Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Populäraste webbläsare?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-08 08:44

Sitter i ett stort webbprojekt, vi vill ju givetvis anpassa det hela för Mac. Vilka är de vanligaste webbläsarna förutom Safari.

Vi har provkört Firefox, Explorer och Safari. Firefox och Explorer funkar på de javaapplets vi använder men inte Safari.

Alltså, vad finns det mer för flitigt använda webbläsare!

Tack på förhand

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-08 09:07

De du räknat upp är helt klart de populäraste.

Vill du gardera kan du även kolla Camino, Opera, eventuellt OmniWeb samt Netscape. Har inte länkar, googla vetja.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-08 09:07

På classic använder man nog fortfarande IE en hel del, tyvärr, och Netscape, både versionerna 4.xx och de senare W3C DOM kompatibla varianterna.

På OS X dominerar troligen Safari som är ganska olika om man har t.ex. OS 10.2 eller 10.3, så man bör nog betrakta den som flera webbläsare om man ska vara noggrann.

Efter Safari (fortfarande på OS X) så tror jag att IE också (jättetyvärr) är ganska stor. Den förefaller också buggigare än samma version för OS 9.

Därefter kommer nog i tur och ordning Firefox (och några som fortfarande har Firebird-versionerna), Camino/Chimera, OmniWeb åsså nån stackare som blivit blåst och skaffat Opera med licens....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-08 09:29

Värt att notera är att iaf senaste Omniweb bygger på Safari, och både Camino, Firefox och Netscape 6/7 bygger på Mozilla. Så egentligen finns det inte så fasligt många webbläsare till OS X.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-08 10:03
Ursprungligen av C-mon:

Värt att notera är att iaf senaste Omniweb bygger på Safari, och både Camino, Firefox och Netscape 6/7 bygger på Mozilla. Så egentligen finns det inte så fasligt många webbläsare till OS X.

Jorå. Men "bygger på" betyder absolut inte att dom renderar kod på samma sätt, eftersom t.ex. Safari och OmniWeb i så fall skulle vara identiska (förutom deras GUI), och då funnes det ju ingen poäng med att göra olika läsare. Även om SAAB använt Ford-motorer under många år, så är det ju helt olika biilar.

Så man ska nog betrakta samtliga läsare som olika varelser och testa samtliga. T.o.m. olika versioner av samma läsare är ju ibland väldigt olika.

Det enda stora problemet med att anpassa för mac som jag upplever det är Internet Explorer. En gång i tiden var IE5/mac den bästa webbläsaren på det här jordklotet (faktiskt), den var helt och hållet skriven för mac och långt bättre än IE5/win - de är två helt olika webbläsare. Men sedan dess har det hänt en del och vill man utveckla sidor med CSS-baserad layout är det knepigt att få det bra i IE5/mac ibland.

Med tanke på att Safari kommer från Apple och följer med alla macar nuförtiden så är macanvändare mera benägna att byta webbläsare än PC-användare (den stora windowsanvändande massan vet nog inte ens vad en webbläsare är, för dom är det där blåa e:et samma sak som internet). Det är egentligen bara OS 9-användare som det är synd om, de har ju generellt sett inte möjlighet att använda Safari/Camino/Firefox (undantag finns faktiskt). Nu är blir dock OS 9-användarna allt färre som väl är och det handlar nog snart om tiondels procent av alla besökare på en sajt (vilket man inte kan säga om IE5/win-användarna tyvärr).

Ursprungligen av Danne V:

Jorå. Men "bygger på" betyder absolut inte att dom renderar kod på samma sätt, eftersom t.ex. Safari och OmniWeb i så fall skulle vara identiska (förutom deras GUI), och då funnes det ju ingen poäng med att göra olika läsare. Även om SAAB använt Ford-motorer under många år, så är det ju helt olika biilar.

Men nog blir väl renderingen lika för alla program som använder WebKit? Det är ju fysiskt samma renderingsmotor (dvs alla programmen anropar samma renderingsmotor som OS:et tillhandahåller).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-08 22:01
Ursprungligen av Adrian B:

Men nog blir väl renderingen lika för alla program som använder WebKit? Det är ju fysiskt samma renderingsmotor (dvs alla programmen anropar samma renderingsmotor som OS:et tillhandahåller).

Nu blir jag osäker, men tror inte det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-08 22:05
Ursprungligen av Danne V:

Nu blir jag osäker, men tror inte det.

Öhm, jo så är det väl!? Nån som är ordentligt insatt som kan reda ut detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-09 01:02
Ursprungligen av tjogin:

Öhm, jo så är det väl!? Nån som är ordentligt insatt som kan reda ut detta?

Tror att omnigroup har modifierat webkit något. Hur som helst så bytte jag tillbaka till Omniweb för 2 veckor sedan. Rikgig mac.app till skillnad från Firefox, stöd för RSS och klarar Javascript bättre än Safari. Inte så snabb och rendera men en av mina burkar är en 2x2.5 G5 och där går allt snabbt..

Struligast med att mac-anpassa en site är nog netscape 4.x och tidiga versioner av explorer 5.
Jag har 8 % Netscape 4 på en av mina siter där mac-användarna utgör 42 % (följt av robotar 26% och w2k 10%)

Mina 5 ören...

Ursprungligen av Adrian B:

Men nog blir väl renderingen lika för alla program som använder WebKit? Det är ju fysiskt samma renderingsmotor (dvs alla programmen anropar samma renderingsmotor som OS:et tillhandahåller).

Nu kommer jag inte ihåg hur det är med de senare versionerna, men omniweb (5) kör med en egen variant utav webkit, den användar alltså inte det webkit api som finns i osx, utan de har en del egna tillägg, så omniweb kommer aldrig att använda exakt samma som safari. Vilket ju även betyder att de dels kommer ligga litegrann efteråt så fort apple uppdaterar systemets webkit ramverk, och därför kan renderingen skilja mellan omniweb och andra webkit baserade läsare (tex safari)

Ursprungligen av Danne V:

Finns det någon på mac som använder Opera, med undantag av folk som köpt senaste Dreamweaver (där den följer med) och bara har den för att kolla egna sajter i?
Det är nog väldigt få i så fall.

Ja, jag var inte så tydligt, det var egentligen en fråga angående Mondos uppräkning av webbläsare för PC. Läser man CSS-sajter brukar ofta Opera nämnas så jag tänkte att den kanske är större på PC, även om jag ska erkänna att jag inte kollar i Opera alls.

Ursprungligen av johan dansk:

Nu kommer jag inte ihåg hur det är med de senare versionerna, men omniweb (5) kör med en egen variant utav webkit, den användar alltså inte det webkit api som finns i osx, utan de har en del egna tillägg, så omniweb kommer aldrig att använda exakt samma som safari. Vilket ju även betyder att de dels kommer ligga litegrann efteråt så fort apple uppdaterar systemets webkit ramverk, och därför kan renderingen skilja mellan omniweb och andra webkit baserade läsare (tex safari)

Ja, det stämmer, det visste jag ju egentligen eftersom jag läst John Grubers recension av Omniweb:

Now, the bad news. As stated in my public beta review, Omni made an engineering decision to base OmniWeb 5’s rendering engine on the lower-level open source WebCore, rather than the higher-level Web Kit.

Omni had their reasons for doing so (see the public beta review for details). The enormous downside to this decision, however, is that OmniWeb’s rendering capabilities are woefully behind the times. OmniWeb 5.0’s rendering engine is based on WebCore v85, which corresponds to Safari 1.0 from June 2003. The current version of Safari (1.2.3) is based on WebCore v125.9.

Safari 1.0 contained a very good, very capable rendering engine. But Safari 1.2’s renderer is much better, and much more compatible. When web developers test for browser compatibility, they test against the latest version of Safari. This means that some sites that work in Safari 1.2 do not work in OmniWeb 5.0.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-08 22:19

De du bör koncentrera dig på är följande:

Mac: Safari, Mozilla Firefox, Netscape 7 och Internet Explorer.
Windows: Internet Explorer, Mozilla, Mozilla Firefox och Netscape 7.

Opera då?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-08 23:14
Ursprungligen av Adrian B:

Opera då?

Finns det någon på mac som använder Opera, med undantag av folk som köpt senaste Dreamweaver (där den följer med) och bara har den för att kolla egna sajter i?
Det är nog väldigt få i så fall.

1
Bevaka tråden