Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Man kan som säljare bli blåst via Payson! VARNING

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 21:20

Jag har en köpare som nästan är för ivrig att köpa en PB Titanium. Hittar inte hans namn på hitta.se eller eniro (inte heller nån med det namnet på adressen han uppgett). Han vill gärna ta det genom Payson och nu undrar jag om det finns nån möjlighet att bli blåst trots "betalningsgaranti"?

Senast redigerat 2004-12-07 17:58
  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 21:41

den personen har jag också råkat ut för!
Han ville köpa min 12" PB genom payson, extremt posetiv lät han även.

Meddelandet följer, är det samma?

Citat:

Hej !!!

Jag är Väldigt intresserad av din dator och köper
den genast.
Eftersom det handlar om rätt mycket pengar så
undrar jag om vi
kan ta affären genom payson (www.payson.se) Detta
funkar som så att jag
skaffar ett konto hos payson där jag kan föra över
pengar till deras bankkonto
och anger din e-mail.när jag gjort det så
kontaktar dom dig på mail och säger
beloppet dom mottagit och från vem min namn,
adress osv sedan skickar du varan .
Jag tar emot den godkänner den genom att klicka på
en länk.Sen får du ett mail från payson igen
där du i sin tur får en länk där du kan föra över
pengarna till ditt eget bankkonto.
Detta garanterar 100% säkerhet hos oss båda.
Eftersom jag inte kan ta tillbaka pengarna utan
dit medgivande
.Kan vi ta affären på detta sättet så allt blir
okaj så köper jag din dator
på desamma.hör av dig så för jag över pengarna
direkt till payson.Har använt payson tidigare när
jag köpte båt motor över nätet
...www.tradera.se kör med payson som huvudlösning
och många tycker det är super
denna länken förklarar: https://www.payson.se/
prod/guarantee/default.aspx?s_m=4&m_m=6

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 22:00

Det är identiskt! Anade lite ugglor i mossen... Hade han inte varit så "på" hade det varit lätt att gå på det, undrar vad det är för snubbe? Tack för varningen!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 22:03

det var hans entusiasm som gjorde även mig lite obekväm, sen det faktum att mailet inte alls refererade till just min dator utan var väldigt "spam formulerat".

Nån påk som hittat en lucka i payson kan tänkas?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 23:11

Det måtte nog vara så att det finns nån lucka... Texten är också så uppdelad, ser ut som den är kopierad med tanke på meningsslut och radbyte (nu när man tittar efter).

Jag har också fått exakt samma mail ang en 17-tums PowerBook.

Maila Payson och upplys om denna tråden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-07 17:01
Ursprungligen av Mats Björnström:

Maila Payson och upplys om denna tråden.

Done! Gav alla upgifter om honom inkl IP-nummer och bad dem höra av sig om vad de kommer fram till. Fortsättning följer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-07 17:56

Jag fick det här svaret från Payson så mitt råd är precis vad alla säger om internethandel:

Prata med köparen/säljaren.
Se till att det finns ett telefonnummer och en adress som stämmer med det köparen/säljaren uppger.
Var medveten om att betalningstjänster som Payson inte är "vattentäta"!

Hej!

Detta är ett bedrägeriförsök, skicka ej varor till honom

Med vänlig hälsning

Payson support

Inte för att jag är på väg att sälja något, men det känns bra att känna till detta. Snabbt svar av Payson också, det gillar vi.

Men ett väldigt kort svar! Hur går det till? Kan man lita på Payson i vanliga fall? Inte mycket kött på benen inte..

/Stefan

  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 20:15

Ett perfekt opportunity att p-p-p-powerbook'a honom!! Scam the scammer och följ upp här!!

/jensa

Jag kan säga att jag var väldigt nära att träffa en överenskommelse med honom igår kväll, trots att det hela kändes tveksamt från start så tog på något sätt hans vilja att handla grejer till utsatt pris överhanden. Det sista jag mailade till honom var dock en förfrågan om ett fullständigt namn med tillhörande adress och telefonnummer som gick att kontrollera via exempelvis Eniro.se samt att jag för sakens skull bad honom intyga att han inte hade några andra avsikter än att fullfölja affären så som avtalat och utan dröjsmål. Vet inte vilken del i önskemålet som blev för mycket men sedan dess har jag inte hört mer ifrån honom.

Är dock fortfarande väldigt nyfiken på HUR han planerade att luras. Kan man överhuvudtaget lita på Payson? Deras korta svar ökar ju inte precis tillförlitligheten. Någon som använt deras tjänster?

Återigen stort tack till 99mac, fast på ett helt annat sätt än någon gång tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-07 21:30

Fick nyss ett mail där han fortsätter:

hej jag har betalat payson och dom säger att du får bekrätelse mail på fredag...
eftersom dom har fullt up...

mvh peter...

Jag skrev tilbaka att han ska försvinna fort som f-n innan jag polisanmäler honom. Inte för att det hjälper antagligen men man kanske skrämmer honom lite... Händer det nånting om man har ett IP-nummer och polisanmäler en sån här sak?

Senast redigerat 2004-12-07 21:40
Ursprungligen av Earth:

Fick nyss ett mail där han fortsätter:

hej jag har betalat payson och dom säger att du får bekrätelse mail på fredag...
eftersom dom har fullt up...

mvh peter...

Jag skrev tilbaka att han ska försvinna fort som f-n innan jag polisanmäler honom. Inte för att det hjälper antagligen men man kanske skrämmer honom lite... Händer det nånting om man har ett IP-nummer och polisanmäler en sån här sak?

Var det hela planen? Han hoppades att du/ni skulle skicka prylarna utan att vänta på bekräftelse? Finns det verkligen folk som går på såna triviala grejer?

Att skapa ett mail så det ser ut som att det kommer från payson är värdens enklaste grej. Bara att ange i epostprogrammet vilken adress man har samt svarsadress. Att den sen är felaktig har ju ingen betydelse. man kan ju då skicka ett mail till den tänkta köparen så det ser ut som att det kommer från Payson och på så sätt lura personen att skicka datorn. Att Payson använder mail som bekräftelsemetod känns inte så trovärdigt, de har garanterat något säkert e-transaktionssystem.

Så detta luktar bedrägeri i allra högsta grad.
En kompis blev blåst på E-bay på liknande sätt i USA nu i höst. Han skulle köpa en powerbook och var inte 100% insatta i E-bays betalningsrutiner och litade på säljaren. Han blev blåst på 12000:-

Polisen, banken och FBI är inkopplade men de säger att fallet är i princip hopplöst att lösa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-09 02:49

Detta verkar vara en bedragare som inte enbart är intresserad av datorer utan även annan hemelektronik. Se länk nedan:

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=74978&hl=payson
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=76324

Det är kanske denna person som kommit tillbaka efter en vända hos farbror blå:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=222589

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-07 22:43
Ursprungligen av Hagelin:

Var det hela planen? Han hoppades att du/ni skulle skicka prylarna utan att vänta på bekräftelse? Finns det verkligen folk som går på såna triviala grejer?

Mnja förutom det första mailet som adji postat var det här det tredje sen jag slutade svara. (Stavning och särskrivning säger också en hel del om honom).

Mail 1:

Peter Källberg
Spångatan 33
21153
Malmö

jag får väll ta payson garantin har inget val precis man vill vara säker när
man handlar jag måste ha din dator så snarast som möjligt så jag tar den...
skickar pengarna imorgon till dom du bör få bekrätelse imorgon hoppas man..
ta bort annonsen från blocket är du snäll...

hör av dig med Koli när du har skickat :=)

mvh

peter

Mail 2:

hej..

skicka till

*samma namn & adress*

jag betalar pengarna idag till payson! du bör få bekrätelse snart från dom
hoppas man...

mvh

Peter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-08 00:33

Varför inte ta resten nu när jag ändå kommit igång... för vad det kan vara värt.

Brevet skickades via ett webb-formulär på www.blocket.se angående
din annons "Mac Powerbook Titanium G4 1Ghz 15,2" TFT".

Personen som kontaktade dig känner alltså inte till din e-postadress
förrän du svarar på detta brev. Observera att vi inte kan veta
om avsändarens e-postadress orders@datatraders.net är korrekt
angiven.

Utskicket gjordes från ip-nummer 210.108.203.252 klockan 10:58:54 den
4/12 2004
Webbläsare som användes var: "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0;
Windows NT 5.1) Opera 7.54 [sv]"

Ursprungligen av Earth:

Varför inte ta resten nu när jag ändå kommit igång... för vad det kan vara värt.

Brevet skickades via ett webb-formulär på www.blocket.se angående
din annons "Mac Powerbook Titanium G4 1Ghz 15,2" TFT".

Personen som kontaktade dig känner alltså inte till din e-postadress
förrän du svarar på detta brev. Observera att vi inte kan veta
om avsändarens e-postadress orders@datatraders.net är korrekt
angiven.

Utskicket gjordes från ip-nummer 210.108.203.252 klockan 10:58:54 den
4/12 2004
Webbläsare som användes var: "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0;
Windows NT 5.1) Opera 7.54 [sv]"

Från mitt meddelande:

Utskicket gjordes från ip-nummer XXX.XXX.XXX.XXX klockan 10:59:44 den 4/12 2004
Webbläsare som användes var: "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1) Opera 7.54 [sv]"

Jämför särskilt tiderna. Vill förresten inte posta folks IP-nummer, inte ens hans, men det kan ju likna nått som redan är postat...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-08 09:09

Earth,

Haru ringt bylingen om detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-08 09:37

Borde väl göra det men har lixom inget förtroende för att de kommer ägna tid åt det, än mindre haffa busen...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-08 10:07
Ursprungligen av Earth:

Borde väl göra det men har lixom inget förtroende för att de kommer ägna tid åt det, än mindre haffa busen...

Fan vet. Detta kanske är en bit i ett större pussel som dom väntat på för att kunna klämma dit ett helt rövarband.
Jag har väl heller inget jätteförtroende för dom, men då och då blir man glatt överraskad.
Förresten är det ju den där sköna känslan att för en gångs skull faktiskt göra nåt istället för att nöja sig med att gå och svära och knyta näven i fickan....
Ring dom du, eller åk ner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-08 10:42

Visst är det så, man ska inte skylla på andra för sina förutfattade meningar! Har fortfarande brevväxling med Payson och ser om de tänker göra nånting eller om jag själv ska göra slag i saken.

Så länge kan jag med hjälp av svar från Payson beskriva hur bedrägeriet skulle gått till och att deras tjänst är helt säker att använda (enligt dem i alla fall) om man gör på rätt sätt.

Skickade den här frågan:

Hur skulle bedrägeriet gått till? Är inte eran tjänst "vattentät"?? Kan ju vara bra att veta om det finns luckor i säkerheten eller "betalningsgarantin"!

Och fick det här svaret:

Hej!

Vår tjänst är vattentät, detta bedrägeriförsök går ej via Payson alls. Det han gör är att han skickar ett mail till mottagaren där han uppger att mottagaren fått pengar vilket mottagaren ej har fått. Liknande fall kan man jämföra med bedrägeriförsök hos bankerna. Det finns folk som skickar hem ett brev där dom skriver att det är t.ex. handelsbanken som är avsändare, och där det står att han har fått pengar, mottagaren av brevet skickar då iväg varan och har på detta sätt blivit lurad.

Som du förstår har betalningen aldrig gått in i vårt system alls, men självklart ger denna bedragare Payson dåligt rykte och vi gör allt vi kan för att stoppa bedragare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-08 14:48

Vi har polisanmält honom, jag kan tyvärr inte gå in på mer information, hoppas du förstår det.

Med Vänlig Hälsning

Payson Support

Bor precis vid spångatan. Kan ju lulla förbi när jag går ut med hunden och kolla om det finns någon med samma efternamn på 33. Bara för skojs skull.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-08 18:13

Jag tänker mig att ingen vid det namnet bor där men att han kanske satt upp en namnskylt på dörren. Han bör väl ta emot det han lyckas lura folk till att skicka på adressen han angivit, eller jobbar kanske på Posten och har den adressen som sitt distrikt... eller nåt. Vore spännande att veta så kolla gärna.

Ursprungligen av Earth:

Jag tänker mig att ingen vid det namnet bor där men att han kanske satt upp en namnskylt på dörren. Han bör väl ta emot det han lyckas lura folk till att skicka på adressen han angivit, eller jobbar kanske på Posten och har den adressen som sitt distrikt... eller nåt. Vore spännande att veta så kolla gärna.

Hann inte med det under gårdagen (flickvännens födelsedag), men jag har inte glömt det. Får se om jag hinner idag, annars senast under morgondagen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-09 13:41
Ursprungligen av ohennig:

Hann inte med det under gårdagen (flickvännens födelsedag), men jag har inte glömt det. Får se om jag hinner idag, annars senast under morgondagen.

När du är ute på såna där jättehemliga deckaruppdrag och löser kluriga mysterier, använder du den där himlans listiga förklädnaden du har på din avatar, då?

  • Medlem
  • 2004-12-09 23:05
Ursprungligen av Danne V:

När du är ute på såna där jättehemliga deckaruppdrag och löser kluriga mysterier, använder du den där himlans listiga förklädnaden du har på din avatar, då?

*lol*

Bevaka tråden