det beror på vad man använder sin dator till och vilka krav man har..
Angående fläkt ljud kan jag säga att min man är gravt allergisk mot fläktljud och la ut flera tusen på att få sin dator så tyst som möjligt. Han muttrar ilskt över min Ibook som minsann inte låter ett dyft enligt honom. Det är bara när jag kör CD-skivor som man kan höra hur den läser. Men annars har vi datorn på hela tiden, i sovrummet, och hör den aldrig....
3. Jag valde en 12# skärm, jag ville ha en liten och smidig datorn kort och gott... Enda gångerna det stör mig är när jag jobbar i word, det har en tendens att bli lite väl litet.. Men så har jag taskig syn också..
4. Gällande konfigurationer är jag inte någon person som kan ge dig svar. Men de flesta brukar säga ramminne...

1
Bevaka tråden