Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod Micro

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Just nu går det rykten om en flashbaserad iPod, såkallad Micro som ska finnas till hands till julruschen.

http://macnytt.se/news/index.lasso?news_id=7959&part=shownews.inc&s=
http://www.macfeber.se/2004/10/rykte_ipod_micr.html

  • Oregistrerad
  • 2004-10-03 13:38

Jag skulle nog inte köpa en, men det vore skönt att se dem visa alla tillverkare av sunkiga flashspelare var skåpet ska stå.

Jag kan aldrig tänka mig att Apple skulle släppa en sådan maskin. Inte efter att ha sett Steve Jobs häckla det hopplöst lilla lagringsutrymmet i flash-spelare när han introducerade iPod mini.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Inte efter att ha sett Steve Jobs häckla...

Han sa också att det inte gick att montera en CD/DVD-spelare vertikalt bakom skärmen när han lanserade iMac G4... Well... Steve är som TV-shop ungefär.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-13 23:33
Ursprungligen av TZW:

Steve är som TV-shop ungefär.

Hahaha!

Ursprungligen av TZW:

Han sa också att det inte gick att montera en CD/DVD-spelare vertikalt bakom skärmen när han lanserade iMac G4... Well... Steve är som TV-shop ungefär.

Tänkte precis samma sak när jag såg lanseringen av iMac G5. Det var många motsägelser. Sä säkert också i lanseringan av iPod Photo. Visst finns det marknad för rörlig bild också, så länge det går lätt att koppla den mot en TV eller likande...

Steve vänder kappan efter pengarna som alla andra - dock ej enligt honom själv...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-08 23:52
Ursprungligen av TZW:

Han sa också att det inte gick att montera en CD/DVD-spelare vertikalt bakom skärmen när han lanserade iMac G4... Well... Steve är som TV-shop ungefär.

Nja, han sa att det inte fungerade bra och att hastigheten skulle bli lidande.

Tillägg: ser att jag inte var först på att påpeka detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-09 01:10

Jag är troende...
...när det gäller att nya iPoden saknar skärm
Det skulle sänka priset en del, och gör skillnaden mot dyrare syskon tydligare. Apple har gjort saker som "inte går" förut, datorer utan diskettstation och sålt musik över nätet. Den nya spelaren kommer ju inte se ut precis som första generationen Creative Nomad, även om den bara har 256 MB minne och alltså rymmer runt 50-60 låtar behövs något bättre sätt att navigera än framåt och bakåt.

Och är den nu skärmlös är min gissning att den inte kommer heta iPod heller...värdefullt varumärke! Är i alla fall ganska säker på att den inte liknar Minin direkt, måste finnas någon mer fördel med flashminne än bara priset.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-09 19:05
Ursprungligen av arru:

Jag är troende...
...när det gäller att nya iPoden saknar skärm
Det skulle sänka priset en del, och gör skillnaden mot dyrare syskon tydligare. Apple har gjort saker som "inte går" förut, datorer utan diskettstation och sålt musik över nätet. Den nya spelaren kommer ju inte se ut precis som första generationen Creative Nomad, även om den bara har 256 MB minne och alltså rymmer runt 50-60 låtar behövs något bättre sätt att navigera än framåt och bakåt.

Och är den nu skärmlös är min gissning att den inte kommer heta iPod heller...värdefullt varumärke! Är i alla fall ganska säker på att den inte liknar Minin direkt, måste finnas någon mer fördel med flashminne än bara priset.

Priset skulle sänkas en del?, Jag får en splitter ny muvo n200, med superb ljudkvalite och med skärm för 900:- då med 256mb, på prisgissningarna så var det dyrare än det. Idag går det att hålla nere priset rätt bra. Sen nämnde du också att priset skulle vara en fördel med flashspelare, svar nej. I förhållande till kapaciteten du får, är det fortfarande rätt dyrt. tex mot en vanlig eller microdrive spelare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-10 07:41
Ursprungligen av jockeleu:

Priset skulle sänkas en del?, Jag får en splitter ny muvo n200, med superb ljudkvalite och med skärm för 900:- då med 256mb, på prisgissningarna så var det dyrare än det. Idag går det att hålla nere priset rätt bra. Sen nämnde du också att priset skulle vara en fördel med flashspelare, svar nej. I förhållande till kapaciteten du får, är det fortfarande rätt dyrt. tex mot en vanlig eller microdrive spelare.

  1. $99< SEK 900

  2. Flashspelare är inte de billigaste? Varför sitter det då inte en hårddisk i din 900-krspelare?

En "skärm" som är ett 1-raders teckenfönster visar låtnamn och det är bra, men den är rätt lökig för att leta låtar (i alla fall på min MP3 CD-spelare) Om fönstret dessutom är mycket kort och måste skrolla hela tiden så, ja...kanske bättre än inget men inte mycket... En micro-ipod som den som beskrivs på ryktessidan skulle ha samma kontroller som Apples fjärrkontroll, och den använder ju folk faktiskt. Ta bort iPod och låt fjärren spela musiken!

Emellertid har du ju rätt så tillvida att en liten glugg inte påverkar priset särskilt mycket. Storleken dock! Det vore i alla fall rätt typiskt Apple att inte ha någon display alls istället för en som inte håller måttet.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-10 09:47
Ursprungligen av arru:
  • Flashspelare är inte de billigaste? Varför sitter det då inte en hårddisk i din 900-krspelare?

Nej, om du läst det stycke du citerar lite noggrannare så skriver han att flashspelare inte är de billigaste i förhållande till kapaciteten.

900 kr / 256 MB ~ 3,50 kr per MB.
2595 kr / 4000 MB ~ 0,65 kr per MB. (iPod mini)

Börja räkna på spelare med 1,8"-diskar i så ser du hur priset per rasar.

Hänger du med?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-10 09:52

För övrigt verkar det bli mer och mer klart att vi kommer se nån form av "iPod micro" eller vad vi ska kalla det, efter att Toshiba-folk läckt till pressen igen (minns förra sommarn när de läckte om 60-gig-hd:n...).

Den här gången har någon högt uppsatt sagt att Toshiba ska börja leverera "memory chips" till Apple i början av nästa år.

http://www.forbes.com/technology/feeds/general/2004/12/09/generalbhsuper_2004_12_09_CHND_0000-2672-KEYWORD.Missing.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-10 14:41
Ursprungligen av skamuel:

Nej, om du läst det stycke du citerar lite noggrannare så skriver han att flashspelare inte är de billigaste i förhållande till kapaciteten. Hänger du med?

Klart jag gjorde ju! Försökte bara vara lite retorisk :rolleyes:

Vad jockeleu inte fattade var att jag menade priset i kronor, minneskapacitet oräknad. Om man säger att flashspelare säljer bra utanför USA för att de är billigast så är billigast = lägst pris. På samma sätt som PC är billigast

Toshiba-scoopet: börjar det inte verka som en vapor-kampanj från Apples sida? Total tystnad sen i somras och nu plötsligt läcker företagets utvecklingsavdelning och partners som ett såll. Men som du sa, nån sorts flashmojäng är ju nästan utlovad vid det här laget.

Display eller inte? Rösta här!

Hopplöst lilla...
Flashminnen kommer i många former och standarder.

Men de där minnena kostar ju… pengar. Kostar inte ett flashminne på 4GB betydligt mer än en iPod mini? Och då tror jag att det minnet egentligen inte tar upp så mycket mindre fysisk plats än HD:n som sitter i iPod mini.

Så förmodligen handlar det fortfarande om för lite utrymme om man vill skapa en mp3-spelare till rimligt pris. Fast det är ju trevligt att spekulera om vad ett 8 GB flashminne kostar om ett eller två år. Då kanske det är ett bra alternativ???

Edit: Man kanske ändå kan bolla med tanken på flashminne om det ligger på en eller två GB. 2 GB ger i alla fall ca 400 låtar(?) kodade i 128 Kbit/s, och minnet tror jag kostar ca 2000 kr för konsumenter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 19:23

En 8GB går på 8-10000kr så det blir en jävligt dyr iPodMicro..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-07 21:45

Tyvärr kommer det nog ingen iPod Micro som är flashbaserad. Enligt denna pressrelease är det Rio som kommer att börja använda delar från SigmaTel och inte Apple. Dessa rykten om en Micro är nog sorgligt nog enbart rykten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-08 08:35

synd, jag hade köpt direkt!

det är väl alltid bra med alternativ? jag tror att det vore bra med en flash-baserad applespelare för att möte konkurrens ifrån andra flashspelare. det finns ju folk som hellre ser att det är en flashspelare - mestadels för skakokänsligheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-19 23:25

Jag tror den närmast kommande möjligheten att spela ITMS-musik från flashminne kommer vara i en mobiltelefon. Exempelvis en tillverkad av Motorola!

Musikspelare börjar bli en vanlig funktion i mobiler och jag tror väldigt många föredrar att ha det inbyggt i mobilen framför att bära omkring mobil + en musikspelare som inte är bättre än mobilens inbyggda.

nästa gång jag köper telefon - så är det med iTunes i

Ursprungligen av arru:

Jag tror den närmast kommande möjligheten att spela ITMS-musik från flashminne kommer vara i en mobiltelefon. Exempelvis en tillverkad av Motorola!

Musikspelare börjar bli en vanlig funktion i mobiler och jag tror väldigt många föredrar att ha det inbyggt i mobilen framför att bära omkring mobil + en musikspelare som inte är bättre än mobilens inbyggda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-22 18:59

Jag med! Men inte allt för snart, för min rosa mini kommer nästa vecka.

On another note, så kommer det nog visst att komma en iPod micro (mina uttalanden om denna står dock fast ) Nya uppgifter om leverantören SigmaTel gör gällande att de ska leverera kontrollkretsar för en flashspelare till ... Apple. Den som lever om två månader får se!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-13 22:30

EXTRA EXTRA!!!
Apples MuVo-dödare lanseras inom kort.

Eller i början av 2005 enligt AppleInsider En flashbaserad musikspelare från Apple, alla Steve Jobs' uttalanden till trots. Ta inte allt för hårt på vad den mannen säger, eller räkna åtminstone med att han kan ändra sig. Hur länge dröjer det nu till QuickTime video store?

helt rätt! det är många som vill ha en liten skakfri mp3spelare när det tränar...det går ju snabbt att ladda med ny musik. och 1 GB är ju över 12 timmar musik...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-13 23:59

Jag skulle nog inte heller säga "Fast egentligen borde man ju..." när jag presenterar en ny och skitfräck® produkt.

Det klart att det måste vara smärtsamt lockande att försöka skrapa av hela marknaden med iPod. Fast det låter liiite konstigt också. Sätt en lite större HD i minin istället, Steve!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-14 00:57
Ursprungligen av hgus:

Sätt en lite större HD i minin istället, Steve!

Är inte det precis tvärtemot konceptet med flash-ipod?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-14 01:08
Ursprungligen av arru:

Är inte det precis tvärtemot konceptet med flash-ipod?

Äsch, jag menar bara att den borde kunna få en större HD nu (efter ett år), jag tror inte riktigt på flash-poden som Appleprodukt. Fast Apple brukar vara bra på överraskningar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-14 11:29

Att Steve Jobs uttalanden visar sig inte stämma tror jag beror på att tekniken går framåt.
Han sa att det inte går - i presens alltså - att montera en vertikal CD/DVD bakom skärmen.
Men han sa inget om att det inte skulle kunna gå i framtiden.

Samma skulle kunna hända med QuickTime Movie Store - i framtiden kanske de har löst de problem som hindrar dem från att starta en sådan affär i dag.

/Rajje, som ska försvara Steve Jobs till varje pris

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-15 13:47
Ursprungligen av Rajje:

Att Steve Jobs uttalanden visar sig inte stämma tror jag beror på att tekniken går framåt.
Han sa att det inte går - i presens alltså - att montera en vertikal CD/DVD bakom skärmen.
Men han sa inget om att det inte skulle kunna gå i framtiden.

Så sant. Och är det inte lite uppenbart att Steve fintar en del också? Om Apple sa "XYZ är nästa stora grej, men vi orkar inte ta tag i det riktigt än" vore det väl mer än ett tips till konkurrenter... Vi vet ju också sen tidigare att de flesta företag inte fattar hur saker o ting ska göras rätt förrän Apple har gjort det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-08 00:06

Som den totala design- och applenörd jag är, har min panna lagts i djupa veck över hur en flash-baserad iPod skulle se ut. Det blev bara mer fart på spekulationerna av att Daring Fireball hade en artikel i frågan, smart som alltid!

Det faktum att en flashspelares minne är i minsta laget för att motivera navigationslyx som skrollhjul (och display) och att den utan dessa attribut kan bli ännu mindre och billigare, ledde tanken till en riktigt slimmad apparat som Asono EMP-Z. Och mycket riktigt!

Bekräftelse på att flash-iPoden är på gång och en mockup-bild från samma källa har dykt upp. Väldigt spartansk måste man säga, det ställer vissa frågor om navigeringen trots allt. Men för $99...

Bevaka tråden