Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i Cube till 2.5"

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom jag höll på att kapa Switcher-tråden vilket kanske inte var så snyggt så försöker jag med att skapa en separat tråd istället.

Idén är alltså att skaffa en hårddisk med mer lagringsutrymme till min Cube som idag har 20 högljudda originalgigabyte. Även om de inte är så störande i en dator med processor- & PSU-fläkt så märks det lite mer när det är den enda källan till ljud i datorn.

Planen är att installera en 2.5" laptop-hårddisk som har en ljudnivå på ~15dBA istället för den tystaste 3.5-tummaren (Seagate Barracuda 7200.7) som ligger på ~25dBA. Ljudnivån på WD-disken som sitter i den nu är betydligt högre än så. Dessutom skulle energiförbrukningen sjunka från 'Cudans 8W till <2,5W vilket är trevligt eftersom värme är extra evil i en Cube (som faktiskt har kylfläns på hårddisken).

Hårddisken jag kikar på är en Fujitsu-disk som snurrar i 4200 rpm (för ljudnivåns skull) med 8MB cache och 80 GB utrymme. Skulle kosta mig ~1200:- på rätt ställe. Är det någon som har en uppfattning om hur prestandan på en sådan står sig mot originaldisken (20GB WD/5400rpm/2MB (1MB?) cache)?

el Gringo,
Inkopplandet sker via en liten adapter som man sätter emellan plattkabeln och HD:n. Inget ovanligt där.

Pär,
Hur blir det trångt med en mindre hårddisk? Om jag använder en 2.5"->3.5"-adapter så kan jag väl montera den överallt där en 3.5" hade fått plats?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-03 16:16
Ursprungligen av Tiny Turtle:

Pär,
Hur blir det trångt med en mindre hårddisk? Om jag använder en 2.5"->3.5"-adapter så kan jag väl montera den överallt där en 3.5" hade fått plats?

Jo, men det blir ev. lite trångt för sladderiet...
< http://www.inet.se/index_main.asp?p=6309038 >
Är ju annan kontakt så det skall dit lite adaptrar.

[Sen såg du väl mitt "edit"???]

kul idee - men jag skulle ta en 5400 RPM istället, betydligt snabbare och minimalt mer värme o buller. Har uppdaterat både powerbook o ibook på det viset.

Pär,
Jag såg editen. Har dock hittat en kortare adapter som jag tror skall funka.

Peter,
Jag får nog gå någonstans och provlyssna hur stor skillnaden är. Känner mig ganska ljudnojjig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 16:39

tja turtle! jag är extremt ljudnojjig jag med... jag har tinnitus och spänner mig som fan om det är några monotona störande ljud.

jag har bytt mer mig till 16 mb grafik i min cube för att få ett fläktlöst kort.

däremot kör jag en barracuda på 7.200 rpm, 120 gb. och den låter faktiskt inte alls, så du kan lugnt köpa en sådan. ibland börjar cuben ge från sig ett vibrerande ljud... antar att det är nån skruv som skulle kunna sitta hårdare typ.. men det är bara under korta perioder. för övrigt kan jag inte ens höra att datorn är på....det enda jag hör i rummet om jag spetsar öronen är vattnet som rinner igenom elementen inget hårddiskljud alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 16:44

när vi ändå är igång så kan man ju fråga om någon har några erfarenheter av den nya 1,3ghz uppdateringen till cuben som inte ska kräva några fläktar?

det låter ju för bra för att vara sant.. visserligen duger mina 450 mhz helt ok för stunden, men jag bävar för den dagen den inte lyckas hänga med i osX utveckling.

Snigel,
Jag har ett flashat (PC-)ATi Radeon 7000 med 64 MB utan fläkt och det funkar finfint. Omkring femhundringen ink. frakt på (tyska) eBay. Och då var det färdigmoddat för Cuben...

Låter betryggande med Barracudan. Är det en 7200.7 eller en V eller kanske en IV? Hur mycket hörde du av originalhårddisken då? För den känns väldigt högljudd tycker jag.

1.3 GHz – Ballt. Vilken tillverkare?

Edit: Och säg Tiny, för tusan. Efternamn låter så tillknäppt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 17:27

okey. jag tycker egentligen inte grafikkortet spelar så stor roll eftersom jag mest surfar och gör grafiska stillbilder (illustrator, photoshop). rätta mig om jag har fel?

jag vet inte exakt specifikation på hårddisken men det är en seagate barracuda ATA 7200 köpt på en pc-affär. tror bara det fanns ej att välja på?

originalhårddisken gnisslade som ett odjur! satt med öronproppar framför datorn.

gigadesigns var det:
http://www.buygiganow.com/miva/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=Cube
kolla längst ner på sidan..

det verkar frestande och det är ju inte så mycket pengar. men jag är rätt nervös över installationen. svettades rätt friskt över att få hårddisken och grafikkortet på plats

Oss skaldjur emellan,

På Mac är det ju faktiskt så trevligt att grafikkortet hjälper till med grafiken i OsX – Windows får vänta tills XPs ersättare för att få tillgång till detta. Kort sagt. All fönsterhantering och liknande är snabbare och mjukare med ett bättre grafikkort.

Det finns bara en Seagate Barracuda-modell att välja på just nu. 7200.7 ersatte V som ersatte IV. Dock är IV tystast och 7200.7 högljuddast av de tre.

Underbart att höra att det inte bara är jag som lider med originalaren.

Rotade lite själv efter 1.3:an efter ditt inlägg. Verkar vara en del som är nöjda med den borta på cubeowner.coms forum. Ta en titt, vettja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-07 10:00

haha. oss skaldjur emellan

jo... man får kanske investera i ett snabbare grafikkort. men det känns lite som att om man kör cube nu så har man valt bort prestandan och får leva med att det är lite slött... jag antar att du är lika ljudkänslig som jag. så vad händer när cuben slocknar? är det bara iBook som är något alternativ för oss eller?

jag köpte min i början av hösten från specitek.se iaf.. kan inte lova att det är 7200.7 men jag tror det. den gör 7200 varv iaf.. kan kanske försöka kolla upp det om du vill?

Närå. Jag måste ändå provlyssna på plats. Dessutom går det inte att få tag på de gamla diskarna (och HD är liksom det sista man vill köpa second hand...)

Jag är faktiskt inget tystnadsfreak i vanliga fall. PC:n i samma rum har ett gäng (relativt tysta) fläktar, men den är till för prestandan (kläs: spel & PS/Ill). Trodde Cuben skulle vara knäpptyst så jag blev lite (mycket) besviken på HD:ns idle-noise när jag skaffade den för en dryg månad sedan.

Ang. prestanda, så skulle väl en (fläktlös) 1.3:a innebära i alla fall nästan tre gånger så mycket processorkraft. Borde ju vara märkbart...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-07 14:35

jag tycker ps/ill funkar helt ok med cuben. om man använder massa effekter kan amn ju få vänta ett tag.

joo men det är väl som med alla uppgraderingar att det finns andra komponenter i datorn som blir flaskhalsar... "front side bus" och allt vad de kallas.

Jo. Klart att en modernare burk har fler förbättringar än processorn. Grafikkortet är ju knöligt att komma särskilt högt med i en Cube om man vill vara fläktlös. Cubeowner.com har lite intressanta inlägg i ämnet. Jag vet en där som kör ett Radeon 9000 fläktlöst och nån galning har lyckats pressa ned ett Radeon 9800 i sin Cube (fast med fläkt naturligtvis).

/T²

  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 17:23

Om hårddisk till en tyst dator:
Det finns en 3.5" Samsung hårddisk som snurrar i 5400rpm, Spinpoint V80. Tyst, men framförallt svalare än alla liknande diskar.
Jag har fått intrycket att hårddiskars ljudnivå är intimt förknippat med deras arbetstemperatur, om det stämmer är Samsung V80 riktigt tyst! Här har Tom's Hardware jämfört yttemperaturen på några vanliga 3.5" hårddiskar, (SV1604N = V80 på 160GB).

Temperatur och ljudnivå verkar vara de två stora förtjänsterna med Samsung V80. I alla övriga avseenden tror jag Seagate Barracuda är ett bättre köp.
(Edit: lite bättre språk)

1
Bevaka tråden