Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad är skillnaden? (ibook/pbook)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

som rubriken säger, vad är skillnaden på dessa två? (förutom färgen och eventuellt skärmen)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-12-07 09:59

Vill inte va spydig, men det är ju rätt lätt o ta reda på skillnaden själv på www.apple.se...

Kortfattat är iBooken mer riktad mot konsumenterna, och PowerBooken mot professionella användare / företagsanvändare. iBooken saknar en del grejer, ljudingång och PC-Card platser bl a. iBooken har plastskal jämfört med PBns Aluminium, PBn är generellt något snabbare, har snabbare och större hårddiskar.

Enklast är väl och jämföra själv så ser du i detalj vad som skiljer dom åt.

tack för snabbt svar!
att jag inte tänkte på att kolla på apple.se, sitter ju fan där och drömmer 24/7 nu när det börjar närma sig imac köp...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 13:45

En grej som du kanske inte kan se på nätet (dock kan du känna själv om du går ner på Umdac eller nåt):

Jag tycker själva byggkvalitén i de två skiljer sig åt. Powerbook känns lite mer gedigen såtillvida att den inte knakar och så. Men iBook är också välbyggd, bara att locket t.ex. känns lite "svajigt" ibland och att den ibland knakar lite i skalet. Såna grejer. Jag har själv en iBook och det är inte nåt problem, men håller man i en Powerbook känns den ju lite mer robust. Men iBook är en jävla bra dator om du inte behöver prestandan i Powerbook. Själv har jag en stationär också, så jag behöver ingen Godzilla till bärbar.

Men kontentan var att du kanske ska klämma lite på dem och tänka efter vad du behöver också, inte bara kolla på apples produktsida. Där ser ju allt alltid bra ut.

Stämmer det att iBook 12" och PB 12" har likadana skärmar? Jag har hört något sånt i alla fall.

Dessutom kan man med powerbooken koppla in en extra skärm, och använda den för att utvidga sin skärmyta. Men iBooken kan bara spegla. (Så länge man inte vill hacka den iofs).
Och iBook har ingen DVI-utgång.

Mactracker är bra om man ska jämföra olika modeller.

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-07 16:05
Ursprungligen av petsematary:

En grej som du kanske inte kan se på nätet (dock kan du känna själv om du går ner på Umdac eller nåt):

Jag tycker själva byggkvalitén i de två skiljer sig åt. Powerbook känns lite mer gedigen såtillvida att den inte knakar och så. Men iBook är också välbyggd, bara att locket t.ex. känns lite "svajigt" ibland och att den ibland knakar lite i skalet. Såna grejer. Jag har själv en iBook och det är inte nåt problem, men håller man i en Powerbook känns den ju lite mer robust. Men iBook är en jävla bra dator om du inte behöver prestandan i Powerbook. Själv har jag en stationär också, så jag behöver ingen Godzilla till bärbar.

Men kontentan var att du kanske ska klämma lite på dem och tänka efter vad du behöver också, inte bara kolla på apples produktsida. Där ser ju allt alltid bra ut.

Powerbook känns indeed gedigen och fin, BORTSETT från att skärmen inte lägger sig jämnt mot chassit när den är nedfälld. Glipan som är mellan de två är i de flesta fall olika längs datorns bredd, och det känns inget vidare.

Börjar närma sig häv av köp för mig enbart pga detta :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-07 16:33
Ursprungligen av rAWTAZ:

Powerbook känns indeed gedigen och fin, BORTSETT från att skärmen inte lägger sig jämnt mot chassit när den är nedfälld. Glipan som är mellan de två är i de flesta fall olika längs datorns bredd, och det känns inget vidare.

Börjar närma sig häv av köp för mig enbart pga detta :/

Hej!
Om du är orolig för att tangenterna ska ge avtryck på skärmen, så har jag sett en speciell mjuk "skyddsmatta" som du kan lägga mellan skärm & tangentbord innan du fäller ihop. Funkar bra, men är inte säker på om det är applestore den finns på. Kostar några hundringar.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 16:52

Haha, det är ju helt jävla sjukt (ursäkta svordomen) att man ska behöva en matta för att det inte ska bli avtryck, en matta som man dessutom ska BETALA för. Ja, herregud, vilken designmiss.

Jag förstår vad du menar Petsematary med beskrivningen på PB kontra iB men jag skulle snarare säga att Powerbooken andas kvalitè medans iBooken känns lite billigare men robustare på något sätt...

iBooken är ju en ganska tålig sak hehe, ni kanske redan har läst de här trådarna....

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=44928&highlight=aj

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=54861&highlight=bada+ibook

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-12-07 19:33

En sak jag inte förstår angående designen är varför Apple inte istället för att göra så det är ett glapp mellan skärm och chassi sett till att skärmen bara har lite bättre distanskanter eller vad man ska säga, så att det sluts ordentligt. Sen om PBn blir 1mm tjockare lär ju ingen dö av, det är det väl värt för att det a) skall vara helt slutet mellan chassi och skärm och b) inte skall vara någon risk för tangenter mot skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 19:47

Såna gummipluppar för att dämpa har ju min iBook exempelvis, men det är nog just de som gör att locket inte känns riktigt stängt också. De gör att utrymmet på långsidan framtill känns lite glappt - det sitter pluppar i hörnen men ingen i mitten i överkant på skärmen (vid låshaken) och därför verkar den bli lite glapp. Funderar faktiskt på att sätta dit en liten extraplupp själv, tror den kommer fixa problemet.

Man kan sätta små gummipluppar på skärmens sidor också. Det håller skärmen några mm från tangentbordet, men det blir lite svårare att stänga locket.

Plupparna finns för några kronor på Ikea och är egentligen till för att dämpa smällen när man skjuter in kökslådor.

1
Bevaka tråden