Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upload på en websida?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-08 22:27

Är nyfiken på hur man lägger in en Upload-funktion på en ftp-site som man loggar in på och navigerar igenom en webläsare.

Är detta väldigt svårt för ett semiblåbär på webutveckling och någon som vet vart man kan läsa på om detta?
Ingen panik om det är jättesvårt, ska inte använda detta i produktion utan mest för att jag vill lära mig. Skulle vara kul och veta hur man gör en knapp som lägger vill directorys på ftp:n genom webgränssnittet.

Tacksam för svar och tutorials.

/aksel

Har inte några bra tutorials tillgängliga men jag har joxxat lite med en enkel ftp-site.
Dock låter jag inte användaren skapa mappar (men det görs automatiskt en mapp för varje användare som registrerar sig).

Jag jobbar med PHP och Mac OS X. I PHP kan du köra diverse terminalkommandon genom kommandot exec() bl a. Men det finns också en hel del inbyggda funktioner i PHP för att jobba i filsystemet. http://se.php.net/manual/sv/function.mkdir.php

/Martin

  • Oregistrerad
  • 2004-12-09 00:33

vet inte om det är det du söker exakt men rumpus har en inbyggd web-funktion... en webserver inbyggd med alla ftp-funktioner och relativt snyggt t.o.m...
skulle nog inte vara jättesvårt att implementera dess kod i vilken websida som helst...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-12-09 00:51

PHP har några funktioner för att prata med en ftp om det är intressant:

http://se2.php.net/manual/en/ref.ftp.php

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-09 23:47

Vet inte heller om några tutorials men tänkte bara säga att det är busenkelt att göra om du bara vet vilka funktioner du ska kika på.

Föreslår att du läser länken som jobbe skrev (php-ftp).
Själva filuppladdningen görs med ett formulär och filen laddas upp till webbservern, därifrån kan du via tex PHP skicka filen vidare till en FTP-server på en helt annan burk.

Testa lite hur det fungerar. Det här kanske kan hjälpa som en start...

<form method="post" enctype="multipart/form-data" action="results.php">
	<fieldset>
	<legend>File Upload</legend>
	<p>OBS! Filen får max vara 100kb!</p>
	<input type="hidden" name="MAX_FILE_SIZE" value="102400" />
	<input name="uploaded" type="file"  />
	<input id="submit" type="submit" value="Upload" class="submit" />
	</fieldset>
</form>
<?php
// results.php
header('Content-type: text/plain');
print_r($_FILES);
?>
1
Bevaka tråden