Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express och D-Link 624?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-31 22:12

Hjälp!

Jag har sedan länge ett trådlöst nät med routern samt 1 PC och 1 iBook. Funkar perfekt. Ville utöka räckvidden (och kunna strömma musik såklart) och skaffade en AP Express.

Nu har jag inte lyckats efter att ha testat alla (?) varianter. Blir snart galen...lampan på APExpressen blinkar bara gul och vill liksom aldrig bli grön.

Vad göra? Funkar utökningen bara med Apples egna produkter?

En mycket intressant fråga i allmänhet. Vilka typer av enheter går att "utöka" med vilka typer av enheter i WIFI-nät?
Tänk så här bara. Om, jag säger bara om, man delade nätverk med grannen av någon märklig anledning. Och så är räckvidden litet snål i övre etaget. Då skulle man kanske vilja "fånga upp" signalen där den är stark och skicka den vidare. Om sedan grannens manick är en netgear låda, kanske en router/switch, inte vet jag, det är ju hypotetiskt, det skulle ju kunna vara det eller hur. Har sådana enkla lådor stöd för eterburen utbyggnad av det slag som erbjuds mellan AirPort-stationer och AP Express? Hypotetiskt alltså.

MR

Det går att få AirPortExpress att funka med D-Link 624. Sök här på forumet så hittar du flera trådar.

Vill man att det ska vara smidigt ska man alltid utöka nätverket med grejer från samma tillverkare. Det är inte helt standardiserat hur allting funkar med den typen av nätverk.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2004-11-30 08:32

går det koppla in Airport Express med en vanlig router? ex, http://www.webhallen.com/prod.php?id=9662
alltså kan man använda Express som en basstation för WLAN.

*redigerat*
hitta en annan router http://www.webhallen.com/prod.php?id=17513, men min fråga är egentligen om det går att fixa WLAN och LAN, eftersom jag har dator här som jag både vill kunna använda trådlöst och ej trådlöst.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 09:13

Jag har också D-Link. Enda problemet är att du inte kan konfigurerar D-Links basstation med Apples verktyg. När du startar Administrationsverktygen för att göra inställningar hittar det helt enkelt ingen Airport i ditt nät. Den nya Airporten kör ett eget nät som du inte är ansluten till.

1 Anslut den nya Expressen till elnätet.
2 Byt till det nya Airportnätverket i Systeminställningarna (dvs den nya Expressen)
3 Starta administartionsverktygen och välj att Expressen ska ansluta till ett befintligt nätverk (ditt gamla) och gör andra önskade inställningar (t ex för anslutning till ljudanläggning)
4 Byt tillbaka till ditt gamla Airpotrtnätverk (Systeminställningarna igen)

Nu ska Expressen fungera.

Ursprungligen av mrubenson:

Det går att få AirPortExpress att funka med D-Link 624. Sök här på forumet så hittar du flera trådar.

Vill man att det ska vara smidigt ska man alltid utöka nätverket med grejer från samma tillverkare. Det är inte helt standardiserat hur allting funkar med den typen av nätverk.

Har sökt, men inte funnit svar på min fråga...

Jag har dlink 614+, och en AE, och det funkar bra att streama musik. Men jag skulle vilja använda AE:en som en förstärkare för D-link-nätet, men får det inte att lira.

Vill minas att jag läste häromdagen om någon som fått det att fungera, men som inte skrev hur.

Så är det någon som lyckats?

har samma kombination...

men jag får inte det att funka alls. jag har internet via d-linken och skulle vilja andvända AE till musik och printern -- hur gör man? det lyser bara gult i AE och datorn hittar inte den... snälla hjälp

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-08 07:41

Jag har en DI-614+ och har fått den att lira med min Express delvis (inte WDS). Från kabelmodemet har jag dragit nätverkskabel till DI-614. Fixar inställningarna på den, 128 WEP lösenord. Kopplar in min Express i eluttaget och resettar den så att den är nollställd. Byter Airportnätverk till det nya Apple XXXXXX. Startar Airport Express adminverktyget. Väljer att den ska ansluta till befintligt nätverk. Anger 128bitars WEP och anger lösenordet med $-tecken före. Startar om expressen med nya inställningar, och - Voila!
Läs mer här:
http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.6898fa3f

Om någon kan få den att fungera som förstärkare, hör av er!
/anders

1
Bevaka tråden