Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg ny dator vad göra(iMac G5 1.8)?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2004-12-07 17:50

Hejsan hej, precis switchat till en mac kan vaa det bästa som jag gjort

nu till problemet:

Har precis skaffat en iMac G5 1.8 och har nu efter ca en månads användande märkt av att den börjar gå segt.
Safari samt i finder, t.ex. när man ska fylla i ett formular så går det otroligt segt, man får liksom vänta på att boksäverna kommer, jag vet att det inte är uppkopplingen det är fel på eftersom jag har ett kabel modem. i finder upplever jag det segt att t.ex. spara en fil och välja var den ska sparas så får jag vänta ett par sekunder på att listan kommer upp. Detta är iof värdsliga problem men ändå lite oroväckande då datorn är helt ny.

är det ngn som kanske som har haft samma problem och kunnat fixa till det ? isf skulle jag vara otroligt tacksam för hjälp på traven.

den var inte seg i början så det är därför jag är lite orolig. Annars en helt fantastisk dator

/Loskan

Detta kan hjälpa
Starta om ( om du inte har gjort det på ett tag )
Städa datorn med Xupport http://www.computer-support.ch/Xupport/
Mer minne

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2004-12-07 18:07

jag vet inte om minnet skulle vara problem, jag ahr ju 1,25 gigabyte ram
det borde väl vara tillräckligt för att köra osx eller ?

/Loskan

  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 18:09
Ursprungligen av loskan:

jag vet inte om minnet skulle vara problem, jag ahr ju 1,25 gigabyte ram
det borde väl vara tillräckligt för att köra osx eller ?

/Loskan

Absolut.

Ursprungligen av loskan:

jag vet inte om minnet skulle vara problem, jag ahr ju 1,25 gigabyte ram
det borde väl vara tillräckligt för att köra osx eller ?

/Loskan

Har du 1.25GB så räcker ju det oftast rätt bra. Mer minne var ett av tipsen prova de andra två.

Kolla i Systeminställningar så att Processorhastighet är satt till Högsta

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2004-12-07 20:17

sweet!

Tack för hjälpen allihopa, jag är väldigt tacksam!

/loskan

Jag får väl göra som jag alltid gör; råda dig att höja antalet möjliga vnodes.
Här kan du läsa hur du gör, och jag tycker att det blir en märkbar skillnad.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-08 10:09
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag får väl göra som jag alltid gör; råda dig att höja antalet möjliga vnodes.
Här kan du läsa hur du gör, och jag tycker att det blir en märkbar skillnad.

nar jag forsoker andra, sa sager den att det inte gar. vad gora da?

Ursprungligen av leonardo:

Kolla i Systeminställningar så att Processorhastighet är satt till Högsta

När jag gör det så sätter fläkten igång genast och låter en del jämnfört med att ha processorn inställd på Automatisk, är det så för er också?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-07 22:11
Ursprungligen av Filip Nyman:

När jag gör det så sätter fläkten igång genast och låter en del jämnfört med att ha processorn inställd på Automatisk, är det så för er också?

Så är det för alla iom att datorn då arbetar på högsta proccesorkraft och blir varmare, när du har den på automatisk så anpassar sig den efter vad du gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-08 11:03
Ursprungligen av Filip Nyman:

När jag gör det så sätter fläkten igång genast och låter en del jämnfört med att ha processorn inställd på Automatisk, är det så för er också?

Du kanske har någon process som suger processorkraft. Testa Aktivitetskontroll (ligger i Utilities (verktygsprogram) i Applications (Program))

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-08 13:11
Ursprungligen av Errol Garner:

Detta kan hjälpa
Städa datorn med Xupport http://www.computer-support.ch/Xupport/

En liten förklaring:

På nätterna kör OS X några script för att rensa datorn från diverse skröfs.
Så om du brukar stänga av eller sätta din dator i vila under natten, kan du behöva aktivera dessa script manuellt.

Detta kan man göra med bla ovannämnda program eller i terminalen om man vågar sig på det

/ Terhi

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-08 01:54
Ursprungligen av loskan:

Safari samt i finder, t.ex. när man ska fylla i ett formular så går det otroligt segt, man får liksom vänta på att boksäverna kommer, jag vet att det inte är uppkopplingen det är fel på eftersom jag har ett kabel modem.

Ta bort favikonerna. Läs mer här.
Du kommer att förvånas över hur stor skillnaden är, varannan vecka brukar jag ta bort den där mappen.

Lev med det lilla surret och ha fullfart. man vänjer sig. Hade en Quicksilver G4:a i 3 år. Allt blir tyst efter man levt med en sådan. Vet inte vart Steve.J fick iden från att sätta i en dammsugar motor i en Dator. Min nya Imac är så tyst i jämnförelse att man får en tår i ögat att man numera hör barnen skrika trots att datorn är påslagen.

1
Bevaka tråden