Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man använda Cinema display 30" på en PC?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en fråga.
Kan man inte andvända en cinema 30" på en pc?
är det helt omöjligt eller är det inget pc grafikkort som kan klara skärmen?
hur är det med drivrutiner?

sen så kan man inte andvända en 30" cinema till en tv okså?
så kan kopplar in satelit o hela köret på den?

Har inget definitivt svar på dina frågor, men eftersom det går att köra CDHD30" i halva upplösningen på en Mac som inte har 6800-Dual-världens-längsta-kort-grafikkortet så borde det väl rimligtvis funka med det i alla fall. Klen lösning, jag vet, men ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 13:09

Du behöver bara en PC med ett Dual Link DVI-grafikkort (kortet måste ha en sådan kontakt) som har stöd för den givna upplösningen. Då BORDE det funka, men ser man på Apples sida så verkar de bara "officiellt" ha stöd för en G5:a med nVidia GeForce FX6800.

Det fungerar fint att ansluta den till en PC.

Du kan använda den som TV om du har någon form av tv-kort (tv-mottagare) kopplad till datorn, exempelvis EyeTV som har fler modeller inkl digital-tv.

Jag har kollat på DVD-filmer och kan intyga att skärmen är fet som tusan men alldeles för dyr om den bara ska agera TV. Då kan du köpa en 42" Plasma-TV med inbyggd tuner och en Apple 20" istället.

Problemet med o köra dagens TV på en 30" är ju upplösningen.
TV, 720x576
30" 2560x1600

Blås upp 720x576->2560x1600 så förstår du vad jag menar.
Men med framtida HD sändningar med utsändningar i upp till 1920x1080 börjar vi prata, o dom som då köpt en plasma som kan köra 1024x768 som max är troligen mindre nöjda med sitt köp.

Ja det där med Apples priser fattar jag inte! Hur kan en 30" Cinema vara billigare i USA än en 23" i Sverige. 3200USD resp. 3400USD (omräknat).

Nån gång måste dom ju jämna ut prisskillnaden, tycker jag.

Ursprungligen av Gunslinger:

Ja det där med Apples priser fattar jag inte! Hur kan en 30" Cinema vara billigare i USA än en 23" i Sverige. 3200USD resp. 3400USD (omräknat).

Nån gång måste dom ju jämna ut prisskillnaden, tycker jag.

30" Cinema HD Display kostar $3299 på AppleStore USA och $3969 på Svenska AppleStore - det är faktiskt stor skillnad. Det motsvarar en dollarkurs på strax under nio kronor istället för cirka 6.65 som kursen står i idag.

Många inkluderar momsen i jämförelsen men den kan vi bara skylla oss själva för.

någon vet ett bra grafik kort som funkar på pc till cinema 30"?
köptips?

är ju inte fel o kunna andvända den på båda pc o mac?

trist o köpa den om den bara kan andvändas på mac datorn.

Vaför är det fel att inkludera momsen? Är det inte så numera att man prissätter saker efter vad folk kan tänkas betala för det snarare än vad de faktiskt kostar?

Ursprungligen av Tiny Turtle:

Vaför är det fel att inkludera momsen? Är det inte så numera att man prissätter saker efter vad folk kan tänkas betala för det snarare än vad de faktiskt kostar?

Jag har svårt att tro att Apple har 20% extra marginal att leka med - dvs sätta ett pris 20% lägre i Sverige än i USA pga att vi valt att lägga på 25% i moms på våra datorprodukter.

Priserna inom EU är väldigt jämna bortsett från moms som varierar mellan länderna. Sverige har högst moms i hela Europa såvitt jag vet.

  • Medlem
  • 2005-02-07 11:13

Sökte men hittade inga bra svar...

Om man vill köra 30"aren i en lägre upplösning än dess maximala, räcker det med vanlig DVI då? Dvs vilket frafikkort som helst som klarar av DVI?

/hpe

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-16 00:48

Jag planerar att införskaffa en 30" Apple Cinema Display och använda den både som datorskärm och TV. Elgato EyeTV Hybrid ska kombineras med min Mac Pro med X1900XT. Detta borde väl fungera? En annan relaterad fråga, kan man växla mellan TV-sändning och det man håller på med på datorn som fönster?

Ursprungligen av Reisan:

Jag planerar att införskaffa en 30" Apple Cinema Display och använda den både som datorskärm och TV. Elgato EyeTV Hybrid ska kombineras med min Mac Pro med X1900XT. Detta borde väl fungera? En annan relaterad fråga, kan man växla mellan TV-sändning och det man håller på med på datorn som fönster?

Ja, det fungerar. Du kollar på TV genom ett program som du kan växla från och till som vilket annat program som helst.

Det här med tjatet om dollarkurser börjar bli löjligt. Har aldrig hört talas om stora företag som sätter sina priser efter en dagskurs.

Apple sätter sina priser antagligen efter någon sorts långsiktig analys, och antagligen bara när nya produkter presenteras. Dollarn kan gå upp lika snabbt som den går ner, och då kommer ingen gnälla över att Apple har priser efter en äldre, lägre dollarkurs....

1
Bevaka tråden