Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Packa ner den när den sover?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har precis fått min iBook och jag kan bara säga att den är precis så bra som jag hade hoppats.
Nu undrar jag dock över en sak. Kan man packa ner den och ta med sig den när den sover, så att man slipper boota upp den när man skall börja arbeta. Eller är det så att man skall stänga ner den helt när man skall stoppa den i ryggsäcken?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-07 18:51
Ursprungligen av m_beckman:

Hej,

Har precis fått min iBook och jag kan bara säga att den är precis så bra som jag hade hoppats.
Nu undrar jag dock över en sak. Kan man packa ner den och ta med sig den när den sover, så att man slipper boota upp den när man skall börja arbeta. Eller är det så att man skall stänga ner den helt när man skall stoppa den i ryggsäcken?

Det beror nog på hur snäll du vill vara mot batteriet. Som du kanske känner till så "sliter" varje uppladdning på batteriet, ibooken laddar därför inte batteriet förrän kapaciteten är under 95%.
Ska du ändå använda batteriet dit du kommer är det lika bra att packa ner den sovandes, det förlorar du inget på (snarare vinner, slipper boota och vänta). Sömnen i sig kräver ganska lite energi, men om den ska vara nerpackad i mer än ett dygn så skulle jag nog välja att slå av datorn "på riktigt".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-16 15:44
Ursprungligen av jahve:

Det beror nog på hur snäll du vill vara mot batteriet. Som du kanske känner till så "sliter" varje uppladdning på batteriet, ibooken laddar därför inte batteriet förrän kapaciteten är under 95%.
Ska du ändå använda batteriet dit du kommer är det lika bra att packa ner den sovandes, det förlorar du inget på (snarare vinner, slipper boota och vänta). Sömnen i sig kräver ganska lite energi, men om den ska vara nerpackad i mer än ett dygn så skulle jag nog välja att slå av datorn "på riktigt".

Jag brukar aldrig fundera på om och hur jag ska använda PB:n när vi är framme. Sätter alltid den i vila.
Det må så vara att varje uppladdning sliter på batteriet men det gör även ständig nätdrift. Du kan köra slut på batteriet även om du aldrig kört på batteridrift en endaste sekund.
Så - kör på bara, på det sätt som passar dig bäst. Batteriet blir sämre med tiden, det är inte mycket att göra åt.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 18:37

Var försiktig när du lägger den i väskan bara, så den inte vaknar. De blir jäkligt griniga om man väcker dem.

Stänga av iBooken...det var länge sen, har glömt hur man gör

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-07 18:57
Ursprungligen av m_beckman:

Hej,

Har precis fått min iBook och jag kan bara säga att den är precis så bra som jag hade hoppats.
Nu undrar jag dock över en sak. Kan man packa ner den och ta med sig den när den sover, så att man slipper boota upp den när man skall börja arbeta. Eller är det så att man skall stänga ner den helt när man skall stoppa den i ryggsäcken?

Jag har ingen iBook, men väl en PowerBook, så det funkar ju ungefär likadant kan man anta.

Jag slår aldrig av min dator, den får alltid gå ner i viloläge. Bara att fälla ihop locket och gå, och sen fälla upp den, så är man igång på någon sekund igen.

Har inte haft några bekymmer whatsoever när jag använt den på det sättet.

Tack för svaren.

Det var precis de svar som jag ville ha.

Det handlade inte om några längre resor utan fram och tillbaka till chalmers och så.

Jag kan ha lite problem när jag har tagit henne till skolan.. Sist så kunde jag inte flytta runt mappar på skrivbordet. Dock körde jag en reparation av skivbehörigheterna senare på dagen, så jag ska se hur det blir imorgon.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-16 15:29
Ursprungligen av m_beckman:

Det var precis de svar som jag ville ha.

Det handlade inte om några längre resor utan fram och tillbaka till chalmers och så.

min ibook klagar iaf inte över resan till chalmers, det e nog mer jag som klagar...

Jag har haft iBook i över 3 år och jag har den aldrig avstängd, alltid bara vila. Fungerar utmärkt.

Inga problem idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-08 21:50

Jag har den första PB G4, som jag köpte sommaren 2001. I år började batteriet bli riktigt dåligt, och det sista halvåret uselt. Men det räckte för att jag inte skulle behöva stänga av datorn, om jag bara körde med nätsladd sedan.

Om det nu vore så att jag skulle kunna krama ut ett halvår till ur batteriet genom att stänga av den hela tiden, hade det ändå inte varit värt det. All den tid jag sparat, och all frustration jag sluppit genom att ha datorn tillgänglig inom ett par sekunder, även när den varit nedpackad i ryggsäcken, är värt ett nytt batteri efter tre och ett halvt år!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-12-08 22:31

Stänger heller aldrig av min Powerbook. Jag läste dock någonstans på Apples site att man ska vara nog med att låta den vara i vila några sekunder innan man transporterar den, detta p.g.a hårddisken ska stängas av. Skivorna ska sluta rotera alltså.
En Mac stänger man av för hårdvarubyten

  • Medlem
  • 2004-12-08 22:42

Att kunna kasta ner den i väskan när man går och sedan bara fiska upp den när man kommer fram och den är igång är ju en av anledningarna till att jag valde att switcha till slut. Är så trött på att det tar tok lång tid att starta när man bara skall kolla någonting snabbt. Den enda extra tiden är väll att den ska i och ur en second skin.

  • Medlem
  • 2004-12-16 21:24

och så tar uppstarten säkerligen mer batterikraft än de 15-20 min sovläge det tar till chalmers (eller uu ).

  • Oregistrerad
  • 2004-12-17 21:00

UmU för bövelen!

Tips på Chalmers.

Tänkte bara tipsa er andra Chalmerister om att det är Nomadtäckning i Bridgerummet (tv-rummet ovanför "kyrkan" i kårhuset).
Bra mycket trevligare att sitta i sofforna där och surfa än på något annat ställe i kårhuset. Visst kan man önska att det var wlantäckning även i hela "kyrkan", men bridgerummet funkar bra än så länge.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-17 23:46
Ursprungligen av m_beckman:

Tänkte bara tipsa er andra Chalmerister om att det är Nomadtäckning i Bridgerummet (tv-rummet ovanför "kyrkan" i kårhuset).
Bra mycket trevligare att sitta i sofforna där och surfa än på något annat ställe i kårhuset. Visst kan man önska att det var wlantäckning även i hela "kyrkan", men bridgerummet funkar bra än så länge.

bra tips, får kolla på det när LP3 börjar... tycker det e jävligt märklig täckning i kårhuset annars, de verkar inte tänkt igenom vart de satt upp nätet. de kanske har fokuserat mer på utställare under t ex CHARM-dagarna, än oss studenter som e där varje dag.

Du behöver aldrig stänga av datorn, inte ens när du har den i ryggsäcken. Den är konstruerad för att klara det och jag kan med erfarenhet av tre moderna Apple-laptops säga att det funkar hur bra som helst!

Ciryon

Någon som har ett ungefärligt hum om hur länge ett fulladdat batteri räcker om
burken är satt i vila?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 00:56
Ursprungligen av Stenbäck:

Någon som har ett ungefärligt hum om hur länge ett fulladdat batteri räcker om
burken är satt i vila?

Min 12" drar absolut inte mer än 1% i timmen...Alltså åtminstone 4-5 dagar... Inga större problem alltså med andra ord.

Ahh....då kanske jag törs börja testa detta.......nu när jag haft min PB i ett halvår,
men är så inkörd på att datorer ska stängas av. Har alltid kört PC tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 23:10
Ursprungligen av Stenbäck:

Ahh....då kanske jag törs börja testa detta.......nu när jag haft min PB i ett halvår,
men är så inkörd på att datorer ska stängas av. Har alltid kört PC tidigare.

Det tycker jag, det är så jävla smidigt att bara öppna locket och ha datorn igång på några sekunder.
Idag så försvann för övrigt 2% av batteriets kapacitet när den var i vila i fem-sex timmar. Så 1% i timmen var nog en överdrift. Baserat på de siffrorna lär den klara sig i vila i ett par veckor...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-12-18 23:37

Håller med om att det är smidigt att låta den vila, min PB startas bara om för uppdateringar.

Funderar dock på om det kan vara skadligt för batteriet att jag kör med nätsladden i under långa perioder. Emellanåt blir den stående hemma ett par veckor och då får sladden ofta vara i av ren slöhet. Någon som vet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-19 21:18
Ursprungligen av elimar:

Funderar dock på om det kan vara skadligt för batteriet att jag kör med nätsladden i under långa perioder. Emellanåt blir den stående hemma ett par veckor och då får sladden ofta vara i av ren slöhet. Någon som vet?

Powerbooks som har använts som servrar och kört med nätdrift hela tiden har nästan alltid helt kassa batterier. Det skulle vara juste om man kunde stänga av batteriet utan att koppla loss det. Jag har för mig att man kunde det på min gamla PB 100. Mitt batteri på nuvarande PB:n blev kasst ganska fort och jag misstänker att det är pga för mycket nätdrift.

Enligt apples batterisidor ska man lagra batterier halvladdade. Lagrar man dem fulladdade så tappar de kapacitet efter hand. Ständig nätdrift blir väl nästan detsamma som lagring...

http://www.apple.com/batteries/

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 16:24

Är det inte så att när man stänger av datorn låser den hårddiskens läsarm. Det är bra när man ska kånka omkring med den i en rygga. Viloläge gör inte detta extra "klick". Du kan i värsta fall skada disken .

Själv stänger jag inte av min när jag har den i väskan och det har gått bra med två iBooks och en PB. Men å andra sidan har jag bytt disk i en iBook som faktiskt tappat sin läsarm efter en åktur i ryggsäcken. Såg roligt ut när man öppnade disken och tittade.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-12-18 19:56

Har haft med mig iBooken (12") på flera resor fram och tillbaka över sverige, oftast nerpackad i en kurirväska (Timbuk2) och aldrig haft några problem trots att jag aldrig stängt av den. Tror faktiskt inte att jag stängt av den ordentligt sedan jag skaffade den...

Enligt de inlägg jag sett på Apples disskusionforum så "parkeras" hårddisken när datorn går in i sömn-läge.

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.689e67b1/6

1
Bevaka tråden