Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1.7GHZ G4 från Sonnet

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sonnet släpper nu en 1.7 GHZ processoruppgradering och sänker priset på en del äldre modeller. Med tanke på dollarraset så är det nu bra läge att uppgradera gamla Powermacar.
http://www.sonnettech.com/news/press/pr2004/pr120704_sg4_prcdrop.html

1,7 GHz! Skulle inte sitta fel i min Sawtooth. Någon som har beställt direkt från Sonnets Online Store eller t.ex. från OWC?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-12-08 17:55

flaskhalsar?

Ursprungligen av Leif Karlsson:

1,7 GHz! Skulle inte sitta fel i min Sawtooth. Någon som har beställt direkt från Sonnets Online Store eller t.ex. från OWC?

Jag sitter också med en 400MHz 'Sawtooth' och funderar allvarligt på 1.7GHz. Jag har sedan tidigare installerat 1.5GB SDRAM och ett ATI Radeon 8500 grafikkort, en Superdrive (Pioneer 107) och USB2 PCI-kort. Vad som får mig att tveka är systembussen på 100MHz. G5an är mycket snabb och det är kanske bättre att stoppa pengarna i en sådan?

Bosse

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-12-07 21:16

Det var en rejäl sänkning av priset. återstår att se hur det avspeglar sig på priserna i Sverige. Kanske kan bli lite nytt liv i den gamla G4:an.

/c

Jo det märktes en markant skillnad när jag gick upp från 350MHz till 1,2GHz

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-12-07 22:11
Ursprungligen av Pocahontas:

Jo det märktes en markant skillnad när jag gick upp från 350MHz till 1,2GHz

Det man funderar över är om det är lönt att uppgradera en gammal dator som min (G4/400). Jag är iofs jäkligt nöjd med den men man väger ju detta mot att köpa en ny. Jag har följt dina inlägg i frågan och jag förstår att du inte ångar dig. Helt klar är att det kommer i en annan dager med dessa prissänkningar.

/c

Har en Cube 450 som kunde vara kul att få upp i 1,7 ghz. Dock kostar det några spänn, men framför allt antar jag att det kräver en skaplig fläkt som gör att kuben inte längre är helt tyst. Stämmer det?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-08 08:36
Ursprungligen av Ian Curtis:

Har en Cube 450 som kunde vara kul att få upp i 1,7 ghz. Dock kostar det några spänn, men framför allt antar jag att det kräver en skaplig fläkt som gör att kuben inte längre är helt tyst. Stämmer det?

Det lär den nog behöva och då förlorar den sin charm.

Mitt råd är att du låter kuben vara i sitt nuvarande skick och skaffar en annan dator ifall du behöver något som går snabbare.

Pocas Sawtooth blev stulen. Jag vet inte om han fick ut något på försäkringen för uppgraderingsprocessorn?

Ursprungligen av Ian Curtis:

Har en Cube 450 som kunde vara kul att få upp i 1,7 ghz. Dock kostar det några spänn, men framför allt antar jag att det kräver en skaplig fläkt som gör att kuben inte längre är helt tyst. Stämmer det?

Giga Designs har nyligen släppt en uppgradering till 1.3 GHz som de lovar skall gå att köra i en Cube utan att behöva någon fläkt. Gissningsvis märks ett trefaldigande av klockfrekvensen på prestandan...

  • Medlem
  • 2004-12-08 17:08
Ursprungligen av Tiny Turtle:

Giga Designs har nyligen släppt en uppgradering till 1.3 GHz som de lovar skall gå att köra i en Cube utan att behöva någon fläkt. Gissningsvis märks ett trefaldigande av klockfrekvensen på prestandan...

Närmare bestämt den här:
http://gigadesigns.com/productsM71213CN.html

Men en G5:a kostar väl aningens mer än en G4-1.7?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-09 10:53
Ursprungligen av Tiny Turtle:

Men en G5:a kostar väl aningens mer än en G4-1.7?

Jo, men man får ju några tusen för PM G4:an också.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-12-09 11:30

Det är så jag tänker också

Ursprungligen av Tiny Turtle:

Men en G5:a kostar väl aningens mer än en G4-1.7?

Precis! Jag har följt vad som skrivits om kommande chips, och även om jag hade pengarna skulle jag inte köpa en G5 idag. De är väldigt fina men jag är säker på att de kan bli bättre. Sedan är det de med att om du vill ha en extra optisk enhet får det bli en extern. Varför inte en G5 med dubbla Superdrive?

Är det någon som vet om det går att stoppa in ett ATI Radeon 9600 till 9800 grafikkort i en "Sawtooth"? Vad jag kan förstå från Apple Care är det inte möjligt att dra nytta av Core Image med ATI Radeon 8500. Då skulle 10.3.7 bli sista systemuppdateringen med någon mening för mig, och samtidigt innebära att ett köp av G5 blir aktuellt nästa år?

Jag läste precis några inlägg i MacCentral som hävdar att det nya 1.7GHz (Sonnet) är långsammare än 1.4GHz (Sonnet) pga avsaknad L3 Cache. Några kommentarer? 1.4:an kan ju visa sig vara ett bättre köp?

Bosse
G4 400MHz "Sawtooth"
1.5GB SDRAM
ATI Radeon 8500
USB2 PCI kort

1
Bevaka tråden