Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ni som säljer era pb 12"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken lyder, syfter då även främst på rev 1.

Får ni verkligen så mycket som ni begär för dom ?

Ser några annonser i veckan poppa upp med 12" rev1 SuperDrive för ca 10.000:-
Knappt något extra utrustade, ofta med någon defekt.

Är andrahandsvärdet verkligen så högt eller är det ett drömpris för säljaren ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 16:33

drömpris tror jag.
mac-ägare verkar i allmänhet ha galna drömpriser när dom ska sälja saker.
man ser många ibookar på runt 800 mhz (eller sämre) som folk vill ha typ 8 tusen för...
när man kan få en ny med airport, bättre kraft osv liknande för ett par tusen mer (minus ev studentrabattter, moms)

saker blir ju slitna.. batteritid inte minst. samt att det är mycket roligare att få en fräsch dator än en repad gammal häck med könshår under tangenterna. tror inte så många av dom där annonserna blir sålda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 17:37

Drömpriser, jag skulle inte ge mer än 5-6000:- för en 876mhz 12" powerbook med airport..
Ibooken ligger ju på 1.25ghz och strax över 8 tusen för studenter.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 17:39

Jag tror de blir sålda "runt" begärt pris.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-12-06 18:13

"häck med könshår under tangenterna"

Vågar man fråga vad du GÖR med din dator eller

Begagnat marknaden är ganska rolig, som köpare skulle jag inte betala mer än 5000 för en sådan, men som säljare skulle jag begära 10000:-

Har flertalet gånger begärt överpriser då jag sålt prylar och ändå fått köpare på dem, folk vet inte vad de ska betala. Bara det är billigare än nytt så köper de ibland. Samma sak gäller tvärt om. Ska jag köpa nått begagnat så skambjuder jag på de där ockerpriserna och många gånger så får man ner priset dit man vill eftersom ingen annan har hört av sig.

Visst en mac har lite bättre andrahandsvärde än en PC men begagnat är ju ändå begagnat....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 18:48

Det är lite svårt att acceptera att man för ett år sen la ner 18 000:- på en powerbook 12"
och idag kostar en snabbare ibook runt 9900:-

Just därför ska man alltid vänta så länge man kan.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-06 19:04
Ursprungligen av Elias:

Det är lite svårt att acceptera att man för ett år sen la ner 18 000:- på en powerbook 12"
och idag kostar en snabbare ibook runt 9900:-

Just därför ska man alltid vänta så länge man kan.

En ibook är ju inte en powerbook. Jag är inte så sugen på att byta ut min fina pb12 mot en plastig ibook bara för att få några till MHz

Om jag skulle sälja min 867Mhz 12" med superdrive/bluetooth/airport/1Gb ram så skulle jag nog begära 8.000. Det priset skulle inkludera en prutmån på någon tusenlapp så jag skulle nog kunna släppa den för runt 6.000, 10.000 låter som ett fantasipris tycker jag!

Iofs är det bara spekulationer eftersom jag aldrig säljer mina gamla datorer utan sparar på dem i mitt "datormuseum"

  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 20:11
Ursprungligen av rhesus:

En ibook är ju inte en powerbook. Jag är inte så sugen på att byta ut min fina pb12 mot en plastig ibook bara för att få några till MHz

Om jag skulle sälja min 867Mhz 12" med superdrive/bluetooth/airport/1Gb ram så skulle jag nog begära 8.000. Det priset skulle inkludera en prutmån på någon tusenlapp så jag skulle nog kunna släppa den för runt 6.000, 10.000 låter som ett fantasipris tycker jag!

Iofs är det bara spekulationer eftersom jag aldrig säljer mina gamla datorer utan sparar på dem i mitt "datormuseum"

Tja, den enkla anledningen är väl att det knappast går att hitta en begagnad powerbook som den du beskriver för de pengarna. Med tanke på hur få apparater det finns till salu på begagnatmarknaden så håller sig ju priserna rätt höga. Om du skulle sälja din för 6 000 skulle det ju anses som ett fynd, oavsett hur stor hd du har.

Men å andra sidan, att macarna håller bra andrahandsvärde är väl inget som jag ser som ngt problem direkt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 20:27
Ursprungligen av rhesus:

En ibook är ju inte en powerbook. Jag är inte så sugen på att byta ut min fina pb12 mot en plastig ibook bara för att få några till MHz

Om jag skulle sälja min 867Mhz 12" med superdrive/bluetooth/airport/1Gb ram så skulle jag nog begära 8.000. Det priset skulle inkludera en prutmån på någon tusenlapp så jag skulle nog kunna släppa den för runt 6.000, 10.000 låter som ett fantasipris tycker jag!

Iofs är det bara spekulationer eftersom jag aldrig säljer mina gamla datorer utan sparar på dem i mitt "datormuseum"

Håller med, det är skillnad på min 15" powerbook Alu och min gamla vita ibook.

Men när det gäller begagnat så ser man bara prestanda och inte form...

1
Bevaka tråden