Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motorola A1000?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-12-06 10:20

Är det någon som har testat den? Äger den?
Jag har funderar för fullt på SE910 men nu vette fan...
A1000 verkar ju helt rätt.

jag har en, och stortrivs.....

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-12-08 08:23

Kul, var köpte du den?
Vad har du för abbonemang? Samtalskostnader, surf?
Hur känns funktionerna? Syncar den med mac?
Kalender? Memos? Telefonregister? Mail?

etc etc (ja du vet, man är ju nyfiken som fan)

köpte den av TRE.....kostade inget för mig, bara förlängning av mitt abb. kan rekomendera dig att köpa qtek s100 kanon "nalle" kör pc så sync vet jag inget om

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-12-09 08:41

Vad kostar samtalen, surfning?
Hur känns funktionerna? Kalender? Memos? Telefonregister? Mail?
Allmänna intryck förutom att det bara är "en bra telefon".

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-12-14 12:28

Jag pillade lite på en kompis a1000 i helgen (har själv en A925). Såvitt jag kunde se är den i princip samma telefon som A925 (inte som A920 som har sämre skärm), fast i ett mindre format och med mycket sämre penna (en liten tillplattad konstig historia som jag inte alls gillade).

Batteritiden ska enligt utsago vara bättre än på a920/925 och möjligen kan a1000 hantera större minneskort än a925. a920/925 klarar 512Mb. Processorhastigheten är 168 MHz på a920/925, möjligtvis är den snabbare på a1000, fast det var inte märkbart (det lilla jag kände på luren iaf.)

Med tanke på att a920/925 är en oerhört kompetent telefon och a1000 är bra - i vissa avseenden bättre så är det ett bra köp.

MEN - a1000 är *INTE* värd pengarna i förhållande till a925, som ligger på 0:- med ett valfritt 3-abbonemang eller c:a 650:- med ett 3-kontantkort.

Har man däremot redan ett 3-abbonemang och ska förlänga det, så finns det antagligen inget bättre val. Inte i smartphone-väg iallafall.

Det ska gå att koppla in telefonen via blåtand med macen, men inte via iSync.
Man kan "bara" skicka över bilder och mp3or.
Läs i den här tråden: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=47751

I verkligheten krävs Outlook (inte Outlook Express) på PC för att få till en bra synk av mail, adresser och kontakter. Antingen via BT eller USBdocka.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-14 13:39

I min mening är skillnaden mellan A925 och A1000 milsvid vad gäller utseende och praktiskt hanterande - storleken har betydelse och en A1000 har samma storlek som en P900 och A925 ligger nånstans runt Hotline

Vad gäller A-GPS:en så är den i A1000 mycket väl fungerande och batteritiden på de A925 jag provat har räckt ungefär för uppstart och lite till. A1000 ligger bra till där.

En nackdel med A1000 kan ju vara att den använder ett nytt minneskortsformat som inte är så vanligt än på marknaden

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-12-14 14:17
Ursprungligen av sax:

...och batteritiden på de A925 jag provat har räckt ungefär för uppstart och lite till. A1000 ligger bra till där.

Jag har hört många säja samma sak. Jag har hittills tömt batteriet 3 ggr. (på 6 månader), och då efter 2-3 timmars konstant musiklyssning/spel. Jag undrar hur alla lyckas tömma sina batterier så oerhört snabbt....

Sen om man tycker att utseendet motiverar en prisskillnad på över 3000 spänn, så - visst. Jag tycker inte det.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-14 14:22
Ursprungligen av tomcat:

Jag har hört många säja samma sak. Jag har hittills tömt batteriet 3 ggr. (på 6 månader), och då efter 2-3 timmars konstant musiklyssning/spel. Jag undrar hur alla lyckas tömma sina batterier så oerhört snabbt....

Sen om man tycker att utseendet motiverar en prisskillnad på över 3000 spänn, så - visst. Jag tycker inte det.

Kan kanske vara en firmware-sak, det där med batteri-åtgång.

Inte bara det direkta utseendet utan även hanterbarhet med tanke på storleken. Den extra kameran som gör videosamtal bättre är också en skillnad

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-12-14 15:33
Ursprungligen av sax:

Kan kanske vara en firmware-sak, det där med batteri-åtgång.

Inte bara det direkta utseendet utan även hanterbarhet med tanke på storleken. Den extra kameran som gör videosamtal bättre är också en skillnad

Mja, kanske det. Vad det gäller storleken så är det sant - a925 ÄR stor. Dock inte för stor tycker jag. Den glider ner i innerfickan på jackan rätt så lätt. Att ha den i myntfickan på jeansen går ju inte - men det är inget jag eftersträvar heller...
Att ha dubbla kameror ha jag inte riktigt hajat poängen med, vilket inte betyder att poängen inte finns - utan bara att jag inte har behovet.

Fördelarna som a1000 har är storleken och ev. batteritid.

Nackdelarna, som jag ser det, är pennan (skruttpenna på a1000).
TransFlashkort (istället för SD) på a1000.
TransFlash kommer säkert "växa till sig", men än så länge är det dyra megabyte.
Finns väl inte så stora kort heller? 64 eller 128 Mb, eller...?

Att få ett par bättre saker och ett par sämre saker gör att jag nog tycker man ska kolla ordentligt på a925 OCH a1000 innan man bestämmer sej. SE P 800/900/910 är också schyssta alternativ om man inte bryr sej om videotelefoni och står ut med dyra memorysticks.

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-12-15 08:35

Anledningen till att jag startade den här tråden var för att jag vill ha info om telefoner som kan konkurrera med SE910. Jag är alltså på jakt efter en smartphone, men det gör absolut inget om den är 3G.

Har idag en SE610 och en PALM m505 (som börjar sjunga på sista versen). Tänkte båda skulle få pensionera sig och lämna plats för EN ny liten skönhet. Frågan är bara vad det blir?

Jag har tidigare startat en tråd som heter "SE910i eller Treo 600?" som du finner här:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=57061

  • Medlem
  • 2005-01-20 16:21

Någon som fått snurr på A1000 och iSync med blåtand? Ska ner och köpa ny lur imorgon.
Mvh/Jonas

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 23:17

Nej då, A1000 är en trevlig liten sak men om du inte tidigare har lekt med dom så tycker jag att du ska absolut skaffa en A1200 istället, kanske en modifierad A1200T med proper Zorry exp och CPU kort.

Länken till MacOSxHints ovan beskriver hur man får igång A1000 med den äldre versionen av iSync.

Jag har lagt in ett inlägg hur man får iSync 2.1 att synca med motorola A1000. Nu hittar det under topic "motorola A1000 Med iSync 2.1 - Så gjorde jag"

Jag tycker den där A1000, för att inte tala om A925, verkar helt värdelösa i jämförelse med SE p910

1
Bevaka tråden