Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Express: Vilket skit!

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-01 22:01

Lånade hem en APE och testade lite ikväll. Vilket skit! Taskig räckvidd, omöjlig att resetta, totalt okompatibel med t.ex. Netgearprylar. VARING!! Köp inte denna skitprodukt.

  • Medlem
  • 2004-12-01 22:14

Jag tycker absolut INTE att det är en skitprodukt! Tvärtom, jag är helnöjd! Vi har ett ganska stort hus och jag har provat med många olika aiportliknande grejer och ingen annan har räckt i hela huset! Dessutom är den så lätt att använda, plugga in skrivare och nätverk så har du en nätverksskrivare och trådlöst internet! Kan inte bli bättre eller enklare!

Köp denna underbara produkt!

Att den inte fungerar med Netgear (eller någon annan tillverkare än Apple) är ju ingen hemlighet.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 22:57

Funkar klockrent mot min Netgear 614 och räckvidden är det heller inga problem med.

Ursprungligen av Adrian B:

Att den inte fungerar med Netgear (eller någon annan tillverkare än Apple) är ju ingen hemlighet.

AE funkar nog med en hel del routrar. Det finns en lista någonstans på nätet där kompatibla basstationer finns.

Ursprungligen av Solitere:

AE funkar nog med en hel del routrar. Det finns en lista någonstans på nätet där kompatibla basstationer finns.

Den fungerar inte som den gör med Apples egen basstation, dvs att den kan automatiskt bli en accesspunkt i ett existerande nät, se längst ner på Apples sida:

5. AirPort Express can extend the range only of an AirPort Extreme or AirPort Express wireless network.

Ursprungligen av Adrian B:

Den fungerar inte som den gör med Apples egen basstation, dvs att den kan automatiskt bli en accesspunkt i ett existerande nät, se längst ner på Apples sida:

5. AirPort Express can extend the range only of an AirPort Extreme or AirPort Express wireless network.

Men heiko säger att hans fungerar klockrent med en Netgear 614?!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-03 17:39
Ursprungligen av iJohannes:

Men heiko säger att hans fungerar klockrent med en Netgear 614?!

Ja, just det. Nu börjar jag snart svänga över till den mörka sidan igen...
Vad är sanningen om det, kan APX bli en "klient" till NG614? Kan jag "koppla ihop" min APX med en NG614, surfa och strömma musik till stereon (via NG614) samtidigt. Endast kopplingsscheman och konfigfiler är gott nog som svar

Ursprungligen av iJohannes:

Men heiko säger att hans fungerar klockrent med en Netgear 614?!

Ja, då är det fel på Apples sidor i så fall Jag har inte testat själv, jag bara utgick ifrån att Apple inte skulle skriva så om det inte var sant (om APX kan automatiskt förlänga alla nät så borde det ju vara en bra sak att göra reklam för kan man tycka).

  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 09:57
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, då är det fel på Apples sidor i så fall Jag har inte testat själv, jag bara utgick ifrån att Apple inte skulle skriva så om det inte var sant (om APX kan automatiskt förlänga alla nät så borde det ju vara en bra sak att göra reklam för kan man tycka).

Det fungerar tydligen bara med vissa routrar, så Apple vill nog inte lova för mycket. Det fanns en sajt med en lista, men den är nere sedan en tid tillbaka.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2004-12-07 19:20

Hmm

Betyder det alltså att följande setup skulle funka:
Jag har en G3:a ansluten med kabel till en Netgear814 och funderar på att köpa och koppla en APX till stereon. Skulle AirTunes hitta fram till stereon från G3an då?

  • Medlem
  • 2004-12-07 21:50
Ursprungligen av gyllis:

Betyder det alltså att följande setup skulle funka:
Jag har en G3:a ansluten med kabel till en Netgear814 och funderar på att köpa och koppla en APX till stereon. Skulle AirTunes hitta fram till stereon från G3an då?

Netgear 814 är väl en ingen trådlös router vad jag vet. Du bör dock kunna koppla in APX med tråd och ansluta den som klient men även som basstation bör fungera. Jag har provat båda kopplingarna med min Netgear 614 och det fungerar. Om Netgear har en Uplink-port så använd den. (Kolla att AirTunes fungerar på G3. Med OSX bör det väl gå.) KOLLA om APX kan konfigureras från en G3'a också!!

Senast redigerat 2004-12-07 22:37
  • Medlem
  • Östersund
  • 2004-12-08 09:17
Ursprungligen av petah:

Netgear 814 är väl en ingen trådlös router vad jag vet. Du bör dock kunna koppla in APX med tråd och ansluta den som klient men även som basstation bör fungera. Jag har provat båda kopplingarna med min Netgear 614 och det fungerar. Om Netgear har en Uplink-port så använd den. (Kolla att AirTunes fungerar på G3. Med OSX bör det väl gå.) KOLLA om APX kan konfigureras från en G3'a också!!

Tackar!
Oops, MR314 är det ju jag har :rolleyes: AirTunes ska mkt riktigt funka med G3 & >OSX.3.6
Hur menar du att jag ska använda uplink-porten? Där har jag ju idag bredbandslinan inkopplad.
Om din 614 funkar så tror jag att jag chansar och klickar hem en APX....

  • Medlem
  • 2004-12-08 20:43
Ursprungligen av gyllis:

Tackar!
Oops, MR314 är det ju jag har :rolleyes: AirTunes ska mkt riktigt funka med G3 & >OSX.3.6
Hur menar du att jag ska använda uplink-porten? Där har jag ju idag bredbandslinan inkopplad.
Om din 614 funkar så tror jag att jag chansar och klickar hem en APX....

Med Uplink menas en port till vilken man kan ansluta en hub. Bredbandet är kopplat till WAN-porten. I och med att din router ÄR trådlös så borde du väl kunna följa det receptet som jag själv använt för att strömma musik. Se mitt tidigare inlägg i denna tråd. APX är ju 802.11b-kompatibel. Om det går att strömma musik över den standarden vet jag inte. Om det inte finns en särskild Uplink-port så prova med att koppla APX via tråd till någon av de 4 portarna.

Ursprungligen av petah:

Med Uplink menas en port till vilken man kan ansluta en hub. Bredbandet är kopplat till WAN-porten. I och med att din router ÄR trådlös så borde du väl kunna följa det receptet som jag själv använt för att strömma musik. Se mitt tidigare inlägg i denna tråd. APX är ju 802.11b-kompatibel. Om det går att strömma musik över den standarden vet jag inte. Om det inte finns en särskild Uplink-port så prova med att koppla APX via tråd till någon av de 4 portarna...

... och möjligen använda korsad ethernet-kabel om din router saknar autosensing.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 18:39
Ursprungligen av iJohannes:

Men heiko säger att hans fungerar klockrent med en Netgear 614?!

Som sagt, den funkar utan några som helst problem och idag har den gått från morgonen tills nu på kvällen utan avbrott.

Bästa produkten som Apple har kommit ut med.

Drömmen hade vart om man även kunde köra bild och film så man slapp dra kablage i lägenheten när man vill så på en film.

Ursprungligen av heiko:

Drömmen hade vart om man även kunde köra bild och film så man slapp dra kablage i lägenheten när man vill så på en film.

En våt dröm för mig; hoppas det släpps en QT som kan detta. Men det måste det ju göra, jag menar, det är ju Apple som gör den!

Ursprungligen av scooterbabe:

En våt dröm för mig; hoppas det släpps en QT som kan detta. Men det måste det ju göra, jag menar, det är ju Apple som gör den!

Det är fördröjning i ljudet. Så bild och ljud skulle vara helt i osynk. Men om man buffrade en viss bit, så borde det gå rent teoretiskt givetvis.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Det är fördröjning i ljudet. Så bild och ljud skulle vara helt i osynk. Men om man buffrade en viss bit, så borde det gå rent teoretiskt givetvis.

Det är en fördröjning eftersom det buffrar, ja. Men de elektromagnetiska vågorna går ju från datorn till AE med "tankens hastighet"™, så nog skulle det vara möjligt att hålla bild och ljud synkat.

Problemet är nog inte att släppa ett QT som klarar detta, utan snarare att apple verkar ha lagt ner QT, och inte tar QT på allvar längre...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 23:03

Måste också säga att det är en kanon produkt. Tror det kan vara min bästa investering 2004.

Håller med er övriga. AP Express är tokbra. Räckvidden kan jag verkligen inte klaga på och för att reset:a den så trycker du bara in resetknappen i 5sekunder med ett gem eller liknande medans den sitter i kontakten.. kan det bli lättare??

Enda nackdelen jag ser såhär långt är att det bara fungerar med iTunes och inte QT eller VLC och liknande.

"Okej!" Jag kan sitta i bilen och vara uppkopplad.. AP'n är en D-link DWL-2000AP+ som står i andra änden av huset..

Edit: Ser att ni pratar om Express nu. Jag har Extreme.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-12-02 09:57
Ursprungligen av Wire:

Lånade hem en APE och testade lite ikväll. Vilket skit! Taskig räckvidd, omöjlig att resetta, totalt okompatibel med t.ex. Netgearprylar. VARING!! Köp inte denna skitprodukt.

Märkligt att lägga in en sådan kommentar efter att lånat en kväll!
Att den inte fungerar med billighetsroutern Netgear kan ju lika gärna vara så att det är Netgear som är skit.
Jag är skitnöjd med min AE som fungerar perfekt och helt enligt vad Apple lovat. Har för övrigt erfarenhet av ett antal andra trådlösa routrar som jag installerat åt kunder som tyckt att AE eller express varit för dyrt, men ingen av dessa har varit så driftsäker och enkel att handha som AE och Extreme.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-02 10:47

Själv tycker jag AirTunes fungerar mycket bra. Har inte testat andra funktioner än. Men hittills är jag mycket nöjd.

Ursprungligen av Wire:

Men hittills är jag mycket nöjd.

Tja, alla har rätt att ändra sig antar jag

  • Medlem
  • 2004-12-02 16:21
Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Tja, alla har rätt att ändra sig antar jag

Ja det gick snabbt

Tog två timmar med strul, gråt och avrivet hår innan den funkade igår när jag fick min. Vette fan vad som gick fel, blev något vajsing vid uppdateringen till 4.1 som jag antagligen gjorde i ett känsligt läge. Nåväl. Nu funkar den klockrent, och Airtunes är strålande! Kopplat digitalt hela vägen (med stereokitet) till stereons digital ingång, och jävlar vilket ljud! Imponerad! HAde stereon inkopplad med en 7 meter lång vanlig Audio-kabel förut, vilket var mycket sämre...

Nä, underbar produkt, värd varenda krona!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-03 01:14

Helt ok produkt är det jag har och säga om denna lilla vita skönhet.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-12-04 04:37

Jag fick min APE att fungera smärtfritt med den Asus WLAN router jag hade.
Det enda jag har att klaga på är om man belastar den hårt vid överföring av filer så blir det hack i musiken ibland. Men man kan väl inte få allt för 1400 spänn.

  • Medlem
  • 2004-12-04 10:48

Jag har en Netgear 614 som strömmar musik till stereon via AE. Den enda andra trådlösa enheten är en iMac DV med Mac OS 9.2.2. AE är konfigurerad att "Ansluta till befintligt trådlöst nätverk" från min G5'a. Namnet på mitt trådlösa nätverk är också inskrivet. Under fliken Internet är "Använder DHCP" valt och under Musik har jag aktiverat AirTunes. Vid konfigureringen hade jag AE ansluen till Routern via tråd.

När konfigureringen är klar flyttade jag AE till sin plats nära stereon.

I Netgear bör "SSID broadcast" vara enable så AE hittar nätverket.

I min koppling är Airport Express en Klient. Den förlänger inte nätverket!

Senast redigerat 2004-12-06 19:02
Bevaka tråden