Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka billiga MP3-spelare funkar med Mac?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte köpa en till morsans gubbe. Budgeten är tyvärr inte så bra att det räcker till en iPod mini.

Dom flesta fungerar, men du får dra o flytta låtar via Findern istället för via iTunes.
De brukar bete sig som USB minnen i stort är min erfarenhet, andra kanske har annat o säga.

Jag har en Vion-spelare som finns i samma låda men med andra namn på många ställen. Den fungerar men man måste dra låtar direkt från iTunes till enheten på skrivbordet för att slippa de osynliga skräpfilerna.

Så får du bara fram enheten på skrivbordet så ska det nog fungera på något sätt.

Jag varnar för Jens of Sweden MP-110. Den fungerar kass med OS X. Den säger att utrymme inte finns på spelaren än fast det gör det. Har testat allt som går att göra dvs formatera om den, uppgradera firmware men inget hjälper. Har snackat med deras support med men de svarar inte på mina mail längre.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 19:10
Ursprungligen av mrsandin:

Jag varnar för Jens of Sweden MP-110. Den fungerar kass med OS X. Den säger att utrymme inte finns på spelaren än fast det gör det. Har testat allt som går att göra dvs formatera om den, uppgradera firmware men inget hjälper. Har snackat med deras support med men de svarar inte på mina mail längre.

Håller med till 100% har tröttnat fullständigt!

Men är nu en lycklig ägare till en iPod mini så problemen är ett minne blott. Så mitt råd är köp absolut ingen Jens of Sweden.

//Magnus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 15:56

Alla som säger att de funkar utan drivrutiner precis som ett flash-minne, funkar även bra direkt i Mac OS X. Så fungerar de flesta MP3-spelare i dag.
De få som har speciella drivrutiner brukar dock för det mesta inte fungera.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 19:05

Creative CTMUVO256Mb för OSX?

Ursprungligen av Rajje:

Alla som säger att de funkar utan drivrutiner precis som ett flash-minne, funkar även bra direkt i Mac OS X. Så fungerar de flesta MP3-spelare i dag.
De få som har speciella drivrutiner brukar dock för det mesta inte fungera.

Creative CTMUVO256Mb för 499 kr på Elgiganten beskrivs på
http://se.europe.creative.com/products/product.asp?category=213&subcategory=215&product=110&nav=-1 så här:

"Enkel inkoppling via USB med stöd under Windows Me, 2000 och XP. Medföljande drivrutiner ger även stöd för Windows 98."

Det innebär då att den direkt kommer upp på skrivbordet i OSX? Nån som provat den med Mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 19:08
Ursprungligen av goranlin:

Creative CTMUVO256Mb för 499 kr på Elgiganten beskrivs på
http://se.europe.creative.com/products/product.asp?category=213&subcategory=215&product=110&nav=-1 så här:

"Enkel inkoppling via USB med stöd under Windows Me, 2000 och XP. Medföljande drivrutiner ger även stöd för Windows 98."

Det innebär då att den direkt kommer upp på skrivbordet i OSX? Nån som provat den med Mac?

Ja, om det står att den ska funka utan drivrutiner på Win ME/2000/XP så funkar den även på Mac OS X och kommer upp som en vanlig enhet på skrivbordet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 19:19

JoS ska man ändå hålla sig borta ifrån, med tanke på priserna.

En JoS MP400 med 512 MB kostar ca 200 kr mer än en iPod mini som rymmer 4 GB ... :eek:

[i]Jag har nedan klippt in mitt foruminlägg (JoS supportforum) och supportens svar:[/i]

SJOVALL: En del MP-110 (inte 128 MB versionen har jag för mig att JOS sa till mig) funkar inte med Mac. Låtarna dupliceras och ges ett konstigt namn (med en punkt i början av namnet) och låser spelaren när de låtarna kommer upp. Går ej att radera dessa "spökfiler" heller. Jag höll på och felsöka i veckor med min Mac, och resettade och fw-uppgraderade med en lånad PC, till slut gav supporten mig pengarna tillbaka och sa att de visste att den inte funkade med Mac.

Problemet är att man inte riktigt vet VILKA MP-110 som inte funkar med Mac (!). Det beror på vilket typ av minne som sitter inuti JoSen. Det ska visst bara drabba ett fåtal av MP-110 med 256 MB(om jag minns rätt) i, men som sagt, inte alla.

Detta är över ett år sen jag hade min 110, som jag tyvärr fick lämna tillbaka (vilket ju iofs var schysst), synd för jag var annars totalt förälskad i min MP-110!

Vad jag tycker är mycket trist är att det inte talas öppet om denna bugg, du kanske inte ens känner till den, bigman? För OM ni hittat problemet och erkänt det öppet, skulle ni ju enkelt kunna svara mig på om de nya spelarna MP300 och 400 t.ex. också har detta felet eller om det funkar fullkomligt felfritt med Mac nuförtiden. (ja, du kan se detta som en fråga)

Hoppas på svar! (vill bli kund igen...hoppas hoppas på ett vettigt svar)

SVAR FRÅN SUPPORTEN
Det är tyvärr inget jag vet nånting om. Ska försöka undersöka i det här så fort jag får en stund över!

//Med vänliga hälsningar, Teamet på Jens Of Sweden

------------------------------------------------------------------

Tja, vad ska man säga om det svaret...? Pinsamt...
De vet att det inte fungerar, men de erkänner inte det "öppet", så man kan inte köpa sig en ny JoS av senare modell (om man nu faktiskt vill det) för de kan inte säga att "NU funkar det med Mac". Det är inte särskilt smart. Och synd för mig, som faktiskt gillar deras produkt i övrigt (och det behöver ingen här på tråden bestrida tack, det är min rättighet).

Ursprungligen av sjovall:

SVAR FRÅN SUPPORTEN
Det är tyvärr inget jag vet nånting om. Ska försöka undersöka i det här så fort jag får en stund över!

//Med vänliga hälsningar, Teamet på Jens Of Sweden

Exakt detta svar fick jag med. JoS spelaren ligger och skräpar nu då den inte fungerar med macen. Har försökt med exakt samma sak som du.. Så du fick tillbaks pengarna allstå, då ska jag kontakta dem igen och kräva att de byter ut den mot en mac kompatibel spelare eller pengarna tillbaks. De säger ju i deras supportforum att den ska fungera med OS X.

Ursprungligen av mrsandin:

Exakt detta svar fick jag med. JoS spelaren ligger och skräpar nu då den inte fungerar med macen. Har försökt med exakt samma sak som du.. Så du fick tillbaks pengarna allstå, då ska jag kontakta dem igen och kräva att de byter ut den mot en mac kompatibel spelare eller pengarna tillbaks. De säger ju i deras supportforum att den ska fungera med OS X.

Självklart, de känner till det här felet. OK, det är inte nödvändigtvis så att ALLA på JoS känner till det, så det är nog inte så att de ljuger, men det är i alla fall FÅ som känner till saker och ting där, så kan man ju säga.

Hänvisa gärna till mitt fall. Den inköptes på Siba på Svågertorp i Malmö, och löstes tillbaka på samma ställe. Och det var inget tjafs om "inom en vecka" utan jag hade haft den länge, men gav till sist upp. Det gick till så att ngn på JoS ringde till butikschefen på den Siba-butiken och sa att JoS skulle köpa tillbaka den från dem. Vilket ju var bra, för tydligen är det så nuförtiden att JoS har extremt dålig återkallning av produkter så relationerna till butikerna är inte så goda.

Hmm. slår mig nu att allt det som alla verkar HATA JoS för, är mer eller mindre samma sorts problem som vårt favorithatkärleksobjekt Apple innehar. Produkterna håller inte vad de lovar, de erkänner inga fel hur uppenbara de än är, vi fortsätter köpa som tokiga, och så vidare...

Ursprungligen av sjovall:

Självklart, de känner till det här felet. OK, det är inte nödvändigtvis så att ALLA på JoS känner till det, så det är nog inte så att de ljuger, men det är i alla fall FÅ som känner till saker och ting där, så kan man ju säga.

Hänvisa gärna till mitt fall.

Har mailat deras suppot nu med kopior på alla mail jag skickat och fått svar på. Sist skrev de att de skulle återkomma... och det var den 2:a september, har haft min spelare i ett år ungefär men sedan jag bytte till mac i våras har den bara legat och skräpat till förmån för en iPod mini. Jag har nu hävdat min rätt till konsumentköplagen 2 åriga garanti då det tydligt står i manualen att spelaren är mac kompatibel. Så nu får vi se vad de säger, om de nu överhuvudtaget svarar på mailet.

JoS skickar ju typ bara vidare supportförfrågningar till dom som gör spelarna och mjukvaran... (JoS har bara satt sin logga på och gör ingen utveckling alls)

Ursprungligen av Christopher Anderton:

JoS skickar ju typ bara vidare supportförfrågningar till dom som gör spelarna och mjukvaran... (JoS har bara satt sin logga på och gör ingen utveckling alls)

Det där är ju en typisk "gnäll-på-JoS" replik. Varför verkar så många tycka så illa om Nylanders verksamhet? Är det så att folk känner sig så lurade när de kommit på att deras player inte var hopskruvad i Borås? "Jag är lurad. Jävla Jens!"

Anderton, detta är inget mot dig, utan bara en allmän undran om varför det verkar hysas ett enormt agg mot JoS. Mycket värre än mot Apple t.ex, som inte är mycket bättre de.
JoS har åtminstone inte flera månaders leverans på beställda maskiner. (Vilket iofs kanske bara innebär att man upptäcker problemen snabbare...)

Dessutom tror jag inte det stämmer, det du påstår. De klistrar inte alls bara på sin logga, de är med i utvecklingen av både hårdvara och mjukvara. Inte så att de sitter i styrelsen för iBead direkt, men nog ställer de krav på sina leverantörer. Det är inte världens minsta aktör på marknaden direkt. Eller har du annan information, som bestrider det som företaget själv uppger?
Och du, inte är det Apple som bygger sina maskiner heller, eller hur... (dålig jämförelse kanske, men de flesta har faktiskt ett stort stall av underleverantörer som bygger åt dem, det var det jag ville påpeka.)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-07 05:45

Rio har garanterat mac-kompatibla flashspelare och riktigt bra ljud.
http://www.digitalnetworksna.com/rioaudio/default.asp?cat=35

1
Bevaka tråden