Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Ibook crashar ständigt efter minnes uppgradering

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis installerat 512 MB ram i min Ibook 12" G4 1.2 GHZ. Köpte minnet på Macoteket.

När jag ska starta phoroshop exempelvis kommer det upp en ruta som säger "you need to restart yot computer. Hold down the Power button for several seconds or press the restart button". Får samma fel när jag ska reparera Permissions Repair...

Vad ska jag göra?

Hjääälp!!

O ja, jag har ställt om klockan till 2004 likväl datumet......
Det står 512Mb ram när jag kollar "om den här macen"

Du har drabbats av kernelpanic. Om det kommer efter att du satt i minnet är saken klar – det är fel på det. Begär ett nytt av macoteket.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 20:15

byta minne?

Kör den där diagnos disken nu och ser vad den säger.
Den har arbetat i 10 min nu på utökat test utan något hänt. Den är på Minnes modulen....

Kanske hjälper om man installerar om mac osx?

Edit:

Körde den där diagnos skivan som medföljde ibooken och fick följande meddelande om minnet:

***Felkod***Felokod
2MEM/104/4: DIMM1/J7

***Felkod***Felokod

Hoppas dom kan skicka mig ett minne innan jag skickar tillbaka detta.

Senast redigerat 2004-12-07 21:04

Du har livstids garanti på mnnen

Bifogar lite screenshots och fototn

Resltatet efter att ha kört Tech Tool Pro
Alla andra test gick igenom utan minnet. Att köra utan 512 stickan så "passar" den också.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-15 07:35

Trasiga minnen har man själv råkat ut för, dock till PC... Då blir det lite lustiga fel.

Ursprungligen av nikce:

Trasiga minnen har man själv råkat ut för, dock till PC... Då blir det lite lustiga fel.

Skickade tillbaka det till macoteket. Hoppas dom skickar ett utbytes minne snabbt. Tycker man inte ska behöva skicka tillbaka det trasiga för att få ett nytt. :eek:

En global fråga:

Bör man installera om osx när man uppgraderat hårdvaran i form av minne?
Hur blir det med virtuella minnet osv?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-19 17:45
Ursprungligen av blodsugare:

Skickade tillbaka det till macoteket. Hoppas dom skickar ett utbytes minne snabbt. Tycker man inte ska behöva skicka tillbaka det trasiga för att få ett nytt. :eek:

En global fråga:

Bör man installera om osx när man uppgraderat hårdvaran i form av minne?
Hur blir det med virtuella minnet osv?

nix! inget behövs göras.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-01-13 18:06

Vilket märke var det på minnet du köpet? Funkar det bra (samma märke) nu när du fått nytt?

Ursprungligen av etna:

Vilket märke var det på minnet du köpet? Funkar det bra (samma märke) nu när du fått nytt?

Japp, nu funkar det super

1
Bevaka tråden