Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga egen extern hårddisk.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har ett chassi från min gamla PC som jag hade tänkt att slänga. Men så kom jag på en tanke.
Vad krävs för kunna ha externa hårddiskar i den?

Den har ström från nätagregatet men vad behöver man för att kunna ansluta HDn till Firewire alt. USB?

Externa hårddiskchassin är inte dyra idag, så det är inte tänk för att spara pengar. Mest som en kul grej.

Någon som kan hjälpa mig?

mvh
/Martin

  • Oregistrerad
  • 2004-12-08 20:23

Det som behövs är väl lite diskar, ett nätverkskort eller två och en installation av freeBSD (eller något).

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-12-09 00:50
Ursprungligen av Pär:

Det som behövs är väl lite diskar, ett nätverkskort eller två och en installation av freeBSD (eller något).

Det förutsätter iofs även fungerande moderkort, processor och minne också. Prestanda i princip oviktigt, så länge det är en hyfsad ATA-kontroller.

Och när man har en diskserver kan jag tillägga att det är smidigare att dela filerna via nätverk, så ett nätverkskort är också att rekommendera.

Ursprungligen av Pär:

Det som behövs är väl lite diskar, ett nätverkskort eller två och en installation av freeBSD (eller något).

Har varit inne på det spåret.
Det hade varit lättast att ha en extern HD. Men helst så hade jag haft en server i nätverket.

Jag laddade ner Debian förra året och började installera. Men dels så är Debian lite klurigt att installera men också det att moderkortet inte stödjer stora hårddiskar gjorde att jag inte orkade fortsätta. Sen dess har inget hänt.

Visst, det går att fixa men jag har inte kunskaperna och tiden att fixa det med Debian. Jag har efter en del strider här hemma börjat tröttna på att det är ett sånt otroligt pill med Debian. När allt fungerar så är allt bra, apt-get regerar, men så fort något strular så är jag körd. Så även om det bara är att köpa ett PCIkort så Man kanske skulle prova med en enklare dist.

mvh
/Martin

  • Oregistrerad
  • 2004-12-09 09:56
Ursprungligen av Martin_Nordin:

Jag laddade ner Debian förra året och började installera. Men dels så är Debian lite klurigt att installera men också det att moderkortet inte stödjer stora hårddiskar gjorde att jag inte orkade fortsätta. Sen dess har inget hänt.
mvh
/Martin

Kolla på < http://www.ubuntulinux.org/ > för en "n00b"-dist
(En sådan som skulle passa till mig med andra ord...)
PCI kontrollerkort kan du nog hitta billigt (säg 200-300 pix).

Ursprungligen av Pär:

Kolla på < http://www.ubuntulinux.org/ > för en "n00b"-dist
(En sådan som skulle passa till mig med andra ord...)
PCI kontrollerkort kan du nog hitta billigt (säg 200-300 pix).

Fick just erbjudande om en gratis grå g3a 233 av en vän.

Vad är svårast:
Att få upp en x86 med ubunto som ftpserver. (lära sig linux)
Eller att få upp en grå g3 som ftpserver. (lära sig Classic)

Det skulle vara kul att pilla lite med Classic samt att det finns en hel del hjälpsamma trådar om detta när man söker på forumet.

mvh
/Martin

  • Oregistrerad
  • 2004-12-09 11:24
Ursprungligen av Martin_Nordin:

Fick just erbjudande om en gratis grå g3a 233 av en vän.
Vad är svårast:
Att få upp en x86 med ubunto som ftpserver. (lära sig linux)
Eller att få upp en grå g3 som ftpserver. (lära sig Classic)
mvh
/Martin

Varför inte OS X 10.2.8???
(Eller 10.3 med xpostfacto)
Eller Ubuntu på den grå (old world PCI-PPC)

Ursprungligen av Pär:

Varför inte OS X 10.2.8???
(Eller 10.3 med xpostfacto)
Eller Ubuntu på den grå (old world PCI-PPC)

Hur bra fungerar det med OS X på en "grå" egentligen?
Jag har sökt runt på forumet och meningarna verkar gå isär.
OS X skulle vara skönt.
Men som sagt, den ska ju bara köra ftp.

Du är en klippa Pär.

mvh
/Martin

Jag kör 10.2.8 på en beige/grå PM7600 med G3-kort. Det går utan problem. För att kunna installera X på en så här gammal maskin behövs dock XpostFacto. Installationen av X körs genom XpostFacto som får installationsprogramet att förbigå vissa kontroller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-08 20:24

Du behöver en IDE- till Firewire-brygga per hårddisk, och dessutom kablage, så du kan du lika gärna slänga PC-skräpet och köpa externa lådor med elektroniken redan monterad.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-09 00:04

För USB 2 finns det grejer under 200:- st, och sen kan du ju sälja alla AC adaptrar

1
Bevaka tråden